ابطال پروازهای ایران ایر به مقاصد اروپایی رشد ۵۵ درصدی ارزش معاملات تجارت الکترونیک در نیمه نخست ۱۴۰۳ اختلال در پرداخت ارز مشکلی در انجام پرواز‌های خارجی ایجاد نکرد قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۲۴ مهر ۱۴۰۳) فراوری محصولات کشاورزی مشمول پرداخت مالیات و عوارض شدند تشکیل پرونده تخلف برای ۷۳ واحد صنفی عرضه مرغ گوشتی در مشهد حذف یارانه از محصولات لبنی | قیمت دستوری ۴ محصول لبنی برداشته شد آرامش به بازار مرغ برمی‌گردد | مرغ در بازار مشهد ۸۵ هزار تومان ریزش بورس شدت یافت (۲۴ مهر ۱۴۰۳) مسکن از خودنویس به کاتب رسید | افشاگری درباره افزایش قیمت مسکن علت سقف‌شکنی‌های اخیر قیمت سکه چیست؟ تعرفه برق تجدیدپذیر صنایع و دستگاه‌های اجرایی اعلام شد نمایشگاه تخصصی خانه مدرن و ایده‌آل امروز در مشهد افتتاح می‌شود (۲۴ مهر ۱۴۰۳) قیمت بلیت و وضعیت پرواز‌ها در مسیر هوایی تهران به مشهد، امروز (۲۴ مهر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۴ مهر ۱۴۰۳) | کاهش ۱ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت‌ها چند درصد از بانک‌های کشور دولتی است؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۴ مهر ۱۴۰۳) | رانا پلاس ۶۳۶ میلیون تومان قیمت امروز ارز، طلا، سکه، بیت کوین (۲۴ مهر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۳ هزار تومان دلار نیما باز هم صعود کرد | نرخ امروز: ۴۸هزار و ۱۸۴ تومان هزینه اجاره مسکن که مستمر درآمد خانوار‌ها را می‌بلعد رشد نرخ اجاره‌بها با توان مالی مستأجران تناسب ندارد پرداخت حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال برای سلامت مردم خراسان رضوی ۸۰ درصد نهاده‌های تولید مرغ از طریق واردات تأمین می‌شود ترک فعل بانک‌ها زیر ذره‌بین سازمان بازرسی قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات سایپا، زامیاد و پارس خودرو ویژه مهر ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول (۲۴ مهر ۱۴۰۳) گرمایش زمین، چالش اصلی باغداری در ایران | کم‌آبی، دلیلی برای حیات بی‌ثمر درختان پسته
سرخط خبرها

مسکن از خودنویس به کاتب رسید | افشاگری درباره افزایش قیمت مسکن

  • کد خبر: ۲۹۴۵۹۹
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
مسکن از خودنویس به کاتب رسید | افشاگری درباره افزایش قیمت مسکن
خودنویس و کاتب دو سامانه اینترنتی در حوزه مسکن هستند که از دل قوانین بالادستی همچون قانون الزام ثبت اسناد رسمی و قانون جهت تولید مسکن ایجاد شده‌اند، اما به علت مشابهت، تعارضاتی را به وجود آورده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، خودنویس و کاتب دو سامانه اینترنتی در حوزه مسکن هستند که از دل قوانین بالادستی همچون قانون الزام ثبت اسناد رسمی و قانون جهت تولید مسکن ایجاد شده اند اما به علت مشابهت، تعارضاتی را به وجود آورده است. دو مقام مسئول با حضور در برنامه تلویزیونی به بررسی این موضوع پرداختند.

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه پلتفرم‌های حوزه مسکن افزایش می‌یابد، اظهار کرد: حتما پلتفرم‌های دیگری در حوزه مسکن برای رفاه مردم افزوده می‌شود؛ چراکه معتقدم افزایش پلتفرم‌های حوزه مسکن باعث ایجاد رقابت می‌شود. مهم این است که تمامی این سکوها به سامانه ثبت الکترونیکی املاک متصل است.

مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: همانگونه که در بحث کارت به کارت بانکی از پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌کنیم، درباره معاملات املاک نیز بر اساس تبصره ۲ ماده ۳ الزام به ثبت، سکوهای مختلف خصوصی و دولتی و می‌توانند در حوزه به مشارکت بپردازند.

وی درباره تفاوت سامانه‌ها گفت: هر هفته شنبه‌ها جلسه شورای راهبری اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول برگزار می‌شود. طبق قانون، تمام قراردادهای اجاره ای که بیش از ۲ سال اعتبار دارند، باید به شکل رسمی ثبت شوند، همچنین قراردادهای اجاره کمتر از دو سال را می‌توانند در سامانه خودنویس ثبت کنند.

افشاگری درباره افزایش قیمت مسکن

نوروزی در بخشی از این میزگرد تلویزیونی بیان کرد: جدیدترین گزارش بانک مرکزی از معاملات بازار مسکن در مردادماه نشان می دهد که قیمت مسکن در مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به آذرماه ۱۴۰۲، با رشد ۴۷ درصدی همراه بوده است.

واقعیت‌ها را نمی‌توانیم بگوییم

داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز در پاسخ به سوال مجری، صحبت‌های رئیس اتحادیه مبنی بر اینکه اجاره بها در تهران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته را رد کرد و گفت: با اینکه آمارهای بانک مرکزی به عنوان مرجع دقیق و رسمی کشور محسوب می‌شود اما اکنون آمارها در بازار متفاوت است. وظیفه اصلی رئیس اتحادیه حفظ ثبات و آرامش بازار مسکن است؛ اما اگر آمار بانک مرکزی «نقطه به نقطه‌ها» را در نظر بگیریم آمارها یک مقدار تفاوت دارد، چراکه امکان دارد خسارتی به مردم وارد شود. قطعا مناطقی در تهران رشد چشمگیری داشته اند که در آمارها ذکر نشده اما مردم به خوبی شاهد و ناظر هستند که این آمارها نسبت به سال گذشته چند درصد تغییر داشته است!

مسکن از خودنویس به کاتب رسید

نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره سامانه های الکترونیکی حوزه مسکن گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به صراحت مشخص کرده که اسناد به صورت الکترونیک ثبت شود. بر این اساس سازمان ثبت مکلف شد سامانه‌ای ایجاد کرده که بنگاه‌ها و مشاوران املاک به آن مرتبط شوند و قراردادهای خود را در آن ثبت کنند.

 وی با اشاره به سامانه خودنویس که توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده است، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه مشاوران املاک هنوز بستر و سواد لازم برای استفاده از سامانه خود نویس را ذیل مجموعه وزارت راه آموزش ندیده‌اند، در راستای تخصصی شدن و ساماندهی و کاهش مشکلات حقوقی مردم، سامانه کاتب ایجاد شده است که بیشتر باعث خسارت مردم و سردرگمی مشاوران املاک شده است که در کدام سامانه به ارائه خدمات بپردازند.

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->