جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

دردسرهای افزایش قیمت بلیت سینما

  • کد خبر: ۳۱۴۵۰
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
دردسرهای افزایش قیمت بلیت سینما
 ۴ ماه تعطیلی، استقبال نکردن مخاطبان و اکنون افزاش قیمت بلیت سهم سینما‌های کشور از کروناست.
 «سینما» یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های فرهنگی است که پس از کرونا اوضاعش نابسامان شد. تمام سینما‌های کشور با شیوع این ویروس از اواخر سال ۹۸ تعطیل شدند و پس از آنکه اعلام شد از اول تیرماه می‌توانند فعالیت خود را از سر گیرند نتوانستند در جذب مخاطب موفق باشند و از آن بدتر خیلی از سینما‌ها که پیش‌بینی چنین روزی را کرده بودند همچنان تعطیل ماندند. اما این تمام ماجرا نیست، روز گذشته خبر افزایش قیمت بلیت سینما‌ها که این روز‌ها دغدغه بازیابی رونق روز‌های قبل از کرونا را دارند شد قوز بالای قوز.
هفدهم خرداد بود که از سوی ستاد مقابله با کرونا یک تیر به عنوان تاریخ بازگشایی سینما‌ها اعلام شد و پس از آن سازمان سینمایی نام دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف ۲» را که در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شدند به‌عنوان نخستین آثاری که در سال ۹۹ روی پرده می‌روند اعلام کرد. اما تنها دو روز مانده به از سرگیری فعالیت سینما‌ها صاحبان این دو فیلم اعلام کردند به دلیل حمایت نشدن از آن‌ها از اکران در وضعیت کنونی انصراف می‌دهند. از این‌رو بسیاری از سینماداران به دلیل نبود فیلم جدید ترجیح دادند فعالیتشان را از سر نگیرند. آن‌ها باور داشتند که اکران فیلم‌های بهمن ۹۸ نمی‌تواند مخاطبی را به سینما‌ها بکشاند. باور و عقیده‌ای که براساس آمار ارائه شده در سایت سمفا درست از کار درآمد.
براساس این آمار بیشترین بلیتی که در سینما‌های بازگشایی شده فروخته شده ۶ بلیت و برای فیلم «جهان با من برقص» بوده‌است. در شهر مشهد نیز تاکنون تنها سینما اطلس آغاز به کار کرده که طبق مشاهدات خبرنگار شهرآرا از فیلم‌های اکران شده در این سینما نیز استقبال چندانی نشد و حتی برخی سیانس‌های آن به دلیل به حدنصاب نرسیدن لغو شد.
این اتفاقات با آنچه پیش‌تر مسئولان برای شروع به کار قوی سینما‌ها وعده داده بودند متمایز بود. از این‌رو در ساعت پایانی یکشنبه یک تیر‌ماه شورای صنفی نمایش جلسه‌ای تشکیل داد و درنهایت برای حل مشکلات پیش‌آمده با صاحبان دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف ۲» به توافق رسیدند تا این دو اثر از چهارشنبه ۴ تیر اکرانشان را آغاز کنند. علی سرتیپی، پخش‌کننده فیلم «شنای پروانه» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اینکه شرایط چه تغییری کرده که راضی به اکران شده‌اند، گفته است: الان چیزی نسبت به هفته قبل تغییر نکرده و ما می‌خواستیم به خاطر سینما و سالن‌های سینمایی اقدامی انجام دهیم. اکنون فقط یک اطمینان خاطر داریم از اینکه تا سه هفته آینده فیلم جدیدی اکران نمی‌شود تا وضعیت سینما را بهتر بتوانیم بررسی کنیم.
همچنین مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش ضمن قدردانی از صاحبان این دو فیلم که در شرایط سخت این روز‌ها به خاطر سینمای ایران پذیرفته‌اند تا خط‌شکنان اکران باشند درباره محرومیت شش ماهه‌ای که طبق قانون قرار بود برای فیلم‌های انصرافی در نظر گرفته شود به خبرگزاری مهر گفت: باید شرایط کرونا را در نظر بگیریم به خاطر همین در چنین شرایطی به جریمه اعتقادی نداریم.
دبیر شورای صنفی نمایش درباره امکان خرید نیمه‌بها برای دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» توضیح داد: با توجه به اینکه این دو فیلم قرار است از روز چهارشنبه اکران شوند، ارائه بلیت‌های نیمه‌بها برای این دو فیلم منتفی شد، چون قرار بود این اتفاق در سه روز ابتدایی تیر انجام شود که باقی فیلم‌ها از این فرصت استفاده کردند. در این بین و درحالی که بسیاری فکر می‌کردند کش و قوس‌هایی برای اکران جدید سینما‌ها پایان یافته و چهارشنبه ۴ تیر با نمایش دو فیلم جدید سینما‌ها بعد از چهارماه تعطیلی جانی دوباره می‌گیرند. خبر افزایش بلیت سینما‌ها منتشر شد. هرچند هر سال قیمت بلیت‌ها با آغاز اکران نوروز افریش پیدا می‌کرد، اما با توجه به شرایط کنونی که سینما‌ها دیگر رونق سابق را ندارند انتظار می‌رفت مسئولان امر به این زودی‌ها به فکر گران کردن بلیت سینما‌ها نیفتند.
تعبیر محمدرضا منصوری (دبیر و سخن‌گوی انجمن سینماداران کشور) درباره قیمت بلیت سینما‌ها در دور جدید اکران، این‌گونه است: قیمت بلیت تغییر نکرده است، اما ۹ درصد ارزش افزوده که در گذشته از مخاطبان دریافت نمی‌شد، زین پس روی بلیت فیلم‌ها منظور می‌شود. به این ترتیب ۹ درصد از قیمت بلیت سینما‌های مدرن، ممتاز و درجه یک به بهای بلیت سینما اضافه می‌شود.
به گفته او بر این اساس قیمت سینما‌های مدرن که در گذشته ۲۰ هزار تومان بود، به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت سینما‌های ممتاز که ۱۵ هزارتومان بود، به بیش از ۱۶ هزار تومان و قیمت بلیت سینما‌های درجه یک که ۱۲ هزار تومان بود، به بیش از ۱۳ هزار تومان رسیده‌است.
منصوری همچنین در این گفتگو به ایلنا گفته است مکاتباتی با سازمان سینمایی انجام شده و بر اساس آن ریاست سازمان قول داده که با رایزنی خود، سینما و به طور کل کار‌های فرهنگی و هنری را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کنند. هرچند که قیمت اضافه شده به بلیت‌ها شاید ناچیز باشد، اما در شرایط کنونی که سینما‌های کشور برای دوباره جان گرفتن نیاز به طرح‌های تشویقی برای جذب مخاطب دارند، اضافه شدن قیمت بلیت‌ها می‌تواند یک نکته منفی باشد. به ویژه وقتی افراد یک خانواده می‌توانند اندکی بعد از اکران فیلم‌ها در سینماها، آن‌ها را در خانه خود با قیمت کمتر و همچنین بدون ترس از ویروس کرونا ببینند، طرح افزایش قیمت بلیت‌ها آن هم برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، طرحی بازدارنده خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->