عنایتی: مشهد نیاز به تیم لیگ برتری دارد| معرفی بیشتر شهر با برگزاری رویداد نشان مشهدالرضا(ع) نگاهی به تاریخ مزرعه‌ای قدیمی در محدوده میدان شریعتی مشهد | تقی آباد، خفته در غبار فراموشی تأکید فرماندار مشهد بر وفاق میان شهرداری و فرمانداری به‌نفع مردم شهردار مشهد مقدس: تا دهه فجر امسال، پروژه‌های زیادی در سطح شهر مشهد افتتاح خواهد شد + فیلم صدور مجوز ۶۰۰ میلیارد تومانی اوراق در حوزه ماشین‌آلات خدمات شهری و پسماند شهرداری مشهد افزایش ۲برابری ظرفیت توقفگاهی ناوگان باری در مشهد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد، با دنده سنگین! رونمایی از ۱۰۲ دستگاه خودرو‌ جدید در حوزه پسماند شهرداری مشهد + فیلم مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری: مشهد پرچمداری حوزه پسماند در کشور را برعهده دارد هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد در وضعیت هشدار قرار گرفت (۱۸ دی ۱۴۰۳) ناصحی: شاخص‌های ارزیابی منتخبان رویداد نشان مشهد الرضا (ع) در سال‌های آتی، افزوده خواهد شد برگزاری مانور آمادگی در برابر نقض حریم ریلی قطار شهری مشهد(۱۷ دی ۱۴۰۳) + فیلم مشوق‌های مادی و معنوی برای منتخبان نشان مشهدالرضا (ع) پیش بینی شده است بهره‌برداری از بزرگترین جزیره ایستگاهی مترو کشور در مشهد تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم نشان مشهدالرضا ترویج‌دهنده معارف اهل‌بیت(ع) است رئیس اداره تبلیغات فرهنگی حرم مطهر رضوی: رویداد نشان مشهدالرضا(ع) شروعی به‌جا و اثرگذار در هویت مشهد است ۲۵۰۰ اصله درخت آماده روت‌بال در سطح مشهد است رئیس شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: ضرورت ایفای نقش بانوان در سطوح مختلف مدیریتی گذری بر سرگذشت زورخانه‌های قدیمی مشهد | خاموشی صدای ضرب‌ها و زنگ‌ها درختان مشهد زیر چتر حفاظت مدیریت شهری
سرخط خبرها

انتقال جمعه‌بازار خودرو به شهرک طرق در آینده‌ای نزدیک | تاریک روشن روزبازار مجیدیه

  • کد خبر: ۳۰۸۸۵۲
  • ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
انتقال جمعه‌بازار خودرو به شهرک طرق در آینده‌ای نزدیک | تاریک روشن روزبازار مجیدیه
شهروندان خاکی‌بودن زمین و نبود وسایل حمل و نقل عمومی را دو معضل اصلی بازار روباز مجیدیه در غرب مشهد می دانند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ عمر روزبازار مجیدیه در مکان کنونی اش بیش از یک سال است. آبان سال گذشته بود که بازار روبه روی مجیدیه ۳۳ به بعد از نمایشگاه بین المللی و به حوالی الهیه ۲۵ منتقل شد. فضایی ۱۲ هکتاری با بیش از دوهزار غرفه کوچک و بزرگ. روزبازاری که در سه روز مختلف از همه جای شهر و حتی شهر‌های دور و بر مشهد مشتری خاص خود را دارد؛ یکشنبه، چهارشنبه و جمعه.

به گفته شهروندان یکشنبه بازار شلوغ‌تر است. چهارشنبه بازار نیز جمعیت زیادی به خود جلب کرده و شهروندان از مناطق مختلف برای خرید به این روزبازار می‌آیند، اما حکایت جمعه‌های این روزبازار متفاوت است. هنوز ظهر نشده تا چشم کار می‌کند این مکان مملو از خودرو‌های جدید و قدیمی می‌شود و مشتری و فروشنده‎هایی که در پی خرید و فروش عالی و پرسود هستند.

اما این همه ماجرای این بازار نیست. این بازار سیار مشهد با مشکلاتی مثل دوری مسیر و جانمایی آن در نقطه کور و زمین خاکی و دیگر موارد دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود وعده مسئولان برای سامان دهی آن، تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است. با توجه به گلایه‌هایی که به صدای مردم شهرآرا می‌رسد و برای اینکه آخرین وضعیت آن را ببینیم در نیم روز زمستانی روانه چهارشنبه بازار می‌شویم.

زمین ۱۲ هکتاری خاکی

تا چشم کار می‌کند غرفه تعبیه شده است. انواع پارچه، لباس‌های زمستانی و تابستانی، کیف و کفش و ملزومات خانه و خوراکی و سبزی و صیفی و خشکبار و کالای خواب و زیور آلات و دیگر وسایل که هر کدام به سلیقه غرفه دار چیده شده است. یکی برای لباس هایش چوب لباسی تعبیه کرده، دیگری همه پارچه‌های دوخته نشده را گلوله شده روی زمین پهن کرده است.

غرفه‌های خواربار و خوراکی بیشترین مشتری را دارند. محبوبه بیاتی یکی از مشتری‌های این بازار است. می‌گوید: بازار پر و پیمان، اما دور افتاده‌ای است. با تاکسی اینترنتی از الهیه تا بازار ۷۰ هزار تومان هزینه پرداخت کرده‌ام و برای مسیر برگشت که بار و خرید خواهم داشت احتمالا چند برابر باید کرایه بپردازم.

مرتضی حقیقی، مرد جوانی که از محله امامیه قاسم آباد آمده و در یکی از غرفه‌های میوه در حال چک و چانه زدن با فروشنده است، با صدایی آهسته می‌گوید: انصافا در این روزباز قیمت برخی اقلام و کالا‌های ضروری خانه بهتر از داخل شهر هست، اما در بیابان و برهوت است و برای اقلام مصرفی این دوری راه اذیت کننده است. آن‌هایی هم که ماشین شخصی ندارند رنجشان مضاعف است. باید با هزینه زیاد ماشین دربست بگیرند. تازه اگر ماشین گیرشان بیاید.

زن میان سالی از مشتری‌های دائم این بازار است. سعیده کارشکی مکان قبلی این بازار در روبه روی خیابان مجیدیه ۳۳ را در دسترس‌تر می‌داند و می‌گوید: درست است که اینجا بزرگ‌تر است، اما تابستان به خاطر نبود سایبان و امکانات رفاهی از شر آفتاب سوزان در امان نیستیم و زمستان و پاییز نیز اگر باران و برفی ببارد اینجا پر از گل و لای می‌شود و سرتا پا خاکی و گلی باید به خانه برویم.

او نظرش را صریح می‌گوید: اینجا بزرگ است، اما جای پرتی است. نه اتوبوس می‌خورد نه تاکسی و نه مترو. برای یک خانم به تنهایی محیط زیاد جالبی نیست. یکی از رانندگان تاکسی از مأموری که در خروجی بازار ایستاده، شاکی است. می‌گوید: منتظر زن و بچه‌ام ایستاده‌ام کجا بروم؟ همین افسری که اینجا ایستاده ۲۰۰ هزار تومان جریمه‌ام کرد. کل سودی که می‌خواهیم از خرید ارزانمان از این بازار داشته باشیم با این جریمه به هوا رفت.

مشتری بعدی به سه کلمه بسنده می‌کند: افتضاح... همه اش خاک...

امکانات حداقلی بازار

مشکلات غرفه داران این بازار روی دیگر دغدغه‌هایی است که در این بازدید میدانی مطرح شد. یکی از فروشنده‌های لباس بانوان می‌گوید: وجود پرو لباس برای ما که لباس بانوان را می‌فروشیم، ضروری است، اما امکان آن فراهم نیست. گاهی باید غرفه را رها کنیم تا مشتری را برای پرو لباس در نمازخانه همراهی کنیم که حالت خوشی ندارد.

معضل دیگر این بازار را صاحب غرفه کناری که از دور شاهد حرف‌های ماست، می‌گوید: اینجا خاکی است و با همین آمد و شد ساده مشتری‌ها یا بلند شدن باد و نسیم ساده کلی خاک به هوا بلند می‌شود و وسایل غرفه دار‌ها کثیف و خاکی می‌شود و آسیب می‌بیند.

او از وعده مسئولان برای این بازار نیز خبر دارد و می‌گوید: همان اوایل کار قول دادند این مکان آسفالت شود، اما از آبان سال گذشته تا حالا به همین شکل باقی مانده است که می‌بینید و اتفاق خاصی نیفتاده است.

چالش فروشندگان

معضل سرویس‌های بهداشتی کثیف را فروشنده خشکبار مطرح می‌کند. این فروشنده جوان کاشمری در توضیح مشکل بیان می ‍کند: در مقایسه با روز بازار‌های دیگر اینجا چند چشمه سرویس بهداشتی دارد و این جای شکر دارد، اما آن قدر کثیف است که گاهی عطای رفتن را به لقایش می‌بخشی. کاش حداقل یک نفر چندبار در طول روز این سرویس‌ها را نظافت کند.

خودش را سیستانی معرفی می‌کند. ته طاقه‌های پارچه را روی زمین پهن کرده است تا به قول خودش با قیمت مناسب دست مشتری بدهد. می‌گوید: خرید از این بازار‌ها به نفع مشتری است. پارچه‌های اینجا نصف قیمت بازار است، اما چنان که باید و شاید از من کاسب حمایت نمی‌شود. یک غرفه درست و درمان محصور حداقل خواسته من و دیگر کاسب هاست. درددل مرد غرفه داری که جوراب فروش است، متفاوت است.

می‌گوید: در این هوای سرد مجبورم از صبح تا غروب در این غرفه بایستم تا نان حلال سرسفره زن و بچه‌ام ببرم. مستأجرم و پنج سر عائله دارم. مجبورم برای اجاره خانه‌ام در این سرما اینجا کار کنم. سه جفت جوراب مردانه ۴۰ هزار تومان. مگر از این ارزان‌تر هم سراغ دارید. ما به سود حداقلی راضی هستیم و خدا برکتش را می‌دهد، اما‌ای کاش مسئولان بازار هم هوای غرفه دار‌ها و کاسب‌ها را بیشتر داشته باشند و هزینه کمتری برای اجاره غرفه دریافت کنند.

پیشنهاد دیگری هم دارد: اگر همین بازار در مکان پررفت و آمد باشد، فروش ما چند برابر است و تعداد بیشتری از شهروندان از این محصولات به صرفه استفاده می‌کنند. هم کار و کاسبی ما رونق می‌گیرد هم مشتری به نوایی می‌رسد.

امروز و دیروز روزبازار مجیدیه

رضا محمدی، معاون سامان دهی مشاغل و صنوف سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در کانکس مدیریت مستقر در بازار پاسخ گوی پرسش‌های شهروندان و غرفه داران می‌شود.

محمدی به شهرآرا می‌گوید: سال ۱۳۹۴ بود که بازار خودرو روبه روی خیابان مجیدیه ۳۳ راه افتاد و بعد‌ها یکشنبه و چهارشنبه بازار هم به آن اضافه شدند، اما سال گذشته و طبق قانون، باید زمین بازار قبلی را به مالکان آن تحویل می‌دادیم برای همین آبان ماه گذشته با توافق و همراهی دادستان این زمین دوازده هکتاری کنونی برای روزبازار در اختیار سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد قرار گرفت که در روز‌های یکشنبه و چهارشنبه و جمعه از ساعت ۷ صبح تا غروب به مشتری‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

معاون سامان دهی مشاغل و صنوف سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد آماری از تعداد مراجعه کننده‌ها ارائه می‌دهد: یکشنبه‌ها حدود ۴۰ هزار نفر به روز بازار می‌آیند. برای جمعه بازار خودرو نیز به طور میانگین ۳ هزار تا ۳ هزارو ۲۰۰ دستگاه ورودی خودرو داریم. او تعداد غرفه‌های ارائه دهنده خدمات در بازار را ۲ هزارو ۲۰۰ غرفه مشتمل بر پوشاک و پارچه و میوه و تره بار و خوراکی و دیگر موارد برمی شمارد.

جمعه بازار خودرو به شهرک طرق منتقل می‌شود

محمدی درباره نرخ نامه اجاره غرفه نیز توضیح می‌دهد: روز‌های یکشنبه برای هر غرفه معمولی روزانه ۴۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌شود. غرفه‌های در حاشیه که محل بهتری برای ارائه خدمات هستند روزانه ۱۲۰ هزار تومان هزینه می‌پردازند، اما در چهارشنبه بازار، غرفه معمولی ۲۵ هزار تومان است. همچنین غرفه حاشیه و مرغوب، ۷۵ هزار تومان است. روز جمعه نیز برای هر ماشین، ۷۷ هزار تومان از متقاضی دریافت می‌شود تا اجازه ورود پیدا کند. البته ناگفته نماند؛ در آینده جمعه بازار خودرو به مکان جدید خود در شهرک طرق انتقال می‌یابد.

معاون سامان دهی مشاغل و صنوف سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با بیان اینکه مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان و غرفه داران قابل درک است، از خدماتی می‌گوید که به غرفه داران در این فضا ارائه می‌شود: این زمین کاربری فضای سبز دارد که به طور موقت از سوی دادستانی دراختیار سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد قرار گرفته است، به همین علت امکان آسفالت و عملیات عمرانی و حتی احداث سازه ثابت در آن نیست. برای آن گراویه و تراشه آسفالت ریخته‌ایم تا تردد شهروندان راحت شود.

توضیحات محمدی در مورد حمل ونقل راحت شهروندان به روزبازار این سوی شهر این چنین است: برای روز‌هایی که بازار دایر است، از پایانه الهیه تا این بازار به صورت اختصاصی هر نیم ساعت یک اتوبوس در نظر گرفته شده است. همچنین ایستگاه اتوبوس با همکاری سازمان اتوبوس رانی در محدوده بازار جانمایی شده است.

او با بیان این نکته که در روز‌هایی که سرما و گرمای شدید هست برای رفاه حال همشهریان بازار تعطیل می‌شود درباره نظم و انضباط بازار می‌افزاید: برای پیشگیری از تخلفات احتمالی، کارکنان نیروی انتظامی، در طی روز مستقر هستند و پلیس راهور نیز برای نظم و انضباط ترافیکی همکاری دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->