مجوز ۳۳ شرکت گران فروش خدمات مسافرت هوایی تعلیق شد پیش بینی بورس (سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۳)| پس‌لرزه‌های استیضاح ادامه دارد؟ شرط مهم برای دریافت سود وراث سهام عدالت (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز موبایل (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) | آیفون ۱۶؛ ۸۲ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) | رشد ۶۵ میلیونی فیدلیتی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) | سورن پلاس ۸۱۰ میلیون تومان شد تأمین خرمای ماه رمضان و میوه شب عید ۱۴۰۴ | قیمت چقدر است؟ قیمت امروز برنج و حبوبات در مشهد (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) | لوبیا چیتی چقدر شد؟ ۲۰۰۰ تن کود اوره برای توزیع بین کشاورزان خراسان رضوی تأمین شد ریزش ۵۷ هزار واحدی شاخص بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) ریشه‌یابی مشکلات کارآفرینی و نبود فضای مناسب کسب‌وکار در خراسان رضوی کاهش ۴۷ درصدی آمار مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری در سال ۱۴۰۳ شرایط جدید پیش‌فروش ۷ محصول سایپا ویژه اسفند ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات و جدول خودروها افت شدید قیمت طلا در مشهد (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) با یارانه کالابرگ الکترونیکی چه کالا‌هایی می‌توان خرید؟ ادعای گم شدن طلای بانک مرکزی تکذیب شد افزایش ساعات کاری ساتنا و پایا در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۳ با بالارفتن بی‌رویه قیمت بلیت هواپیما در آستانه سفر‌های نوروزی برخورد می‌شود راه‌اندازی سامانه پایاپای برای تهاتر طلب پیمانکاران و بدهی‌ مجوزهای ساختمانی شهروندان مشهدی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) | دلار در نیمه کانال ۹۲ هزار تومان پاسخ مدیرعامل شرکت راه‌آهن به چرایی خریداری سخت بلیت قطار در پیش‌فروش‌ها ۷۰ درصد کارخانجات مشهد ناچار به استفاده از سوخت قاچاق هستند | صنایع خراسان رضوی، خواهان عزل مدیرعامل شرکت توزیع برق بررسی قیمت امروز گوشت، مرغ و ماهی در مشهد (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) | گوشت گوساله کیلویی ۵۸۷ هزار تومان چرا از طرح‌های پیش فروش سایپا مانند گذشته استقبال نمی‌شود؟ سیب‌زمینی ۴برابر بیشتر از دلار گران شد! ۷۸ درصد گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود نظر کارشناسان اقتصادی درباره برکناری همتی | تلاطم‌های اقتصادی کم می‌شود؟ فروش فوق‌العاده ۹ محصول ایران‌خودرو ویژه طرح جوانی جمعیت در اسفند ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۳ اسفند ۱۴۰۳) | پیاز کیلویی چند؟
سرخط خبرها

دلیل ناکامی بودجه‌ای خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۱۹۵۳۲
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
دلیل ناکامی بودجه‌ای خراسان رضوی
«منسر اولسون» در کتاب فراز و‌فرود ملت‌ها توضیح می‌دهد که چرا گروه‌های کوچک‌تر راحت‌تر به اجماع می‌رسند، درحالی‌که گروه‌های بزرگ‌تر در هماهنگی و اقدام جمعی با چالش روبه‌رو هستند.

فرض کنید یک‌میلیون نفر وجود دارند که اگر بتوانند هماهنگ شوند و دست به کنش جمعی بزنند، هرکدام هزار دلار و درمجموع یک‌میلیارد دلار به دست می‌آورند؛ درحالی‌که هزینه کل این کار صد‌میلیون دلار است. حال اگر این عایدی یک‌میلیارد‌دلاری و هزینه صد‌میلیون‌دلاری ثابت بماند، اما گروهی متشکل از پنج شرکت بزرگ باشد که هرکدام دویست‌میلیون دلار نفع می‌برند، وضعیت متفاوت خواهد بود.

 هر یک از اعضای این گروه ممکن است انتظار داشته باشد که دیگران کل هزینه را بپردازند تا او بدون پرداخت هزینه، از کالای جمعی بهره‌مند شود. بااین‌حال، حتی اگر یکی از این پنج عضو کل هزینه را بپردازد، همچنان ۱۰۰ میلیون دلار سود خواهد برد. بنابراین، هزینه چانه‌زنی میان پنج عضو چندان زیاد نخواهد بود و دیر یا زود توافقی برای تأمین این کالای جمعی شکل می‌گیرد.

این استدلال «منسر اولسون» در کتاب فراز و‌فرود ملت‌ها توضیح می‌دهد که چرا گروه‌های کوچک‌تر راحت‌تر به اجماع می‌رسند، درحالی‌که گروه‌های بزرگ‌تر در هماهنگی و اقدام جمعی با چالش روبه‌رو هستند. این تحلیل می‌تواند در توضیح چرایی ناکامی خراسان رضوی در افزایش سهم خود از بودجه کشور مفید باشد. بر اساس آمار منتشرشده، سهم خراسان رضوی از بودجه استان‌های کشور در سال آینده ۵.۵‌درصد خواهد بود. این رقم در سال۱۴۰۳ حدود ۵.۳‌درصد بوده است. 

این میزان نه با جمعیت ۸‌درصدی استان در کشور، نه با نقش آن در میزبانی زائران و نه با درآمدی که از آن حاصل می‌شود (با سهم ۹۵‌درصدی بخش خصوصی از صنایع آن، عمدتا در مقیاس خرد و متوسط) همخوانی دارد. با‌این‌حال، هر سال این انتقاد‌ها مطرح می‌شود و نمایندگان استان در مجلس وعده افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه را می‌دهند، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. چرا این مسئله رخ می‌دهد؟ 

مهم‌ترین دلیل این وضعیت، خرد‌بودن واحد‌های اقتصادی خراسان رضوی است. براساس آمارها، بیش از ۵‌هزار واحد تولیدی صنعتی در این استان فعالیت دارند که بیشتر آنها کوچک هستند. در سایر بخش‌های اقتصادی استان، مانند خدمات و کشاورزی نیز بیشتر واحد‌ها در مقیاس متوسط و خرد فعالیت می‌کنند. این امر باعث می‌شود که عایدی واحد‌های اقتصادی استان از افزایش بودجه در‌برابر هزینه‌های قانونی پیگیری این مسئله، چندان نباشد و درنتیجه انگیزه کافی برای پیگیری این موضوع شکل نگیرد. 

در مقابل، استان‌هایی که دارای واحد‌های بزرگ صنعتی، به‌ویژه شرکت‌های خصولتی هستند، به‌دلیل آنکه منافع افزایش سهم بودجه در بین تعداد کمتری از واحد‌های اقتصادی توزیع می‌شود، انگیزه بیشتری برای پیگیری دارند؛ اما چگونه می‌توان اجماع لازم برای افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه را ایجاد کرد؟

پاسخ را می‌توان در انگیزه‌گزیده مثبت و منفی یافت. انگیزه گزیده مثبت بر پایه پاداش عمل می‌کند. وقتی افراد یا واحد‌های اقتصادی در قبال کنش‌های خود پاداش دریافت کنند، انگیزه آنها برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی افزایش می‌یابد. انگیزه منفی باعث می‌شود افراد برای جلوگیری از ضرر، منفعل نمانند. به‌عنوان‌مثال، جریمه مالیاتی نوعی انگیزه منفی است که افراد را به مشارکت فعال‌تر ترغیب می‌کند.

 بر‌این‌اساس، اگر سازوکاری تدوین شود که واحد‌های متوسط و خرد خراسان رضوی از انگیزه‌های مثبت برای پیگیری افزایش سهم استان از بودجه برخوردار شوند و در مقابل واحد‌هایی که در این فرایند مشارکت نمی‌کنند، سهم کمتری از امتیازات به‌دست‌آمده داشته باشند، زمینه لازم برای پیگیری جمعی و مطالبه‌گری در‌جهت افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه فراهم خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->