قدردانی شهردار مشهد از پرداخت بدون تأخیر حقوق و کارانه پرسنل آغاز رسمی خدمات‌رسانی نیرو‌های خدمات شهری مشهد در نجف از ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ ویدئو | خادمان مشهدالرضا (ع) در مسیر نجف تاریخچه‌ای از مدرسه‌های تاریخی اطراف حرم امام رضا (ع) | «بهزادیه»، «باقریه» و مشتی خاطره از‌یاد‌رفته شهر امیدیه در خوزستان، گرم‌ترین نقطه زمین شد (۹ مرداد ۱۴۰۴) فرماندار مشهد: چراغ‌های راهنمایی در چهارراه‌ها به باتری مجهز می‌شوند | رفع چالش گره‌های ترافیکی در زمان قطع برق رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد: حال خوب مردم، دغدغه مدیریت شهری است | حاشیه شهر در اولویت شهرداری باشد شهردار مشهد مقدس از تکمیل پروژه تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب تا دو هفته دیگر خبر داد | مردم منتظر خبر‌های خوب از پروژه‌های بزرگ باشند منطقه ۳، سبزتر از همیشه | آیین بهره‌برداری از بوستان قدس و ۳۳ معبر آسفالت‌شده در منطقه ۳ برگزار شد + فیلم برق‌گرفتگی هر سال جان ۵۰ نفر را در خراسان رضوی می‌گیرد هوای کلان‌شهر مشهد «ناسالم» شد | هشدار به گروه‌های حساس (پنجشنبه، ۹ مرداد ۱۴۰۴) پیشرفت ۵۰ درصدی خط انتقال آب تصفیه خانه اولنگ به منطقه ۷ مشهد خدمات کاروان خدام الحسین(ع) شهرداری مشهد در حوزه‌های خدمات شهری، حمل و نقل عمومی و فرهنگی ارائه می‌شود کاروان خدام الحسین(ع) شهرداری مشهد عازم نجف اشرف شد (۸ مرداد ۱۴۰۴) +فیلم حاجی‌بگلو: در سفر کاروان خدام الحسین(ع) شهرداری مشهد به عتبات عالیات، بر عدالت‌محوری تأکید داشته‌ایم اربعین ۱۴۰۴، خادمان رضوی در مسیر شهر علوی تدوین آمارنامه ۱۴۰۳ مشهد با تاکید بر داده‌محوری و هماهنگی بین‌دستگاهی افتتاح پروژه بوستان قدس و آسفالت ۳۳ معبر منطقه سه شهرداری مشهد شهرداری مشهد در آستانه اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی (۸ مرداد ۱۴۰۴) نام‌گذاری خیابان منتهی به دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به نام شهید دکتر طهرانچی | تصویب دومین بسته تسهیل و تسریع اجرای پروژه‌های شهری +فیلم
سرخط خبرها

توسعه قطارشهری، تسهیل در دسترسی زائران و مجاوران

  • کد خبر: ۳۳۰۱۴۹
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۷
توسعه قطارشهری، تسهیل در دسترسی زائران و مجاوران
سیاست‌گذاری احداث خطوط ریلی در مشهد با هدف اتصال مبادی ورودی شهر به حرم مطهر رضوی و با رویکرد تسهیل دسترسی برای زائران و مجاوران مضجع شریف رضوی به نواحی مختلف شهر صورت پذیرفت.

مشهدالرضا (ع) براساس مطالعات حمل‌و‌نقلی چهار خط ریلی در قالب ۷۶ ایستگاه دارد. انجام این مطالعات که به دهه ۷۰ شمسی بر‌می‌گردد، سبب شد تا در سال ۱۳۷۴ شرکت احداث قطارشهری در مشهد ایجاد شده تا موضوع ایجاد خطوط ریلی درون‌شهری با سرعت بیشتری دنبال شود.

سیاست‌گذاری احداث خطوط ریلی در مشهد با هدف اتصال مبادی ورودی شهر به حرم مطهر رضوی و با رویکرد تسهیل دسترسی برای زائران و مجاوران مضجع شریف رضوی به نواحی مختلف شهر صورت پذیرفت. علاوه بر مزیت گسترش متوازن خطوط در سراسر مشهد، بهره‌برداری کامل از شبکه ریلی مشهد طی سالیان آتی تأثیر شگرف و بسزایی در کاهش آلودگی هوا و به تبع آن حفظ محیط زیست، کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی شهر، توسعه اقتصادی و... خواهد داشت.

اتصال محدوده شرقی به غربی شهر مشهد از مبدأ فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد تا انتهای بولوار وکیل‌آباد در خط‌یک قطار‌شهری مشهد صورت پذیرفت؛ در خط ۲ قطار‌شهری مشهد که با رویکرد توزیع متوازن خدمات و دسترسی شهروندان به محدوده شمالی و جنوبی شهر به طول ۱۴.۵‌کیلومتر سیاست‌گذاری شده بود، با عبور این خط از محدوده ایستگاه راه‌آهن مشهد دومین مبدأ ورودی شهر را به خطوط ریلی درون‌شهری متصل کرد. کلنگ این پروژه شریانی در سال ۱۳۸۷ به زمین خورد و در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسیده، اما ایستگاه‌های میدان الندشت و ایستگاه پایانی آن در محدوده بولوار شهید فکوری تا ابتدای این دوره مدیریت‌شهری تکمیل نشده بود.

ششمین دوره مدیریت شهری مشهد با ریل‌گذاری صحیح و هدف‌گذاری تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام برنامه‌ریزی جهت تکمیل دسترسی‌های ایستگاه الندشت و ایستگاه پایانی این خط را به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود در حوزه عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک قرار داد و با پیگیری مستمر اعضای محترم شورای شهر و تلاش‌های مدیریت شهری به لطف علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در سال گذشته ایستگاه الندشت واقع در خیابان کوهسنگی به‌طور‌کامل تکمیل و ایستگاه شهید فکوری نیز در اردیبهشت‌ماه امسال هم‌زمان با دهه کرامت وارد چرخه خدمت‌رسانی به شهروندان عزیز خواهد شد. از مزیت‌های دیگر خط ۲ قطار‌شهری مشهد می‌توان به تلاقی با سایر خطوط اشاره کرد. 

این خط در میدان شهدا با خطوط ۳ و ۴ شهری و در ایستگاه میدان شریعتی با خط‌یک تلاقی داشته و با بهره‌برداری از فاز‌یک خط ۳ قطار‌شهری مشهد در سال جاری تمامی مبادی ورودی شهری مشهد از‌جمله پایانه مسافربری امام‌رضا (ع)، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد و راه‌آهن به وسیله مترو به یکدیگر متصل خواهند شد.

خط ۲ قطار‌شهری در سال ۱۴۰۳ به‌طور‌میانگین ماهانه ۲.۶‌میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کرده است که پیش‌بینی می‌شود با در‌مدار‌قرار‌گرفتن ایستگاه پایانی شهید فکوری که در مجاورت پایانه اتوبوس‌رانی شهید جوان قرار گرفته است، استفاده زائران و مجاوران همانند شلوغ‌ترین ماه سال یعنی شهریورماه به بیش از ۳‌میلیون نفر افزایش پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->