به گزارش
شهرآرانیوز، با داغشدن بحث
استارتاپها در جهان، افراد زیادی بهسمت این صنعت کشیده شدند. جوانان جویای نام تلاش کردند با ایدههای خلاقانه و نوآورانهی خود، جایی در دنیای کسبوکار برای خود دستوپا کنند و البته افراد زیادی نیز در این راه شکست خوردند؛ اما تعداد معدودی از افراد هستند که موفقیتهای چشمگیری کسب کردهاند. در ایران نیز همگام با جهان، بحث استارتاپها مطرح شده است و افراد زیادی به این مسیر کشیده شدهاند.
ازآنجاکه مسیر ایجاد کسبوکار برای جوانان مسیری بکر و پیمودهنشدهای است، قاعدتا به نقشه و راهنما وجود نیاز دارد. در این نوشته، سعی شده است مجموعه کتابهایی را معرفی کنیم که میتواند خوانندگان را در مسیر ایجاد کسبوکار از نقطهی شروع تا نقطهی پایان همراهی کند. بدیهی است خواندن این کتابها هرگز جای تجربه عملی را نمیگیرد؛ اما میتواند در مسیر خلق ایدههای نو و آشنایی با کلیت مسیر به خوانندگان کمک کند.
برای شروع کسبوکار، در وهلهی اول به ایجاد ارزش برای مشتری نیاز دارید. این ارزش باید مؤلفههای خاصی داشته باشد که موردقبول بازار و مشتری قرار گیرد؛ درغیراینصورت با شکست مواجه خواهید شد. کتاب «طراحی ارزش پیشنهادی» نوشتهی الکس استروالدر میتواند به شما در مسیر ایجاد ارزش پیشنهادی مطلوب کمک کند.
پس از تعیین ارزش پیشنهادی خود، لازم است مدلی برای کسبوکار خود تعیین کنید؛ اما شاید ندانید از کدام نقطه باید شروع کنید و اساسا چه کاری باید انجام دهید. کتاب «خلق مدل کسبوکار» اثر دیگری از الکس استروالدر در این مسیر همراه شما خواهد بود. این کتاب را بسیاری از مدرسان کسبوکار بهعنوان «ده فرمان» اکوسیستم استارتاپی معرفی میکنند.
در کتاب «خلق مدل کسبوکار»، قسمتی وجود دارد که در آن باید مدل درآمدی خود را تعیین میکنید. یکی از مدلهای درآمدی نوین که شرکتهای بزرگ دنیا بهسمت آن در حال حرکت هستند، مدل درآمد اشتراکی است. دربارهی کارایی این مدل، ذکر این نکته کافی است که نتفلیکس فقط با استفاده از این روش، بلاکباستر، غول اشتراک ویدئو را به ورشکستگی کشاند. اگر از این مدل درآمدی بیاطلاع هستید، نگران نباشید. جان واریلو در کتاب خود، «مدل کسبوکار اشتراکی»، بهطورمفصل به این موضوع پرداخته است. اگر قصد دارید مدل درآمدی خود را تغییر دهید یا میخواهید استارتاپ خود را برپایهی مدل درآمد اشتراکی بنا کنید، خواندن این کتاب را به شما توصیه میکنیم.
اطلاعاتی که تا اینجا کسب کردهاید، اطلاعات مفیدی است؛ اما کافی نیست. کتاب «راهاندازی کسبوکار» اثر بیل اولت در ۲۴ گام عملی به شما میآموزد چگونه از ایدهای خام به محصولی مناسب برای بازار برسید. بااینحال، این کتاب فقط مخصوص استارتاپها نیست و شرکتهای بزرگ و کسبوکارهای موجود نیز میتوانند از آموزشهای این کتاب بهره ببرند.
گاهی اتفاق میافتد استارتاپها از مسیر اصلی خود خارج میشوند؛ ازاینرو، افراد بهطورمداوم مسیر استارتاپ خود را باید بررسی و از بیراهرفتن استارتاپ جلوگیری کنند. کتاب «راه استارتاپ» نوشتهی اریک ریس به شما در مسیر راهاندازی استارتاپ موفق کمک خواهد کرد.
هر استارتاپی پیش از شروع به جذب سرمایهی کافی نیاز دارد؛ اما جذب سرمایهگذار کار راحتی نیست. اینکه چگونه محصول را به سرمایهگذار ارائه دهید یا محصول خود را سودآور نشان دهید، کار بسیار دشواری است. کتاب «هنر جذب سرمایه برای استارتاپها» اثر الخاندرو کرمدس مجموعهای از روشها و ایدههای خلاقانه را به شما ارائه میدهد تا بهکمک آن بتوانید سرمایهی لازم برای استارتاپ خود را جذب کنید.
هر استارتاپی به برنامهی بازاریابی مناسب نیاز دارد. برنامههای بازاریابی موجود عموما برای شرکتهای بسیار بزرگ مناسب هستند و نیاز شرکتهای کوچک با بودجههای بازاریابی اندک را پاسخ نمیدهند. کتاب «طرح بازاریابی برای کسبوکارهای کوچک» اثر آلن دیب مشکل بسیاری از کسبوکارهای کوچک را حل کرده است. این کتاب با رویکردی نوآورانه، شما را در ایجاد طرح بازاریابی مناسب برای استارتاپتان یاری میکند.
درپایان، باید به این نکته اشاره کنیم راهانداختن هر کسبوکار در بطن ماجرا با مبارزه در میدانهای مختلف تفاوتی ندارد؛ پس باید در میدان نبرد استراتژی و سیاست صحیحی دنبال کنیم تا بهسمت پیروزی رهنمون شویم. کتاب «هنر جنگ» این استراتژیها را تشریح میکند که میتوان از آنها در زمینههای مختلف ازجمله راهاندازی کسبوکار استفاده کرد.
منبع: زومیت