گرانی طلا و رونق بازار نقره | سرمایه‌گذاری خاکستری جذاب و پرریسک رئیس کل بانک مرکزی خبر داد: افزایش عرضه ارز با نرخ توافقی در مرکز مبادله پیش‌بینی بورس برای فردا (شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۴) حباب سکه ۱.۲ میلیون تومان بیشتر شد چرا سود سهام عدالت برخی‌ها واریز نشد؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۴) رشد ۳۴ درصدی صادرات خراسان رضوی در نیمه نخست ۱۴۰۴ | تراز بازرگانی خارجی استان به ۸۳۰ میلیون دلار رسید کشف بیش از ۲۶ هزار کیلوگرم برنج احتکارشده در مشهد (۱۰ مهر ۱۴۰۴) رشد ۴ درصدی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ یکصد و بیست و هشتمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران (۱۳ مهر ۱۴۰۴) برگزار می‌شود +جزئیات قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۰ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش بی‌سابقه قیمت طلا متوقف شد نرخ امروز طلا در مشهد اعلام شد | طلا وارد کانال ۱۱ میلیون تومان شد (۱۰ مهر ۱۴۰۴) ۵ هزار و ۳۲۰ قطعه پلاک طلای پارسیان غیراستاندارد در مشهد جمع‌آوری شد بررسی لایحه تخصیص حق عائله‌مندی به کارمندان زن، در مجلس شورای اسلامی آیا طلای دست دوم مشمول مالیات می‌شود؟ پرداخت ۹۶ درصد مطالبات گندمکاران در خراسان رضوی رشد قابل‌توجه آسفالت راه‌های خراسان رضوی در نیمه نخست سال چالش‌های سرمایه گذاری در گفت‌و‌گو با فعالان اقتصادی خراسان رضوی | صنعت گرفتار خودتحریمی‌ها مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان کشور: ۴۸ درصد گاز و ۴۲ درصد برق کشور را ساختمان‌ها مصرف می‌کنند تخصیص بیش از ۴۲ هزار قطعه سکه طلا در حراج اخیر مرکز مبادله تردد ناوگان حمل و نقل در مرز دوغارون از سرگرفته می‌شود پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴ رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور: ایمنی آسانسور شرط صدور پایان‌کار شود| شهرداری‌ها با تخفیف عوارض، اجرای مبحث ۲۲ را تشویق کنند رئیس اتاق ایران: شورا‌های گفت‌و‌گو چراغ راه توسعه پایدار و تحقق منافع ملی هستند قیمت طلا وارد کانال ۱۱ میلیون تومان شد! (۹ مهر ۱۴۰۴) | افزایش ۲ میلیونی سکه بهار آزادی نایب‌رئیس اتاق ایران: تک‌نرخی‌شدن ارز، تنها راه حذف فساد ارزی است توضیح رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه‌ها قیمت گل تازه زعفران اعلام شد | زعفران نگین پارسالی چند؟ (۹ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

فروش اقساطی، بازار خودرو را از رکود نجات می‌دهد؟

  • کد خبر: ۳۴۴۵۸۹
  • ۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۰۸:۳۴
فروش اقساطی، بازار خودرو را از رکود نجات می‌دهد؟
واقعیت این است بازار خودرو در رکود به سر می‌برد. خرید و فروش کمی انجام می‌شود و حتی افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها نیز نتوانست بازار را از سکون خارج کند.

به گزارش شهرآرانیوز، اما بعد از شرایطی که کشور در یک ماه اخیر پشت سر گذاشت، مونتاژکاران دوباره ابتکار عمل را به دست گرفته و با اجرایی کردن شرایط فروش اقساطی سعی کردند در این بازار راکد، حرکتی ایجاد کنند.

برای مصرف کننده‌ای که به دلیل شرایط اقتصادی توان این را ندارد تا به یک باره پول خرید یک خودرو را پرداخت کند؛ اجرای شرایط فروش اقساطی راهکار خوبی برای خروج بازار از رکود است.

این موضوع هم به نفع خودروساز است و هم به نفع مصرف‌کننده. شرکت‌ها با تعیین شرایط اقساطی و دریافت پیش‌پرداخت و تعیین اقساط چندین ماهه توانسته‌اند شرایط فروش را بهتر کنند. در شرایط اقتصادی کنونی ایران که با تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم همراه است.

فروش اقساطی خودرو توسط شرکت‌های مونتاژکننده داخلی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد رونق نسبی در بازار خودرو ایفا کند. این روش فروش، نه‌تنها به نفع مصرف‌کننده است، بلکه از نظر اقتصادی و روانی نیز اثرات مثبتی بر کل بازار دارد. اولین و مهم‌ترین مزیت فروش اقساطی برای مصرف‌کنندگان، افزایش دسترسی به خودرو است.

بسیاری از خانواده‌ها به دلیل جهش قیمت‌ها توان خرید نقدی خودرو را ندارند. فروش اقساطی با پیش‌پرداخت کمتر و اقساط بلندمدت، این امکان را فراهم می‌کند که طیف وسیع‌تری از مردم بتوانند خودروی مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ بدون آن‌که ناچار به استفاده از خودرو‌های فرسوده یا پرریسک در بازار دست دوم شوند. از سوی دیگر، رونق فروش اقساطی باعث تحریک تقاضا در بازار خودرو می‌شود. این امر به تثبیت تولید شرکت‌های مونتاژکننده داخلی کمک می‌کند.

با افزایش فروش، کارخانه‌ها می‌توانند با ظرفیت بیشتری فعالیت کنند که این مسأله با جلوگیری از رکود، اشتغال را هم حفظ می‌کند. همچنین در میان‌مدت با بالا رفتن تیراژ تولید، ممکن است کاهش نسبی قیمت‌ها نیز محقق شود. در شرایط فعلی که برخی خودرو‌های مونتاژی داخلی از نظر کیفیت و امکانات نسبت به گذشته بهبود یافته‌اند، فروش اقساطی می‌تواند ذائقه بازار را نیز تغییر دهد و مردم را به خرید خودرو‌های جدیدتر و ایمن‌تر ترغیب کند. این کار در بلندمدت باعث ارتقای سطح فنی خودرو‌های در حال تردد در کشور و کاهش حوادث رانندگی می‌شود.

از دیگر مزایای فروش اقساطی برای شرکت‌ها، مدیریت نقدینگی است. به جای آن‌که به دلیل کاهش قدرت خرید جامعه، انبار‌های خودرو‌ها پر بماند، این روش به گردش مالی منظم‌تری منجر می‌شود. همچنین، چون اقساط معمولاً همراه با نرخ سود مشخص دریافت می‌شود، برای شرکت‌ها نیز سودآوری بیشتری نسبت به فروش نقدی صرف دارد.

در مجموع، فروش اقساطی خودرو در ایران، بویژه از سوی شرکت‌های مونتاژکننده، راهکاری است که هم به حفظ تعادل بازار کمک می‌کند، هم به مصرف‌کننده فشار مالی کمتری وارد می‌کند و هم به پایداری تولید داخلی یاری می‌رساند. با وجود چالش‌هایی مانند نرخ سود بالا یا نبود نظارت کافی، این مدل فروش در شرایط فعلی از معدود راه‌های مؤثر برای حفظ جریان عرضه و تقاضا در بازار خودروی ایران است.

همچنین فروش اقساطی خودرو می‌تواند از نظر روانی نیز برای دولت مزیت داشته باشد. وقتی مردم حس می‌کنند که با وجود دشواری‌های اقتصادی هنوز می‌توانند با اقساط قابل پرداخت، صاحب خودرو شوند، اعتماد نسبی به دولت و سیاست‌های اقتصادی افزایش می‌یابد. در فضایی که امید اجتماعی آسیب دیده، چنین طرح‌هایی اگر به‌درستی اجرا و نظارت شوند، می‌توانند فضای عمومی را تا حدی آرام‌تر کنند. در مجموع، فروش اقساطی خودرو توسط مونتاژکنندگان داخلی، به‌شرط تنظیم‌گری دقیق، مزایای سه‌جانبه برای دولت، مصرف‌کننده و صنعت خودرو دارد و می‌تواند یکی از ابزار‌های سیاستگذاری اقتصادی در دوره‌های رکود یا فشار تورمی محسوب شود.

منبع: ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->