قطار شهری مشهد نماد توانمندی ایرانی | وضعیت فعالیت خطوط مترویی مشهد پس از چهارده سال از فعال شدن نخستین خط ریلی مشهد فروپاشی و فراموشی بنا‌های کارخانه قند آبکوه مشهد | سرنوشت تلخ کارخانه خاطرات شیرین لزوم توجه ویژه به هوشمندسازی در سیاست‌گذاری‌های شهر مشهد بومی‌سازی قفل هوشمند دوچرخه‌های بایدو دستور فرماندار مشهد برای حل مشکلات محله «آبشار» در بولوار نماز خدمات‌رسانی به بیش از دو میلیون و ۳۷ هزار زائر و مجاور در پایانه مسافربری شهرداری مشهد پیام شورای اسلامی شهر مشهد در محکومیت تجاوز به حریم هوایی کشورمان استفاده از محصولات دانش‌بنیان در اجرای پروژه‌های مدیریت شهری مشهد واژگونی خودرو و مرگ راننده جوان در بزرگراه شهید میرزایی مشهد (۶ آبان ۱۴۰۳) تحولی بزرگ در مشهد | جزئیات جدید از ثبت رکورد جذب ۵۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در کشور توسط شهرداری مشهد درباره بزرگ‌ترین واقف امور درمانی خراسان | وقف به شیوه «پسر میرزای ناظر» هوای کلانشهر مشهد امروز برای چهارمین روز متوالی پاک است (۵ آبان ۱۴۰۳) تجهیز مجتمع اردوگاهی «خانه سبز» مشهد برای پذیرش افراد بی‌سرپناه (۴ آبان ۱۴۰۳) رفع سریع ۱۵ نقطه آب افتادگی جزئی در مشهد (۴ آبان ۱۴۰۳) اختصاص ۴۲ درصد اعتبارات به حاشیه شهر در دوره ششم شورای شهر مشهد آماده‌باش کامل نیرو‌ها و تجهیزات خدمات‌شهری مشهد برای بارندگی‌های پیش‌رو (۳ آبان ۱۴۰۳)+ویدئو هشدار وقوع سیل در مشهد | سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی: تمام نیرو‌ها و امکانات در آماده‌باش کامل هستند توجه ویژه مدیریت شهری مشهدمقدس به افزایش سرانه ورزشی برای شهروندان
سرخط خبرها

شهردار مشهد مقدس: همه خطوط متروی مشهد تا پایان سال به حرم امام‌رضا(ع) می‌رسند+ فیلم

  • کد خبر: ۲۹۶۲۹۶
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
شهردار مشهد مقدس: همه خطوط متروی مشهد تا پایان سال به حرم امام‌رضا(ع) می‌رسند+ فیلم
شهردار مشهد گفت: تا پایان سال، فاز یک خط ۳ مترو، از میدان شهدا به ایستگاه باب‌الجواد(ع) حرم مطهر رضوی و پایانه مسافربری، به بهره‌برداری می‌رسد و خطوط یک و دو را هم به حرم مطهر متصل می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث بوستان موضوعی کودک و سلامت که صبح امروز (پنجشنبه، ۳ آبان ۱۴۰۳) برگزار شد، اظهار کرد: قطارشهری کلان‌پروژه ملی است، اما با اعتبارات شهرداری انجام می‌شود. در حال حاضر، حدود ۴ هزار نفر در خطوط دو، سه و چهار در حال فعالیت هستند. تا قبل از پایان سال، ایستگاه سلامت در انتهای خط ۲ در شهرک شهید کاوه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: تأمین منابع مالی کار ویژه‌ای بود که امسال به نتیجه رسید و رکورد سال گذشته را شکستیم. تهران ۸ همت اوراق داشتند، اما ۴ همت را توانستند بفروشند، اما در مشهد با همراهی نمایندگان و شورا، ۵۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رسید که برای پروژه‌های قطارشهری، بافت فرسوده و خرید اتوبوس هزینه خواهد شد.

شهردار مشهد ادامه داد: تا پایان سال، فاز یک خط ۳ قطارشهری، از میدان شهدا به ایستگاه باب‌الجواد(ع) حرم مطهر رضوی و پایانه مسافربری، به بهره‎برداری می‌رسد و خطوط یک و دو را هم به حرم مطهر متصل می‌کند. با اجرای این پروژه زائران امام رضا(ع) با کمترین هزینه به حرم مطهر رضوی خواهند رسید. ارزان‌ترین خدمات حمل‌ونقلی در شهر مشهد است.

قلندرشریف در ادامه عنوان کرد: نگاه ویژه مدیریت شهری و شورای شهر این است که تک‌بعدی کار نکنیم، بعضی دوره‌های مدیریت شهری به یک بُعد خاصی توجه داشتند؛ به‌عنوان‌مثال دوره چهارم توجه ویژه به قطارشهری داشت، پروژه‌های خاص سرمایه‌گذاری در یک دوره مدنظر قرار گرفت و در یک دوره هم تمرکز بر پروژه‌هایی بود که بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گرفت، اما در این دوره، به حوزه‌های توسعه زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل، فضای سبز، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی توجه شد.

حل‌وفصل معضلات حقوقی ۲۰ پروژه اقتصادی بزرگ از دوره‌های گذشته

وی افزود: از جمله کار‌های ویژه در حوزه اقتصادی این دوره رفع مشکلات و معضلاتی است که از قبل به ارث مانده بود، بودجه را گرفتند و خرج کردند و برای یک نفر مجوز و پروانه یک پروژه اقتصادی صادر شد، اما به خاطر یک مشکل حقوقی ۵۰۰ خانواده درگیر شدند و هنوز هم برخی حل نشده است. ما بیش از ۲۰ پرونده این‌چنینی را در شورای مانع‌زدایی پیگیری کردیم؛ برخی حل‌وفصل شد و برخی در حال پیگیری است.

قلندرشریف خاطرنشان کرد: در این دوره، نگاه ویژه به همه پروژه‌هاست. بوستان کرامت با مساحت ۷۷ هکتار در محروم‌ترین منطقه در حال انجام است. تا پایان این دوره تقریباً ۵۰ درصد بوستان کرامت به پایان خواهد رسید و بخشی هم به بهره‌برداری می‌رسد به‌طوری‌که از ۱۸ هکتار از آن تا حداکثر دو ماه آینده بهره‌برداری می‌شود. بوستان جهانشهر که یکی از کارویژه‌های اصلی این دوره است نیز (۱۳۰ هکتار از پادگان به فضای سبز شهر ملحق شد) فاز یک آن تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار مشهد گفت: تعداد زیادی سالن‌ ورزشی روباز و مجموعه‌های آبی در این دوره کلنگ‌زنی و از آن‌ها بهره‌برداری شد. قرارداد خرید بیش از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس با منابع داخلی شهرداری منعقد شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از هدف‌گذاری‌های مدیریت شهری در دوره ششم، ایجاد حال خوب و سلامتی و نشاط مجاوران حضرت رضا (ع) بوده است، افزود: بخشی از این نکته به حوزه ورزش و تربیت بدنی اختصاص دارد که نگاه ویژه در ایجاد ساختار‌ها و زیرساخت‌ها و رویداد‌ها در نقاط مختلف شهر داشته‌ایم. مسابقات مهمی هم اگر به صورت ویژه در مشهد اجرا شده حاصل تلاش شهرداری است و دستگاه‌های ذی‌ربط نقشی آنچنانی نداشتند.

قلندرشریف ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم، موضوع زنان و خانواده است که شورا نگاه ویژه‌ای دارد و ثمره‌اش ایجاد پارک‌ها و بوستان‌های مخصوص بانوان در شهر است که در انتهای این دوره بیش از دوبرابر می‌شود و یکی از شاخص‌ترین‌های این حوزه بوستان شهربانو در وکیل‌آباد است.

لزوم توجه به خانواده‌محوری در بوستان‌های موضوعی

وی افزود: ما باید بتوانیم به سمتی برویم که در بوستان‌های موضوعی، خانواده‌محوری را مورد توجه قرار دهیم که بوستان کودک و سلامت یک نمونه آن است و با مشارکت بخش خصوصی، امروز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. در این بوستان کودکان و نوجوانان به همراه خانواده علاوه بر تفریح، از آموزش‌هایی با فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی برخوردار می‌شوند. آموزش‌ها در راستای نشاط‌آفرینی و افزایش اطلاعات کودکان و نوجوانان در این خصوص خواهد بود.

شهردار مشهد با بیان اینکه مشهد شهر همه ایرانی‌هاست و خدمت به این شهر خدمت به مردم همه کشور است، تصریح کرد: در این دوره، مدیریت شهری و شورای شهر تک‌بعدی کار نکردند؛ علاوه بر کار‌ها و وظایف روزمره و نگهداری شهر که هر سال هزار میلیارد تومان هزینه دارد، به پروژه‌های مختلف سطح شهر توجه ویژه شده و تک‌بعدی پیش نرفته بلکه برای ارتقای زیرساخت‌ها هم تدبیر شده است.

قلندرشریف با بیان اینکه هرگونه هزینه‌کرد در زمینه زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای است، تأکید کرد: منابع مالی هم صرفاً هزینه داخلی شهرداری است و کمک دولت در حال حاضر به شهرداری مشهد تقریباً هیچ است؛ حتی در حوزه‌هایی که تکلیف شده است. اما شهر باید ارتقا پیدا کند و اگر به توسعه زیرساخت‌ها توجه نکنیم، بعداً پشیمان خواهیم شد.

تأکید رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر بر نگاه خانواده‌محور

همچنین رئیس کمیسیون بانوان و خانواده در ادامه مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث بوستان کودک و سلامت، بیان کرد: سال گذشته، صد خبرنگار زن از ۴۷ کشور جهان به مشهد آمدند تا واقعیت حوزه زنان در این شهر را به تصویر بکشند. بازخورد‌های بسیار مثبتی از این جشنواره داشتیم و بخشی از واقعیت مشهد در حوزه زنان به جهانیان منتقل شد. برخی از آن‌ها هنگام بازدید از پارک‌های بانوان اذعان داشتند که چنین فضا‌هایی در کشور خودشان برای زنان وجود ندارد.

فاطمه سلیمی ادامه داد: شورای اسلامی شهر بر احداث بوستان‌های موضوعی مطابق با الگو‌های ایرانی‌اسلامی و استفاده از فرهنگ و هویت ایرانی، تأکید دارد.

وی افزود: خوشبختانه مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به حوزه بانوان و خانواده دارد و فضا‌هایی برای حضور خانواده‌ها در بوستان‌های مختلف فراهم شده است و چند بوستان تخصصی خانواده‌محور نیز به بهره‌برداری رسیده یا در حال احداث است که امیدواریم تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، بوستان‌های «آفتاب» و «بسیج» نیز در اختیار زائران و مجاوران قرار بگیرد.

تکمیل پارک کودک و سلامت طی دو سال

در ادامه این مراسم، معاون شهردار و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد گفت: از سال ۹۴ شهرداری مشهد تصمیم گرفت با توجه به هزینه نگهداری پارک‌ها و فضا‌های خدماتی، پروژه‌های پارکی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

محمدهادی محمدی‌مقدم اضافه کرد: پس از رفع مشکلات این پروژه و تعیین تکلیف آن، به سمت اجرایی‌کردن پارک کودک و سلامت با همکاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی رفتیم. این پارک مختص فعالیت‌های کودکان و‌ نوجوان زیر ۱۳ سال است که طی دو سال در هفت بخش باید اجرایی شود.

وی افزود: در حوزه اقتصادی، حدود ۱۴۰ پروژه در نظر داریم که به‌زودی کتابچه سرمایه‌گذاری منتشر می‌شود تا بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم تا ضمن کاهش هزینه‌های شهرداری، خدمات ارتقا یابد.

محمدی‌مقدم اضافه کرد: خوشحالیم که امروز بعد از گذشت حدود دوماه از کلنگ‌زنی پارک مینیاتوری در منطقه۱۲، اکنون کلنگ پروژه بزرگ پارک کودک و سلامت را در منطقه ۱۰ بر زمین می‌زنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->