به گزارش شهرآرانیوز؛ بررسی بازارهای خودرو در بیش از یک سال اخیر نشان دهنده رکودی است که اگرچه گاهی با نوسانهای موقتی روبه رو بوده، اما با افت شدید معاملات همراه است. اگرچه این بازار نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر متأثر از عملکرد سیاست گذاران، رویدادهای سیاسی و تصمیم گیریهای اقتصادی است، اما نه تنها در بازار خودروهای داخلی که در بازار خودروهای وارداتی نیز که اغلب مشتریان خاص و پر وپاقرص خود را دارند، این رکود مطرح است.
به گفته برخی از کارشناسان، بی ثباتی در نرخ ارز، نگرانیهای سیاسی در منطقه و تضعیف قدرت خرید خانوارها باعث شده است مردم سرمایه گذاری خود را بر داراییهایی متمرکز کنند که از ثبات قیمتی بیشتری برخوردارند و خودرو مانند گذشته در این زمینه سرمایه مطلوبی محسوب نمیشود. اگرچه برخی در این بازار همچنان بر این باورند که خودروهای وارداتی به دلیل تنوع و کیفیت، مشتریان خود را حفظ کردهاند.
در این میان، عملکرد نامناسب در حوزه خودروهای ثبت نامی نیز که در قالب طرحهای قرعه کشی یا فروش فوق العاده مطرح میشود، به دلیل بدقولیهای مکرر درباره زمان دقیق تحویل خودرو یا تغییر قیمت نهایی، زمینه ساز بی اعتمادی بیشتر به این بازار را فراهم کرده است.
اگرچه در این سالها با ارائه راهکارهایی از سوی دولت برای سامان دهی صنعت خودرو نظیر سامانه یکپارچه فروش خودرو یا آزادسازی واردات خودرو تلاش شده است که به مدیریت این بازار کمک شود، اما به نظر میرسد نتایج آن باز هم راهگشا و موفق نبوده است. تاکنون که در هفته دوم مردادماه ۱۴۰۴ این بازار باوجود اعلام واردات خودرو همچنان از رکود جدی خارج نشده است.
برخی از کارشناسان بر این باورند در شرایطی که چالشهای جدی در مسیر تحویل خودروهای وارداتی نظیر نامشخص بودن برند و مدل خودرو، عدم تعیین دقیق قیمت نهایی و همچنین نبود جدول زمانی روشن برای تحویل خودرو و بلوکه شدن مبالغ سنگین وجود دارد، تا چه اندازه این شیوه میتواند با استقبال مردم روبه رو باشد؟
از سویی دیگر خودروهای داخلی به دلیل گرفتار شدن در بحث ناترازی انرژی و چالشهایی نظیر آن در شرایط کاهش تولید قرار گرفتهاند و در مقابل خودروهای مونتاژی داخلی و وارداتیهای دست دوم نیز تحت تأثیر آغاز واردات ممکن است با کاهش قیمت روبه رو شوند. در روزهای اخیر، نگاهی به قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا نشان میدهد که تارا و دنا نسبت به سایر خودروها با بیشترین کاهش قیمت روبه رو بودهاند.