به گزارش شهرآرانیوز، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در همایش ملی شیخ شهابالدین سهروردی که در شهر سهرورد برگزار شد، بر ضرورت توجه به میراث فکری و تمدنی شیخ اشراق تأکید کرد و گفت: شهر سهرورد عالمان بزرگی داشته که در حکمت، عرفان و فلسفه نامدار بودند.
وی با اشاره به پیشینه فرهنگی غنی شهر سهرورد، ادامه داد: این منطقه از گذشته تا امروز خاستگاه علم، ادب و حکمت بوده است. شخصیتهایی مانند شهابالدین عمر سهروردی، ابوالحسن علیبن مسلم سهروردی و بانوان بزرگی مانند سکینه سهروردی از جمله مفاخر این سرزمیناند که باید بیش از پیش معرفی شوند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش موثر برگزاری این قبیل همایشها در گرامیداشت و معرفی مفاخر، عنوان کرد: برگزاری چنین همایشهایی نه تنها یاد بزرگان حکمت و معرفت ایران اسلامی را زنده نگه میدارد، بلکه گامی مؤثر در مسیر جامعهپردازی و تمدنسازی اسلامی است.
او با اشاره به اینکه شیخ شهابالدین سهروردی و آثار او در سراسر جهان شناخته شده و مورد توجه اندیشمندان عرصه فلسفه و معرفت قرار دارد، اظهار کرد: شیخ اشراق تنها یک فیلسوف نبود، بلکه پایهگذار مکتب حکمت اشراق به شمار میرود، مکتبی نوآورانه و اصیل که نه التقاطی است و نه صرفاً حاصل تلفیق، بلکه ساختاری منسجم، مستقل و عمیقاً مبتنی بر شهود عرفانی و استدلال منطقی دارد.
وی با ارائه پیشنهاداتی برای تقویت زیرساختهای فرهنگی، گردشگری و تمدنی شهر سهرورد، اذعان کرد: از جمله این پیشنهادات میتوان به تهیه و تصویب سند گردشگری حلال با محوریت شهر سهرورد در سطح استانی و حتی در شورای عالی انقلاب فرهنگ، تکمیل پروژه «اتوبان حکمت» از سهرورد به همدان که بخشی از آن در دولت شهید رئیسی آغاز شده است که تأسیس بنیاد ملی شیخ اشراق (سهروردی) بهعنوان نهاد علمی و فرهنگی مردمنهاد با مشارکت نخبگان، خیرین و استادان حوزه و دانشگاه اشاره کرد.
خسروپناه با توضیح اینکه این بنیاد باید همچون بنیاد ابنسینا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و ثبت شود، ادامه داد: اداره بنیاد ملی شیخ اشراق (سهروردی) نیز باید بر پایه مشارکت مردمی و بهرهگیری از ظرفیت نخبگان شکل گیرد تا امکان اثرگذاری آن در سطح ملی و بینالمللی فراهم شود.
او با رد برخی شبهات درباره مکتب اشراق، تأکید کرد: شیخ اشراق نه یک فیلسوف التقاطی بلکه صاحب یک مکتب است، مکتبی که از علم حضوری به علم حصولی، از عرفان به برهان و از سلوک به شهود رسیده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حکمت اشراق سهروردی ترکیبی از حکمت خسروانی، قرآن و معارف اهل بیت (ع) است. او تعارضهای جدی عصر خود را از جمله تعارض فلسفه با عرفان، فلسفه با کلام و حتی تعارض ایران و اسلام با نگاهی نو حل کرد و نشان داد که حکمت ایرانی قابل جمع با حکمت قرآنی است.
وی با یادآوری اینکه شیخ اشراق نشان داد میتوان هم ایرانی بود و هم مسلمان، هم اهل عرفان و هم اهل برهان، خاطرنشان کرد: حکمت او، فلسفه نور و نظامی نو برای تمدن اسلامی است.