علت عرضه نان بالاتر از نرخ مصوب چیست؟ فعالیت ۶۵ گروه ثابت و ۱۰۰ گروه سیار دامپزشکی خراسان رضوی در ایام عید قربان نامه رئیس کمیسیون عمران برای حل مشکل کامیون‌داران فضای مبهم در بورس | رشد نزدیک به ۱۴ هزار واحدی شاخص کل (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز موبایل‌های پرفروش در بازار مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) ویدئو | ممنوعیت‌های واردات تلفن همراه برداشته شده است قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) | رشد دلار به کانال ۸۳ هزار تومان کمیسیون اصل نود پیگیر تسریع در واگذاری زمین به مردم | اجرای برنامه هفتم و قانون جوانی جمعیت در واگذاری زمین باید جدی‌تر پیگیری شود هشدار به مشترکان پرمصرف برق: صدور قبض ۲ بار در ماه قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها به کیلویی ۱۰۵ هزارتومان رسید تداوم اجرای طرح کالابرگ ضرورتی انکارناپذیر برای حمایت از دهک‌های پایین صعود طلا در مشهد به کانال جدید (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) حداقل درآمد برای حذف یارانه نقدی چقدر است؟ هزار و ۲۵۰ تن مرغ گوشتی از تولیدکنندگان خراسان رضوی به صورت حمایتی خریداری شد (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) چرا مشهد با افت فشار آب مواجه شده است؟ کدام کارگران قرارداد دائم می‌شوند؟ قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد کامیون‌داران خراسان رضوی: اجازه نخواهیم داد از ناحیه حمل و نقل جاده‌ای به ایران آسیبی برسد میوه امروز در تره‌بار مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) توقف ۵ساعته پرواز‌های فرودگاه مهرآباد در چهاردهم خرداد ۱۴۰۴ + علت اطلاعیه بانک مرکزی درباره وضعیت بانک آینده قیمت‌ها در بازار طلا و سکه همچنان نزولی است (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) واگذاری ۵۹ هزار زمین به خانوار‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر نان آزادپز مشهد در تنور گرانی، مسئولان در صف تأیید و تکذیب جدایی اشتغال از تولید در خراسان رضوی| بررسی روند تغییر سهم اشتغال در گروه‌های خدمات، کشاورزی و صنعت استان از سال ۹۶ تغییر نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی در سال ۱۴۰۳ رشد روزانه ۵ درصدی سفر باری از مبادی شهر‌های استان خراسان رضوی (۹ خرداد ۱۴۰۴) معاون وزیر راه از اصلاح جدول سوخت کامیون‌داران خبر داد + جزئیات
سرخط خبرها

کاهش مصرف سی‌ان‌جی به ۱۳ میلیون مترمکعب تا ۲ ماه آینده | واردات بنزین افزایش می‌یابد

  • کد خبر: ۳۳۵۲۴۱
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۶
کاهش مصرف سی‌ان‌جی به ۱۳ میلیون مترمکعب تا ۲ ماه آینده | واردات بنزین افزایش می‌یابد
عضو هیات مدیره انجمن سی‌ان‌جی گفت: اگر فکری برای حل مشکلات صنعت سی‌ان‌جی نشود، میزان تقاضای این سوخت در ۲ ماه آینده به ۱۳ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت و این به‌معنای ۱.۶ میلیارد دلار ارز بیشتر برای واردات بنزین است.

به گزارش شهرآرانیوز، رضا نیکزاد درباره اوضاع توزیع و مصرف سی‌ان‌جی در کشور اظهار داشت: فروش سی‌ان‌جی از ۲۳ میلیون متر مکعب سال ۱۴۰۲ به ۱۹ میلیون متر مکعب در سال گذشته و امسال به ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده است و همچنان نیز در حال افت تقاضا هستیم، ما به این رویه اعتراض و نامه‌نگاری کردیم از طریق شورای گفت‌و‌گو در اتاق بازرگانی کار را جلو بردیم چندین جلسه برگزار شد، اما به جایی نرسید.

وی افزود: اگر مصرف ۲۳ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی سال ۱۴۰۲ را داشتیم ۷ میلیون لیتر بنزین هدر نمی‌رفت. درواقع سی‌ان‌جی جایگزین ۷ میلیون لیتر بنزین بود در حالی که معادل همین میزان را دولت واردات داشته است، علاوه بر این خودروسازان هم از سال ۹۰ به مرور تولیدات خود را کاهش داده‌اند، سال گذشته کلا ۲۸ هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید شد، امسال هم قرارداد‌هایی در این حوزه بسته شده، اما وضعیت این صنعت که قابلیت توزیع و مصرف ۵۰ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی در روز (معادل ۵۰ میلیون لیتر بنزین) را دارد؛ رها شده و هر روز افت می‌کند و پیش‌بینی این است که تا اواخر تابستان به ۱۲ مییون متر مکعب هم برسد.

عضو هیات مدیره انجمن سی‌ان‌جی در ادامه به موضوع حق‌العمل اشاره کرد و گفت: بحث حق‌العمل برای جایگاه‌ها به منزله یک بحث حیاتی است، ۳۰‌ام مهرماه سال جاری مصوبه افزایش حق‌العمل جایگاه‌های سوخت نسبت به سال ۱۴۰۲ اعلام شد و بر اساس این مصوبه، جایگاه‌های سوخت مایع و سی‌ان‌جی بالغ بر ۴۰ درصد افزایش حق‌العمل نسبت به سال قبل داشتند که این مصوبه مورد اعتراض انجمن صنفی سی‌ان‌جی قرار گرفت و با اعتراض جایگاه‌داران و بر اساس قانون بهبود فضای کسب‌وکار، این اعتراض در شورای گفت‌و‌گو دنبال شد.

وی ادامه داد: مطابق با مصوبات شورای گفت‌و‌گو و تایید وزارت نفت هیات دولت بررسی مجدد حق‌العمل جایگاه‌های سی‌ان‌جی را به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع و برای اولین بار جلسه آن با حضور اعضای انجمن صنفی سی‌ان‌جی برگزار شد. در این جلسه افزایش ۷۰ درصدی حق‌العمل برای جایگاه‌های سی‌ان‌جی به تایید و امضای وزرای حاضر رسید و قرار شد در اولین هیات وزیران تصویب و ابلاغ شود، اما متاسفانه با اتمام سال و گذشت ۲ ماه از سال ۱۴۰۴ هنوز موضوع حق‌العمل جایگاه‌های سی‌ان‌جی در دولت بررسی نشده و حتی حق‌العمل سال ۱۴۰۴ نیز در دستور کار دولت قرار نگرفته است.

نیکزاد بیان کرد: افزایش حق‌العمل‌ها به میزان ۷۰ درصد نسبت به مصوبه قبلی که ۴۰ درصد بود، ۱.۳ همت بار مالی دارد در حالی که با تعطیلی اجباری برخی جایگاه‌ها و کاهش خدمات‌رسانی در برخی جایگاه‌های دیگر که شیفت شب را تعطیل کرده‌اند، بیش از ۶ همت مصرف بنزین جایگزین سی‌ان‌جی شد؛ اگر چندماه پیش این مصوبه افزایش ۷۰ درصدی ابلاغ و اجرایی می‌شد، این رویه منجر به ۶ همت ضرر برای اقتصاد کشور، تشدید ناترازی و کاهش مصرف سی‌ان‌جی از ۲۴ میلیون مترمکعبِ سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۶ میلیون مترمکعب نمی‌شد، اگر فکری برای حل مشکلات این صنعت نشود، در ۲ ماه آینده به ۱۳ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت و این به‌معنای ۱.۶ میلیارد دلار ارز بیشتر برای واردات بنزین است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون جایگاه‌های سی‌ان‌جی با توجه به افزایش شدید هزینه‌های خود و زیان انباشته قبل دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند و طی روز‌های گذشته تعداد زیادی از جایگاه‌های سراسر کشور تعطیل شده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن سی‌ان‌جی گفت: در حال حاظر تمامی جایگاه‌های سی‌ان‌جی برای تداوم فعالیت خود منتظر تصمصم هیات وزیران هستند و هرگونه تعلل در تصمیم‌گیری قطعا به زیان اقتصاد کشور خواهد بود و امیدواریم دولت با اتخاذ یک تصمیم عاجل به صورت فوق‌العاده و ویژه مصوبه حق‌العمل سال ۱۴۰۳ و سال ۱۴۰۴ را بدون هیچ‌گونه تغییری در مصوبات کمیسیون اقتصادی دولت مطرح و تصویب کند تا خللی در ادامه خدمت‌رسانی به شهروندان به وجود نیاید.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->