صادرات سیب‌زمینی آزاد شد| قیمت سیب‌زمینی همچنان ۴۰ هزار تومان! صندوق بین‌المللی پول: آمریکا در تحریم نفت ایران ناکام است زیان میلیارد دلاری صنعت فولاد از قطع برق| اعمال ۵۰ درصد محدودیت برق بر صنایع فولادی محدودیت‌های ترافیکی در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی به‌مناسبت میلاد امام‌رضا(ع) ساعت کاری جدید بانک‌های کشور اعلام شد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) نرخ بهره بین‌بانکی کاهش یافت (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) نرخ امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | قیمت دیگنیتی ۲۵ میلیون تومان کاهش یافت کاهش قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول بیت‌کوین از ۱۰۹ هزار تومان بیشتر می‌شود؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های شهرستان مشهد سه‌شنبه هفته آینده (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) منتظر عرضه اولیه «مهر» باشید + جزئیات ویدئو | بانک آینده زیان‌ده نیست | دارایی‌های بانک درست ارزش‌گذاری نشده است شوینده‌ها در  آستانه موج چهارم گرانی وام خوداشتغالی، از  وعده تا پرداخت قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | صعود مجدد دلار به کانال ۸۳ هزار تومان جزئیات کارمزد خدمات بانکی اعلام شد | برای خرید با کارت و دریافت وجه نقد از بانک هم باید پول بدهید علت گرانی حبوبات چیست؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) تاریخ شارژ مجدد کالابرگ الکترونیکی اعلام شد وزیر نفت: صادرات در بالاترین سطح ادامه دارد ریسک خرید طلا در قله تاریخی | خرید طلا در شرایط فعلی منطقی است؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت موز رکود در بازار خودرو همچنان وجود دارد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت کدام یک از کالا‌های اساسی گران شد؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جزئیات قیمت آمار نرخ بیکاری در زمستان ۱۴۰۳ اعلام شد | نرخ بیکاری افزایش یافت تعرفه هزینه ارزیابی خسارت خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۴ مشخص شد مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا (پنجشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

دلیل ناکامی بودجه‌ای خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۱۹۵۳۲
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
دلیل ناکامی بودجه‌ای خراسان رضوی
«منسر اولسون» در کتاب فراز و‌فرود ملت‌ها توضیح می‌دهد که چرا گروه‌های کوچک‌تر راحت‌تر به اجماع می‌رسند، درحالی‌که گروه‌های بزرگ‌تر در هماهنگی و اقدام جمعی با چالش روبه‌رو هستند.

فرض کنید یک‌میلیون نفر وجود دارند که اگر بتوانند هماهنگ شوند و دست به کنش جمعی بزنند، هرکدام هزار دلار و درمجموع یک‌میلیارد دلار به دست می‌آورند؛ درحالی‌که هزینه کل این کار صد‌میلیون دلار است. حال اگر این عایدی یک‌میلیارد‌دلاری و هزینه صد‌میلیون‌دلاری ثابت بماند، اما گروهی متشکل از پنج شرکت بزرگ باشد که هرکدام دویست‌میلیون دلار نفع می‌برند، وضعیت متفاوت خواهد بود.

 هر یک از اعضای این گروه ممکن است انتظار داشته باشد که دیگران کل هزینه را بپردازند تا او بدون پرداخت هزینه، از کالای جمعی بهره‌مند شود. بااین‌حال، حتی اگر یکی از این پنج عضو کل هزینه را بپردازد، همچنان ۱۰۰ میلیون دلار سود خواهد برد. بنابراین، هزینه چانه‌زنی میان پنج عضو چندان زیاد نخواهد بود و دیر یا زود توافقی برای تأمین این کالای جمعی شکل می‌گیرد.

این استدلال «منسر اولسون» در کتاب فراز و‌فرود ملت‌ها توضیح می‌دهد که چرا گروه‌های کوچک‌تر راحت‌تر به اجماع می‌رسند، درحالی‌که گروه‌های بزرگ‌تر در هماهنگی و اقدام جمعی با چالش روبه‌رو هستند. این تحلیل می‌تواند در توضیح چرایی ناکامی خراسان رضوی در افزایش سهم خود از بودجه کشور مفید باشد. بر اساس آمار منتشرشده، سهم خراسان رضوی از بودجه استان‌های کشور در سال آینده ۵.۵‌درصد خواهد بود. این رقم در سال۱۴۰۳ حدود ۵.۳‌درصد بوده است. 

این میزان نه با جمعیت ۸‌درصدی استان در کشور، نه با نقش آن در میزبانی زائران و نه با درآمدی که از آن حاصل می‌شود (با سهم ۹۵‌درصدی بخش خصوصی از صنایع آن، عمدتا در مقیاس خرد و متوسط) همخوانی دارد. با‌این‌حال، هر سال این انتقاد‌ها مطرح می‌شود و نمایندگان استان در مجلس وعده افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه را می‌دهند، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. چرا این مسئله رخ می‌دهد؟ 

مهم‌ترین دلیل این وضعیت، خرد‌بودن واحد‌های اقتصادی خراسان رضوی است. براساس آمارها، بیش از ۵‌هزار واحد تولیدی صنعتی در این استان فعالیت دارند که بیشتر آنها کوچک هستند. در سایر بخش‌های اقتصادی استان، مانند خدمات و کشاورزی نیز بیشتر واحد‌ها در مقیاس متوسط و خرد فعالیت می‌کنند. این امر باعث می‌شود که عایدی واحد‌های اقتصادی استان از افزایش بودجه در‌برابر هزینه‌های قانونی پیگیری این مسئله، چندان نباشد و درنتیجه انگیزه کافی برای پیگیری این موضوع شکل نگیرد. 

در مقابل، استان‌هایی که دارای واحد‌های بزرگ صنعتی، به‌ویژه شرکت‌های خصولتی هستند، به‌دلیل آنکه منافع افزایش سهم بودجه در بین تعداد کمتری از واحد‌های اقتصادی توزیع می‌شود، انگیزه بیشتری برای پیگیری دارند؛ اما چگونه می‌توان اجماع لازم برای افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه را ایجاد کرد؟

پاسخ را می‌توان در انگیزه‌گزیده مثبت و منفی یافت. انگیزه گزیده مثبت بر پایه پاداش عمل می‌کند. وقتی افراد یا واحد‌های اقتصادی در قبال کنش‌های خود پاداش دریافت کنند، انگیزه آنها برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی افزایش می‌یابد. انگیزه منفی باعث می‌شود افراد برای جلوگیری از ضرر، منفعل نمانند. به‌عنوان‌مثال، جریمه مالیاتی نوعی انگیزه منفی است که افراد را به مشارکت فعال‌تر ترغیب می‌کند.

 بر‌این‌اساس، اگر سازوکاری تدوین شود که واحد‌های متوسط و خرد خراسان رضوی از انگیزه‌های مثبت برای پیگیری افزایش سهم استان از بودجه برخوردار شوند و در مقابل واحد‌هایی که در این فرایند مشارکت نمی‌کنند، سهم کمتری از امتیازات به‌دست‌آمده داشته باشند، زمینه لازم برای پیگیری جمعی و مطالبه‌گری در‌جهت افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه فراهم خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->