انفجار، آتش‌سوزی و قطع برق سریالی در اسرائیل به تل‌آویو رسید مراسم افتتاحیه خانه چتر ویژه کودکان بی‌سرپرست در مشهد برگزار شد (۲ مرداد ۱۴۰۴) مشاور وزیر آموزش و پرورش: مدارس غیرفعال، تعیین تکلیف می‌شوند یک کشته و ۴ مصدوم در پی تصادف در خواف خراسان رضوی (۲ مرداد ۱۴۰۴) در این روزهای گرم اگر هوای آب‌تنی به سرتان زد مراقب غرق‌شدگی باشید | غرق بی‌توجهی نشوید! حجم آب سد‌های مشهد به ۷ درصد رسید | هشدار خروج سد‌های تأمین آب از مدار تاکید نمایندگان خراسان رضوی در مجلس بر حمایت از توانمندسازی معلولان و مددجویان بهزیستی | پیشگیری از معلولیت ها ضروری است + ویدئو معاون استاندار خراسان رضوی: خواستار کاهش آسیب‌های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر هستیم یک نماینده مجلس: خودروسازان داخلی باید پاسخگوی تعداد بالای معلولیت‌های منجر به تصادف باشند آیا لایه‌ای که بر سطح آبلیموی خانگی ایجاد می‌شود، بی‌خطر است؟ نشانه‌های کم‌آبی بدن کدام اند؟ آیا پای ویروس خطرناک جهان به ایران رسیده است؟ آیا رژیم غذایی بر خطر یبوست تأثیر می‌گذارد؟ سهمیه‌های کنکور زیر تیغ اصلاحات جدید | سهمیه‌ها چطور تعیین تکلیف می‌شوند؟ توصیه‌های رئیس اورژانس به زائران پیاده اربعین حمایت کمیسیون آموزش مجلس از تسهیل تحصیل مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی معاون وزیر کار: بیش از ۴۰ درصد دانش آموختگان نمی‌توانند شغل مناسب پیدا کنند اعطای سهام ساخت ۵ ساختگاه پنل خورشیدی به ۲۵۰۰ مددجو در مشهد رئیس سازمان بهزیستی: زیست‌بوم توسعه مشارکت‌های مردمی تشکیل می‌شود | کمک ۴۰۰ میلیاردی خیرین در خراسان رضوی + فیلم اطلاعیه رسمی درباره انفجار کنترل‌شده در حوالی قم (۲ مرداد ۱۴۰۴) تغذیه مناسب برای تقویت سلامت کبد خوددرمانی با ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی، ممنوع تولیت توزیع دارو بر عهده وزارت بهداشت است راهکار‌هایی برای حفاظت از پوست و چشم در برابر آفتاب تنهایی تهدیدی برای سلامت روان و جسم پیش‌بینی هواشناسی امروز (۲ مرداد ۱۴۰۴) | ماندگاری هوای گرم در کشور طی ۵ روز آینده تخصیص اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد ریالی برای مرمت ابنیه تاریخی آذربایجان شرقی پذیرش ۱۶ هزار معلول زیارت‌اولی از سراسر کشور در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۴) وضعیت دختران بازمانده از تحصیل به کجا خواهد رسید؟
سرخط خبرها

عامل انسانی، حلقه‌گم‌شده در امنیت جاده‌ای

  • کد خبر: ۳۴۷۰۹۱
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۵
عامل انسانی، حلقه‌گم‌شده در امنیت جاده‌ای
درباره تصادفات جاده‌ای، اغلب به آمار بسنده می‌کنیم؛ اعداد و ارقام تکان‌دهنده‌ای که هر سال تکرار می‌شوند و قربانی می‌گیرند. اما کمتر پیش می‌آید با شهامت به اعماق این بحران سرک بکشیم و مسئولیت حقیقی خود را بازشناسیم.

درباره تصادفات جاده‌ای، اغلب به آمار بسنده می‌کنیم؛ اعداد و ارقام تکان‌دهنده‌ای که هر سال تکرار می‌شوند و قربانی می‌گیرند. اما کمتر پیش می‌آید با شهامت به اعماق این بحران سرک بکشیم و مسئولیت حقیقی خود را بازشناسیم. حقیقت این است که سهمی برای نقص جاده، خودرو و نواقص مدیریتی متصوریم، اما همچنان بخش اعظم فاجعه، حدود ۷۰درصد، به کنش و منش ما رانندگان بازمی‌گردد؛ به عامل انسانی.

این عامل انسانی، بسته‌ای است از عادت‌های غلط، سواد ناکافی رانندگی، بی‌توجهی به هشدارها، و ساده‌انگاری قواعد. هرجا سهل‌انگاری و بی‌مبالاتی راه خود را باز می‌کند، تصادف فقط یک «اتفاق» نیست؛ برآمده از سال‌ها اهمال فردی و جمعی است. راننده‌ای که هوشیاری‌اش را جدی نمی‌گیرد، وظیفه استراحت را نادیده می‌گیرد، حواس شش‌گانه‌اش را به دست جاده نمی‌سپارد، خودآزار و دیگرآزار می‌شود و هزینه‌اش را همه جامعه می‌پردازد. این بحران، ریشه در نگاه تقلیل‌گرایانه ما به مفهوم گواهینامه دارد. 

بسیاری از ما آموزش را فقط ابزاری برای عبور از سد امتحان رانندگی می‌دانیم، نه مسیری برای ارتقای شعور اجتماعی و مسئولیت‌پذیری شهروندی و انسانی. بی‌دلیل نیست که به‌محض گرفتن گواهینامه، بسیاری از مهارت‌ها و دانسته‌ها را کنار می‌گذاریم و یادمان می‌رود که جاده عرصه آزمون دائمی اخلاق و قانون‌مداری است، نه فقط تکنیک راندن وسیله نقلیه. در کنار این، خواب‌آلودگی و خستگی مزمن رانندگان به معضلی تبدیل شده که هشدار‌ها هم نتوانسته است از تکرارش جلوگیری کند. درست در همان چند کیلومتر پایانی، زمانی که به خیال رسیدن به مقصد، قانون و ایمنی را فراموش می‌کنیم، حوادث مرگ‌بار شکل می‌گیرد. 

ورود به شهر با سبک رانندگی جاده‌ای، سرعت و غفلت از پیاده‌ها و حیوانات و تهدید جان دیگران، نشان از ضعف جدی ما در احترام به حق زیستن هم‌نوع دارد. اما اگر عمیق‌تر نگاه کنیم، خواهیم دید ریشه بحران فقط به عادت‌ها و فرهنگ رانندگی محدود نمی‌شود. قوانین راهنمایی‌ورانندگی ما، اغلب آن‌گونه که باید بازدارنده و جدی نیستند. تخلف‌های پی‌درپی، نبود برخورد قاطع و سریع و نبود مجازات‌های سخت‌گیرانه، درعمل امنیت جاده‌ها را به حال خود رها کرده است. 

در بسیاری کشورها، جریمه‌ها و قوانین سخت‌گیرانه به‌عنوان عاملی مؤثر در کاهش تصادفات به رسمیت شناخته شده است، اما در کشور ما، سهل‌انگاری قانونی فرصت تکرار برای خاطیان مهیا ساخته است. حتی نقص فنی خودرو نیز در بسیاری موارد با خطای انسانی ترکیب می‌شود؛ چه آنجا که راننده با علم به نقص فنی بر جاده قدم می‌گذارد و جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازد.

هدف از این یادداشت نه متهم‌کردن فرد خاص یا تبرئه نهاد خاص، بلکه تبیین یک واقعیت است: تصادفات جاده‌ای یک بحران ساختاری است که فقط زمانی مهار می‌شود که مجموعه‌ای از اقدامات -از اصلاح قانون، گسترش آموزش کیفی و دائمی، تا تحول در فرهنگ اجتماعی و ارتقای مسئولیت‌پذیری فردی- هم‌زمان و هماهنگ پیش رود.

باور کنیم که جاده معبری فیزیکی میان دو نقطه نیست؛ میدانی است که اخلاق، خرد و قانون‌مداری ما در آن به قضاوت می‌نشیند. به همان میزان که برای رسیدن به مقصد عجله داریم، باید برای رسیدن به مفهوم واقعی «راننده خوب» هم تلاش کنیم؛ تعبیری که در آن جان و امنیت انسان‌ها بالاترین اولویت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->