تحصیل معرفت بعد از عمل! تربیت به سبک رحمانی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی واعظ‌موسوی پیش بینی برگزاری ۲۰ محفل قرآنی در حج تمتع ۱۴۰۴ زیارت حرم نبوی با نرم‌افزار «نُسُک» | برگزاری سالگرد شهید رئیسی در هتل‌های مکه و مدینه مادر شهید رئیسی: تواضع بارزترین ویژگی ابراهیم بود نماهنگ «از تبار آفتاب» منتشر شد + فیلم در دیدار آیت‌الله جوادی آملی با آیت‌الله سیستانی در نجف چه گذشت؟ چه روز‌هایی در اردیبهشت ۱۴۰۴ قمر در عقرب است؟ خیری که محبت می‌آورد | مانند پیامبران خیرخواه یکدیگر باشیم تولیت آستان قدس رضوی: پیام رهبر معظم انقلاب به همایش یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم باید عملیاتی شود ارائه بیش از ۷ میلیون خدمت به مردم به‌مناسبت گرامیداشت شهدای خدمت راه اندازی «تریبون ابراهیم» به مناسبت بزرگداشت آیت الله شهید رئیسی هشدار کرونایی به جانبازان و ایثارگران آمادگی استان کردستان برای میزبانی از زائران اربعین از ابتدای مردادماه ۱۴۰۴ معرفی ۳۲ مسجد از ۱۴ استان برای ثبت جهانی تولد «کانون فرهنگی آیات» از دل یک خانه | روایت یک بانوی جوان مشهدی از وقف آپارتمان خود برای خدمت به اهل بیت (ع) چله خدمت، پویشی مردمی در امتداد راه رئیس‌جمهور شهید تمامی دستگاه‌ها ملزم به ترویج فرهنگ وقف هستند لزوم تحول در سبک زندگی روحانیت | ساده‌زیستی باید احیا شود مادر شهیدان خوراکیان درگذشت
سرخط خبرها

پژوهش‌های معارفی بدون‌کاربرد، چالشی است که باید حل شود

  • کد خبر: ۳۳۱۶۱۹
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۴
پژوهش‌های معارفی بدون‌کاربرد، چالشی است که باید حل شود
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: پژوهش‌های معارفی باید از سطح مقالات و مجلات فراتر رفته و ازطریق فناوری نرم به عرصه اجرا و عمل وارد شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام نجف لگزایی امروز (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین رویداد فرهنگی‌پژوهشی معارف، سیره و فرهنگ امام‌رضا(ع) با تأکید بر اهمیت عبور از پژوهش‌های صرفاً نظری گفت: مشکل اصلی این است که نمی‌توانیم به‌راحتی نتایج پژوهش‌ها را وارد عرصه عمل کنیم.

وی تأکید کرد: نباید مجلات و مقالات علمی را صرفاً ناظر به انتشار در نظر بگیریم؛ اگر پژوهشگری برای ما مقاله‌ای بنویسد، آن مقاله بدون وجود حلقه واسطی که بتواند ایده را به اجرا برساند، به‌درد حوزه عمل نخواهد خورد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اشاره داشت: این حلقه واسط همان چیزی است که ما از آن به‌عنوان «فناوری نرم» یا سیستم‌های اجرایی در حوزه حکمرانی و سیره معصومان یاد می‌کنیم.

او ادامه داد: برای مثال، در فضای فعلی، ترکیه از ما جلوتر است. این کشور توانسته‌ است مفاهیم اخلاقی پیامبراسلام(ص) را با زبان هنر و از طریق سریال‌ها به تصویر بکشد؛ مثل سریال‌هایی که حول شخصیت‌های تاریخی شکل می‌گیرند و بیننده وقتی بخش‌های مختلف آن را می‌بیند، متوجه ارتباط مستقیم آن‌ها با سیره پیامبر(ص) می‌شود. ما هم باید از بخشی از پژوهش‌های صرفاً نظری فاصله بگیریم و به پژوهش‌هایی برسیم که ناظر به اقامه باشند؛ یعنی پژوهش‌هایی که مفاهیم را وارد بستر عمل کنند.

وی گفت: برای نمونه، اگر درباره امام‌رضا(ع) پژوهشی انجام می‌دهیم، باید ببینیم چگونه می‌توانیم شاخص‌های بارز شخصیت ایشان، مانند رأفت و علم، را به شکلی عینی نمایش دهیم؛ برای مثال، نشان دهیم امام حتی نسبت‌به حیوانات ضمانت مهربانی دارند. یا وقتی ایشان را به عنوان «عالم‌ آل محمد» می‌شناسیم، ببینیم چگونه می‌توان این علم را به نمونه‌های ملموس در زندگی روزمره تبدیل کرد.

وی تأکید کرد: ما باید از نگاه صرف به حکومت فاصله بگیریم و به مفهوم حکمرانی نزدیک شویم؛ حکمرانی یعنی مجموعه کنشگرانی که دور هم جمع می‌شوند و الزاماً همه دولت نیستند، بلکه می‌توانند از بازار، خانواده، جامعه و حتی معتمدین محلی باشند. مثلاً اگر در یک استان مسئله حاد، افزایش خشونت یا خودکشی است، می‌توانیم با بازخوانی سبک رفتاری امام‌رضا(ع) در زمینه احسان، روابط خانوادگی یا تقوا، برای کاهش این آسیب‌ها راهکار ارائه دهیم.

لکزایی افزود: مسئله سیاست‌گذاری اخلاقی در حکمرانی بسیار مهم است؛ باید بدانیم در کدام بخش از چرخه سیاست‌گذاری و اجرا قرار داریم و چطور می‌توانیم از پژوهش به سمت اقامه حرکت کنیم.

او در پایان گفت: اگر ما روند کار خود را معکوس کنیم و از میدان به سمت پژوهش برویم، می‌توانیم به نتایج کاربردی‌تری برسیم؛ البته تحقق این هدف نیازمند همکاری و هم‌افزایی جدی با سایر مراکز پژوهشی و اجرایی است و ما آماده‌ایم در این مسیر از ظرفیت‌های مشترک استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->