دایان کیتن، بازیگر سه‌گانه «پدرخوانده» درگذشت + بیوگرافی انیمیشن بتمن با نام «سقوط شوالیه» در راه است رقابت جهانی «میان رویا و امید» در جشنواره سائوپائولو جاذبه‌های فارس در قاب تلویزیون ملی دهمین دوره «پیانو کلارا» میزبان نوازندگان جوان‌ می‌شود چهره‌های شاخص سینمای ایران در قاب «سینما افق» کتاب «زندگیِ رزمندگان»؛ نگاهی نو به تجربه‌های فرهنگی جنگ نگاهی به سریال «الگوریتم» | سریال‌های پلیسی، ژانری پرطرفدار در تلویزیون جمال میرصادقی در مرکز مراقبتی بستری شد (۱۹ مهر ۱۴۰۴) + علت بازگشت آهنگساز «از کرخه تا راین» پس از ده سال سکوت بازیگر نقش «لیدی ولدمورت» در سریال هری پاتر مشخص شد سریالی ۱۵۰ قسمتی برای تلویزیون ساخته می‌شود | پروژه بزرگ انیسه شاه حسینی در مقام کارگردان آخرین خبر از حال کامران فانی (۱۹ مهر ۱۴۰۴) «کتابخانه نیمه شب» با بازی شیدا خلیق روی صحنه می‌رود عذرخواهی عضو شورای اطلاع رسانی دولت از برخورد معاون وزیر بهداشت با یک خبرنگار آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۱۹ مهر ۱۴۰۴) کریم امینی با سریال «عمارت» به شبکه خانگی بازمی‌گردد مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (یکشنبه، ۲۰ مهر ۱۴۰۴) وعده جدید وزارت فرهنگ برای برگزاری کنسرت «همایون شجریان»
سرخط خبرها

ناتور دشت؛ روایتی رازآلود اما ناتمام

  • کد خبر: ۳۱۵۴۶۴
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
ناتور دشت؛ روایتی رازآلود اما ناتمام
یک کارگردان تئاتر می‌گوید: در فیلم ناتور دشت، بسیاری از نشانه‌ها و المان‌های داستانی معرفی می‌شوند، اما در نهایت در کنار هم چیده نمی‌شوند تا به یک نتیجه‌گیری قوی برسند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیلم «ناتور دشت» که نامش یادآور رمان مشهور جی. دی. سلینجر است، این روز‌ها در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و نقد‌های متفاوتی را برانگیخته است. در ادامه، گفت‌وگوی ما با احسان روحی، نویسنده و کارگردان تئاتر را درباره فیلم ناتور دشت می‌خوانید.

احسان روحی با اشاره به نام فیلم که تداعی‌کننده رمان مشهور «ناطور دشت» اثر جی. دی. سلینجر است، می‌گوید: این فیلم ارتباطی با آن داستان ندارد و بر اساس یک ماجرای واقعی که سال گذشته در شمال کشور رخ داده، ساخته شده است.

روایت رازآلود با چالش‌های روایی

او با تحلیل فرمی فیلم، به تلاش فیلمساز در ایجاد فضایی رازآلود و دلهره‌آور اشاره کرده و توضیح می‌دهد: داستان فیلم با محوریت گم‌شدن یک دختر بچه و تلاش برای یافتن او، در ژانر رازآلود پیش می‌رود، اما برخی از عناصر ضروری این ژانر، مانند حضور پررنگ پلیس یا شخصیت‌هایی که بتوانند حس تعلیق را تقویت کنند، در فیلم غایب‌اند.

این کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: هرچند فیلم در طراحی قاب‌ها، به‌ویژه نما‌های لانگ، سعی داشته ادای‌دینی به جامعه محیط‌بانان داشته باشد، اما در انتقال پیام خود دچار ناهماهنگی شده است. در فیلم، بسیاری از نشانه‌ها و المان‌های داستانی معرفی می‌شوند، اما در نهایت در کنار هم چیده نمی‌شوند تا به یک نتیجه‌گیری قوی برسند.

قهرمانی که به سرانجام نمی‌رسد

روحی درباره شخصیت‌پردازی در «ناتور دشت» نیز بیان می‌کند: قهرمان داستان از ابتدا با یک چالش روبه‌رو است، اما فیلم در پایان، برخلاف تلاش فیلمساز برای نمایش تحول قهرمان، موفق نمی‌شود او را به نقطه‌ای مشخص برساند. همچنین رفتار‌ها و تصمیم‌های شخصیت اصلی در برخی نقاط قصه چندان باورپذیر نیستند و نمی‌توانند حس همذات‌پنداری لازم را ایجاد کنند.

فیلمی متوسط با ایده‌ای جذاب

او اضافه می‌کند: «ناتور دشت» در ایده و طرح داستانی، ظرفیت‌های بالایی داشته، اما در اجرا به یک فیلم متوسط تبدیل شده است. فیلم از یک معضل اجتماعی شروع می‌شود، اما در نهایت بیشتر به یک مسئله شخصی میان شخصیت‌ها تبدیل می‌شود. در عین حال، بازی سعید مولویان توانسته فضای رازآلود فیلم را تا حدی تقویت کند، اما برخی دیگر از عناصر داستانی به‌درستی پرداخته نشده‌اند.

این کارگردان در پایان تصریح می‌کند: امیدوارم در روز‌های آینده فیلم‌های قوی‌تری در جشنواره دیده شود و باید علاوه بر طرح مسائل اجتماعی، جذابیت‌های سرگرم‌کننده خود را حفظ کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->