به گزارش شهرآرانیوز؛ برای شهروندانی که تا به امروز بیش از ۱۰ تا ۱۲ سال است از خط۱۲ برای تشرف به حرم مطهر استفاده میکنند حالا سخت و نگرانکننده است که به یکباره با تغییر مسیر این خط پر مسافر روبهرو شوند. خطی که مسیر ترددش از سمت بولوار معلم به مقصد حرم مطهر بوده حالا و به گفته مسافران با حذف بولوار فارغالتحصیلان همراه شده است. بولواری که یکی از بولوارهای اصلی حاشیه وکیلآباد است.
تا پیش از این به واسطه وجود ایستگاههای این محدوده جمعیت زیادی از این قسمت از شهر و محدودههای اطرافش خود را به ایستگاه اتوبوسهای خط۱۲ میرساندند تا بتوانند به حرم مطهر و مرکز شهر بروند، اما به اذعان شهروندان حالا حدود بیش از یک هفته است که با تصمیم اتوبوسرانی شهرداری مشهد، ایستگاههای خط۱۲ از مسیر بولوار فارغالتصیلان حذف شده است. شهروندان و ساکنان یک بولوار و خیابانهای فرعی اطرافش حالا برای تردد و استفاده از خدمات اتوبوسرانی بهویژه رسیدن به حرم مطهر مستأصل شدهاند.
مشاهدات میدانی گزارشگر ما در محل ایستگاه اتوبوس بولوار فارغالتحصیلان نیز گفتههای شهروندان را تأیید میکند.
«قابل توجه مسافران خط۱۲. با عنایت به محدودیتهای ایجاد شده به منظور تردد ناوگان در بولوار فارغالتحصیلان نظیر عرض کم معبر و پارک خودروهای سواری در محل دوربرگردان، از این پس جهت استفاده از خدمات خط مذکور در مسیر منتهی به حرم مطهر از ایستگاههای طول بولوار معلم استفاده نمایید.» این عبارات بر روی بنر اطلاعرسانی ایستگاههای خط۱۲ در همین بولوار نصب شده است.
شهروندی در این باره به گزارشگر ما میگوید: سالهاست که خط۱۲ از مسیر بولوار معلم به سمت حرم، داخل بولوار فارغالتحصیلان تردد داشت. البته قبول داریم که رانندگان اتوبوس برای دور زدن از این بولوار در محدوده دوربرگردان با مشکلاتی نظیر ترافیک و پارک خودروها روبهرو میشدند.
این شهروند با بیان اینکه تابلو «پارک کردن مطلقا ممنوع» در محدوده دوربرگردان نصب شده است، میافزاید: با این حال تعدادی از رانندگان درست مقابل مسیر دوربرگردان خودرو خود را پارک میکردند. همین موضوع باعث میشد تا رانندگان خط واحد با زحمت زیادی از محل دوربرگردان دور بزنند و چندین بار اتوبوس را عقب و جلو کنند.
او ادامه میدهد: قبول داریم که نوع دور زدن سبب میشد تصادفی رخ دهد و در ادامه راننده اتوبوس مقصر شناخته میشد، اما مسئولان به جای یافتن راه حل، چرا صورت مسئله را پاک کردند و ایستگاههای داخل بولوار را که ایستگاههای تقریبا محلی حساب میشد حذف کردند؟
این شهروند بیان میکند: کل ساکنان بولوار فارغالتحصیلان و حتی ساکنان خیابانهای پژوهش و دادگر از این ایستگاهها برای تردد به مرکز شهر و حرم مطهر استفاده میکردند، اما حذف این ایستگاهها عملا برای شهروندان دردسر ایجاد کرده است.
او در ادامه پیشنهادی را مطرح میکند:ای کاش مسئولان به جای حذف ایستگاهها محل دوربرگردان را تغییر میدادند و به کمی پایینتر از محل فعلی منتقل میکردند. قطعا تغییر محل دوربرگردان به اعتبار زیادی نیاز ندارد.
«با توجه به شرایط دوربرگردان بولوار فارغالتحصیلان، مواردی داشتیم که چندین دستگاه اتوبوس پشت سر هم قرار میگرفتند و ترافیک بسیار زیادی ایجاد میشد. از سوی دیگر و به اذعان پلیس راهور اگر هم تصادفی رخ میداد راننده اتوبوسرانی مقصر شناخته میشد.» این عبارات توضیحاتی است که حسن رضا کریمی، مدیر منطقه یک اتوبوسرانی شهرداری مشهد به عنوان توضیحات اولیه و در پاسخ به چرایی حذف ایستگاههای خط۱۲ در بولوار فارغ التحصیلان به گزارشگر ما ارائه میدهد.
مــدیــر مــنــطــقــه یــک اتــوبــوسرانــی شهرداری مشهد در ادامه بیان میکند: از سوی دیگر شهروندان درست در مقابل دوربرگردان در محل «پارک مطلقا ممنوع»، خودرو خود را پارک میکردند. همه این عوامل دست به دست هم میداد تا سرویسدهی و ارائه خدمات به مردم مطلوب نباشد و برای شهروندان دردسرهای جانبی ایجاد شود. او بیان میکند: تصاویر و فیلمهای ارسالی رانندگان اتوبوس ما مستند موجود است بنابراین این کار بر پایه مستندات و بررسی همه جوانب انجام شد.
کریمی درباره گلایه شهروندانی که از این اتوبوس استفاده میکردند نیز اینطور توضیح میدهد: برای رسیدن به حرم مطهر شهروندان باید یا از سمت وکیلآباد خود را به حرم مطهر برسانند یا در همین ایستگاه تعریف شده برای خط۱۲ از طریق معبر پژوهش خود را به این خط از اتوبوسرانی برسانند.
وی اظهار میکند: از آنجایی که در مسیر برگشت مشکلی برای تردد وجود ندارد اتوبوسها در مسیر برگشت از حرم در بولوار فارغالتحصیلان ورود دارند و مسافران را به این بولوار میرسانند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا باید بعد از ۱۰ سال در شرایط فعلی یکباره اتوبوسرانی به حذف ایستگاه خط۱۲ در این بولوار اقدام کند، میافزاید: قبل از این دوربرگردان تقاطع خطرناکی وجود دارد. نکته دیگر آنکه اتوبوسهای این خط نیز از نوع اتوبوسهای بیآرتی هستند بنابراین هر برخورد جرحی صورت بگیرد رانندگان اتوبوس مقصر شناخته میشوند. درباره موضوع خود دوربرگردان نیز پلیس راهور و همکاران ترافیک شهرداری را به محل آوردیم. هر دو گروه اذعان داشتند که اتوبوس نباید از این محل دور بزند.
کریمی اظهار میکند: البته باید متذکر شوم که ما در مرحله اول برای پیشگیری، در محل دوربرگردان میل باتومی قرار دادیم تا شهروندان نتوانند خودرو خود را مقابل دوربرگردان پارک کنند، اما این کار نیز مؤثر واقع نشد. در مرحله بعدی خود همکاران اتوبوسرانی ما با تهیه فیلم از محل دوربرگردان این بار درخواست کتبی را ارائه دادند که این وضعیت مناسب نیست.
مدیر منطقه یک اتوبوسرانی شهرداری مشهد میافزاید: شهروندان میتوانند با طی کردن مسافت ۱۵۰متری خود را به ایستگاه پژوهش و از این ایستگاه با همان خط ۱۲ خود را به مرکز شهر و حرم مطهر برسانند. همچنین شهروندان میتوانند از ایستگاه بولوار معلم با فاصله ۱۸۰متری از این محدوده استفاده کنند.