جزئیات مراسم تشییع پیکر سردار نیلفروشان در مشهد اعلام شد آغاز پیش ثبت‌نام حج ۱۴۰۴ از روز‌های آینده (۲۳ مهر ۱۴۰۳) عزاداری خادمان امام‌رضا(ع) در سالروز رحلت حضرت معصومه(س) از کتاب «عالم آل محمد، الامام علی بن موسی‌ الرضا (ع)» در حرم مطهر رضوی رونمایی شد اسیر عشقم چنان که دانی حضرت معصومه (س)، الگوی نقش‌آفرینی اجتماعی زنان در جامعه است حامی ولایت، شفیعه محشر | ویژگی‌های زن در سیره حضرت فاطمه معصومه (س) پانزدهمین اجلاسیه شهدای وحدت ۲۶ مهرماه در مشهد برگزار می‌شود نماز، مهم‌ترین قیام برای خدا با نماز به خداوند نزدیک‌تر شویم برپایی محفل قرآنی تلاوت رضوی ویژه میلاد امام حسن عسکری (ع) اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی در سالروز وفات حضرت معصومه(س) (۲۲ مهر ۱۴۰۳) پیکر شهید «نیلفروشان»، دوشنبه ۲۳ مهر در مشهد تشییع خواهد شد ۲ هزار نفر از اعضای هیئات مذهبی مشهد راهی شهر مقدس قم شدند +فیلم اهدای ۵۲ دستگاه ویلچر برقی به توانیابان خراسان جنوبی امیر شجاع و غیرتمند* | یادی از سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد از فرماندهان سرشناس ارتش دروغ، سرآغاز همه بدی‌ها ایجاد شبکه عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی جهانی | مروری بر خدمات ارزشمند امام حسن عسکری (ع) در ترویج اسلام تولیت آستان قدس رضوی: اساتید با دانشجویان، صرف‌نظر از هر ظاهر و نظری، ارتباط مؤثر برقرار کنند| آمادگی حرم امام‌رضا(ع) برای میزبانی از کنفرانس‌های علمی
سرخط خبرها

حضرت معصومه (س)، الگوی نقش‌آفرینی اجتماعی زنان در جامعه است

  • کد خبر: ۲۹۴۳۷۵
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
حضرت معصومه (س)، الگوی نقش‌آفرینی اجتماعی زنان در جامعه است
کارشناس مذهبی با اشاره به نقش آفرینی اجتماعی حضرت معصومه (س) در مسیر مدینه به ایران، این بانوی بزرگوار را الگویی برای فعالیت اجتماعی زنان و دختران در جامعه دانست.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی در گفتگو با خبرنگار ما به موضوع اهمیت الگو‌های زندگی در جامعه اسلامی پرداخت و بیان کرد: حضرت معصومه (س) به‌عنوان الگوی برتر زنان مسلمان باید مورد توجه قرار گیرد.

 وی در ادامه سخنان خود به نقش حیاتی الگوبرداری در زندگی بشر پرداخت و با اشاره به اهمیت این مفهوم در قرآن کریم، بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) به عنوان الگوی کامل انسان‌ها، از سوی خداوند معرفی شده‌اند. 

این کارشناس مذهبی یادآور شد: قرآن نه تنها بر لزوم پیروی از پیامبر (ص) تأکید می‌کند، بلکه توجه ما را به افرادی، چون «اولو الامر» نیز معطوف کرده است. 

وی افزود: «اولو الامر» به طور خاص شامل اهل‌بیت (ع) و تمامی کسانی است که با این خاندان بزرگوار در ارتباط هستند. در این میان، حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان یکی از برجسته‌ترین زنان اهل بیت (ع) نقش الگوی معنوی و اخلاقی را برای زنان مسلمان ایفا می‌کند. 

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: الگوبرداری از حضرت معصومه (س)، نه تنها در حوزه‌های فردی و خانوادگی، بلکه در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز می‌تواند راهگشا باشد.

 وی تأکید کرد: سیره و منش این بانوی کرامت، سرمشقی از علم، تقوا و فداکاری است که می‌تواند زنان و دختران مسلمان را به سوی کمالات انسانی و اجتماعی هدایت کند. 

حجت الاسلام فیض آبادی بر ضرورت آشنایی و الگوبرداری از زندگی بزرگان دین جهت ارتقای فردی و اجتماعی تأکید کرد و اظهار داشت: چنین الگو‌هایی می‌توانند نقش مهمی در تقویت بنیان‌های اخلاقی و اجتماعی در جوامع اسلامی داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود بر اهمیت تربیت دینی و معنوی در کنار آموزش‌های علمی تأکید کرد و با اشاره به چالش‌های امروز جامعه گفت: با وجود تحصیلات دانشگاهی گسترده، بسیاری از مردم از شرایط فعلی ناراضی هستند و این به دلیل غفلت از علوم دینی و معنوی است. 

این کارشناس مذهبی افزود: مادران گذشته، با وجود نداشتن تحصیلات رسمی، فرزندانی تربیت کردند که از لحاظ اخلاقی و معنوی بسیار موفق بودند، اما امروز شاهد افزایش آمار طلاق و مشکلات فرهنگی هستیم.

وی همچنین بر اهمیت حیا و عفاف تأکید کرد و گفت: مفهوم عفاف تنها به پوشش ظاهری محدود نمی‌شود بلکه باید در همه ابعاد زندگی از جمله روابط اجتماعی و خانوادگی مورد توجه قرار گیرد که در این راستا حضرت فاطمه معصومه (س) بهترین الگوی دختران ما در جامعه هستند.

حجت الاسلام فیض‌آبادی افزود: امروزه برخی زنان از بی‌حیایی به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند که این موضوع باید جدی گرفته شود.

وی به سفر تاریخی حضرت فاطمه معصومه (س) از مدینه به خراسان اشاره کرد و این حرکت را نه تنها یک سفر جغرافیایی، بلکه نمادی عمیق از ولایت‌پذیری و تعهد به دستورات اهل‌بیت (ع) دانست.

وی اضافه کرد: حضرت معصومه (س) با آگاهی از مخاطرات و مشکلاتی که چنین سفری در آن زمان به همراه داشت، با شجاعت و استواری به سوی برادر بزرگوارشان، امام رضا (ع)، حرکت کردند. این اقدام شجاعانه نشان‌دهنده میزان باور عمیق ایشان به اصول و ارزش‌های ولایت و خاندان اهل‌بیت (ع) است همچنین این حرکت آثار عمیقی در تقویت بنیه‌های اعتقادی و اجتماعی جامعه شیعی داشته است.

 سخنران حرم مطهر رضوی تأکید کرد: ولایت‌پذیری یعنی پیروی از امام زمان (عج) و در دوران غیبت، اطاعت از رهبر معظم انقلاب اسلامی. اما امروز برخی از افراد شعار "حسین حسین" سر می‌دهند، ولی در عمل به ولایت‌پذیری پایبند نیستند.

فیض‌آبادی همچنین در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش آفرینی اجتماعی حضرت معصومه (س) در مسیر مدینه به ایران به مسئله حضور اجتماعی زنان پرداخت و گفت: حضور اجتماعی زنان باید در راستای نقش‌آفرینی مؤثر در جامعه اسلامی باشد، نه اینکه به صرف کار‌های کم‌اهمیت بسنده شود. زنان باید در عرصه‌های مهمی، چون پزشکی، پرستاری، و تدریس دانشگاه و نیز نقش‌های موثر دیگر فعالیت کنند.

وی در پایان بر ضرورت معرفی و تبیین الگو‌های دینی در رسانه‌ها و فضای مجازی تأکید کرد و گفت: ما باید شخصیت‌هایی، چون حضرت معصومه (س) را با شاخص‌های اخلاقی و دینی به جامعه معرفی کنیم و از ظرفیت‌های فرهنگی موجود در جامعه برای این امر بهره بگیریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->