فعالیت بیش از ۲۶۰ مدرسه عشایری در کشور | معلمان عشایری مشمول سختی کار می‌شوند آیا گرم کردن غذا در مایکروویو خطرناک است؟ آیا حساسیت به نور نشانه‌ای از میگرن است؟ غرغره آب نمک تا چه میزان در رفع سرماخوردگی موثر است؟ اوج گیری بیماری‌های ویروسی و شلوغی مطب‌ها (۳۰ مهر ۱۴۰۴) زلزله افغانستان و پاکستان را لرزاند (۲۹ مهر ۱۴۰۴) جزئیات قتل مرد ۶۰ ساله در محمودآباد «پول بده پزشک شو»؛ نسخه خطرناک دولت و مجلس برای سلامت مردم پلنگ جوان در صالح‌آباد بر اثر حمله سگ‌های گله تلف شد عامل ابتلا به کبد چرب با افزایش سن کشف شد هم‌افزایی مسئولان خراسان رضوی برای زندگی بهتر | تدوین ۷سند راهبردی در حوزه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برخورد تنگ‌نظرانه با مشاغل سخت و زیان‌آور | درخواست‌های بازنشستگی و حذف عناوین شغلی مشکلاتی برای برخی بیمه‌شدگان ایجاد کرده است استرس چطور سیستم ایمنی را از کار می‌اندازد؟ دیپلماسی منطقه‌ای باید مشکلات و موانع پیش‌ روی گردشگری در مشهد را برطرف کند پوکی استخوان بیماری خاموشی که بی‌صدا استخوان‌ها را می‌شکند وزیر آموزش و پرورش خبر داد: احداث ۳۲ مدرسه با مشارکت اولیا در راستای ارتقای کیفیت آموزش ۱۱۸ زلزله در کشور طی هفته گذشته ثبت شد | خراسان رضوی در صدر لرزه‌خیزترین استان‌ها حق اولاد بازماندگان تأمین اجتماعی هنوز واریز نشده است (۲۹ مهرماه ۱۴۰۴) حل پرونده سرقت با کمک بساط یک دست فروش | پتوی پلنگی، «مارشال» و شرکایش را لو داد توضیحات پلیس درباره بازداشت یک بازیگر به اتهام تجاوز زلزله نسبتا شدید در سپیدان فارس در حوالی شیراز (۲۹ مهر ۱۴۰۴) سد فریمان خراسان رضوی در خطر حیاتی ناشی از خشکسالی افزایش ۲۰ درصدی صادرات کالا به کشور‌های آسیایی از مرز سرخس، طی نیمه نخست ۱۴۰۴ مشمولان غیرغایب پذیرفته‌شده در کنکور‌های ۱۴۰۴، تا پایان مهرماه فرصت دارند خود را معرفی کنند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۴) | بارش پراکنده باران، شاید در ارتفاعات شمالی استان  تدوین دستورالعمل جلوگیری از خشونت علیه زنان تا پایان پاییز ۱۴۰۴ مراقبت از کودکان در برابر حوادث سوختگی در فصل پاییز ضروری است زنگ خطر کاهش ید در سبد مصرف ایرانیان کولیوند مجدداً رئیس جمعیت هلال‌احمر شد
سرخط خبرها

پذیرش شکست مهم‌ترین درسی است که دانش آموز در مدرسه باید یاد بگیرد

  • کد خبر: ۳۴۸۶۳۹
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۴
پذیرش شکست مهم‌ترین درسی است که دانش آموز در مدرسه باید یاد بگیرد
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، آزمون و خطا و پذیرش شکست را مهم‌ترین درسی عنوان کرد که دانش‌آموزان باید در مدرسه بیاموزند و گفت: باید تجربیات دانش‌آموزان را متنوع کرد و آن‌ها را به خروج از منطقه امن و تجربه‌اندوزی تشویق کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کارگاه تخصصی توانمندسازی مدیران مدارس سمپاد با هدف پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحقق الگوی «مدرسه تراز» این سند، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از مدیران این مدارس از سراسر کشور برگزار گردید.

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و معاون وزیر آموزش و پرورش، در آغاز این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ ۱۲ روزه و به‌ویژه شهدای سمپاد، این استعدادهای درخشان را هدیه‌ای الهی برای شکوفایی کشور برشمرد.

یاوری در ادامه با تأکید بر ضرورت تربیت نیروی انسانی اثرگذار برای پیشبرد تمدن دیرینه اسلامی-ایرانی در مقابل تمدن‌های جنگ‌طلب، بر مسئولیت خطیر مدارس سمپاد در تربیت نسلی متعهد به ارزش‌های انسانی و معنوی پرچم‌داری شده توسط ایرانیان در طول هشت هزار سال تاریخ تأکید کرد.
وی سپس شش اصل محوری لازم برای تحقق این مهم در مدارس سمپاد را به‌صورت انشایی تشریح کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش سلامتی جسم، ذهن و روح را به‌عنوان پایه‌ای اثرگذار و پیش‌نیاز یادگیری معرفی کرد و افزود: «دانش‌آموزان تنها زمانی مهارت‌ها را به‌درستی می‌آموزند که این ویژگی حیاتی را در مربیان و مدیران خود ببینند. با ورزش، تغذیه مناسب و تربیت ذهنی می‌توانیم آنان را به افرادی با تاب‌آوری بالا تبدیل کنیم.»

وی در ادامه مشارکت فعال را از ارکان کلیدی دانست و توضیح داد: «این مشارکت باید در تولید و ارائه محتوای علمی، کاربردهای عملی، اداره مدرسه و کلاس، و همچنین آسیب‌شناسی و ارائه راهکارها توسط خود دانش‌آموزان متجلی شود. حضور مؤثر دانش‌آموختگان سمپاد، شبکه اولیای کارآمد و دانشجو معلمان برجسته در مدارس، نمونه‌های بارز این مشارکت است.»

یاوری آموزش پشتکار، مسئولیت‌پذیری و حل مساله را گام بعدی برشمرد و تصریح کرد: «اگر موفق شویم دانش‌آموزان را طوری تربیت کنیم که مسائل را متعلق به خود بدانند و با پشتکار در حل آن‌ها بکوشند، آن‌گاه است که آن‌ها را اثرگذار پرورش داده‌ایم و در وجودشان تعهد ایجاد کرده‌ایم. این بخش شاهکار مدیریتی ما خواهد بود.»

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان،آزمون و خطا و پذیرش شکست را مهم‌ترین درسی عنوان کرد که دانش‌آموزان باید در مدرسه بیاموزند و گفت: «باید تجربیات دانش‌آموزان را متنوع کرد و آن‌ها را به خروج از منطقه امن و تجربه‌اندوزی تشویق کرد. شکست‌خوردن به آن‌ها می‌آموزد که برای حل مشکلات به جمع نیاز دارند و روحیه ایستادگی را در آن‌ها تقویت می‌کند. اصل کلیدی، پذیرش شکست است.»

وی سپس بر لزوم مدیریت دانایی‌محور تمام ارکان مدرسه و ادارات استعدادهای درخشان تأکید کرد و توضیح داد: «این رویکرد متفاوت از کتاب‌محوری صرف است و شامل توانایی طرح مسئله، پرسشگری صحیح، تحقیق هدفمند، ایجاد ارتباط بین ایده‌ها و فرصت‌سازی برای تعامل گروهی می‌شود. در عصر هوش مصنوعی، نظام‌دهی به داده‌ها و پرورش این توانایی‌ها در مدرسه، ارزشی بی‌بدیل دارد.»

یادگیرندگی سازمانی آخرین محور مورد تأکید  یاوری بود که در این باره گفت: «مدارس ما باید به سازمان‌های یادگیرنده تبدیل شوند که همواره با کسب تجربه، در حال بهبود عملکرد خود هستند. مدیران این سازمان‌ها با بهره‌گیری از مشورت، تجربیات را عملیاتی می‌سازند. آموزش و پرورش و به‌طور ویژه سمپاد، نمونه‌های ایده‌آلی از چنین سازمان‌هایی هستند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به ضرورت ارتقا در تمامی حوزه‌های شش‌گانه فوق، خاطرنشان کرد: «آموزش‌هایی نظیر این کارگاه تخصصی، مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ایجاد مدارس تراز را هموارتر می‌سازد و ما را از وضعیت کنونی به جایگاهی والاتر رهنمون خواهد شد.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->