به گزارش شهرآرانیوز، بحران کمبود فضای آموزشی در مشهد سال هاست، چون زخمی کهنه بر پیکر آموزش وپرورش شهر نشسته است، اما حالا با ســیاســتهای جدید تفکیـک مقاطع تحصیلی و ادغامهای ناگزیر، ابعاد پیچیده تری به خود گرفته و اکنون سایه سنگین خود را بر آینده تحصیلی هزاران دانش آموز مشهدی، به ویژه در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول، افکنده است.
این روزها تفکیک مدارس ابتدایی به دو دوره اول تا سوم و چهارم تا ششم به دلیل نبود زیرساختهای کافی مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.
دغدغه دیگر شهروندان نیز بر این محور استوار است که ادغام مقطع چهارم تا ششم ابتدایی با دوره اول متوسطه در برخی مدارس، نه تنها تناسب سنی و روانی دانش آموزان را نادیده میگیرد، بلکه میتواند چالشهای تربیتی و آموزشی جدی تری را در پی داشته باشد. گلایه شهروندان از تفکیک دوره ابتدایی به دو دوره و ادغام دوره دوم ابتدایی با مدارس دوره اول متوسطه در شیفت مخالف، هم زمان با نزدیک شدن به آخرین ماه تابستان و آغاز سال تحصیلی جدید سبب شد تا بار دیگر در بازدیدی میدانی مشکلات شهروندان را از نزدیک رصد کنیم.
یکی از اولیای دانش آموزان در محدوده بولوار شهید چراغچی و ناحیه آموزش و پرورش تبادکان در باره مسئله کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر میگوید: موضوع رشد جمعیت و اسکان شهروندان و اتباع در این ناحیه مسئلهای جدی است. مسئولان برای ساخت وساز مدارس در این محلات باید چارهای بیندیشند. وی با بیان اینکه سال گذشته فرزندم دوره اول ابتدایی را به پایان رسانده است، میگوید: چرا باید کودکان ما سه سال اول ابتدایی را در یک مدرسه بگذرانند و برای رفتن به پایه چهارم به مدرسه دیگری بروند. این شهروند ادامه میدهد: هر زمان هم گلایه میکنیم چنین پاسخ میدهند که جمعیت ناحیه تبادکان زیاد است و چارهای وجود ندارد.
شهروند دیگری که فرزند دخترش قرار است امسال پایه اول ابتدایی را بگذراند در این باره میگوید: در صارمی ۲۸ دبستان دخترانهای است که به منزل ما بسیار نزدیک است وقتی برای ثبت نام مراجعه کردیم متولیان مدرسه به ما اطلاع دادند که در این مدرسه تنها دانش آموزان دوره دوم ابتدایی ثبت نام میشوند.
این شهروند بیان میکند: وقتی برای ثبت نام مدرسه دوره اول ابتدایی یعنی پایه اول تا سوم، راهنمایی خواستیم به ما مدرسهای در بولوار هفت تیر را آدرس دادند.
وی اظهار میکند: چرا دانش آمو ز کلاس اول به مدرسهای آن همه دورتر از محل زندگی خود برود؟ای کاش حداقل سال چهارم تا ششم را به مدرسه دورتر میبردند. این دانش آموزان از نظر سنی بزرگتر هستند.
شهروند دیگری به مدرسه پسرانهای اشاره دارد که حوالی فکوری ۴۶ دو مقطع متوسطه را در دل خود جای داده است. این شهروند میگوید: سالهای قبل در این مدرسه دولتی یک شیفت دوره اول ابتدایی و یک شیفت دوره اول متوسطه بود. در حال حاضر چند سالی است که این مدرسه کلا در دو شیفت به دوره اول و دوم متوسطه اختصاص پیدا کرده است. این شهروند اظهار میکند: با این اقدام دبستان ابتدایی را از این محله حذف کردهاند. فرزندان ابتدایی ما در این محله مدرسه ندارند. برای ثبت نامشان باید به محله سرافرازان برویم. این در حالی است که شاید رفتن به مدرسهای دورتر از محل زندگی برای دانش آموزان بزرگتر راحتتر باشد.
آنچه این بار ما را بر آن میدارد تا دوباره درخواستهای شهروندان را با معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان در میان بگذاریم، مسئله تقسیم مقطع ابتدایی به دو دوره اول تا سوم و دوره چهارم تا ششم است.
زهرا شوشتری در این باره به گزارشگر ما میگوید: نرخ رشد جمعیتی در کل کشور کاهشی است. استان ما هم بی بهره از این موضوع نیست و نکته قابل تأمل اینجاست که شیب جمعیتی به سمت متوسطه اول در حال پیشرفت است.
وی بیان میکند: به همین دلیل است که شما میبینید در حال حاضر کمبود فضا در دوره ابتدایی وجود ندارد و بیشتر این کمبود حول متوسطه اول احساس میشود. بر اساس برآوردها تا دو سه سال آینده این شرایط ادامه خواهد داشت. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه میدهد: واقعیت اینجاست که بالاخره باید این جمعیت دانش آموز از مقطع ابتدایی خارج شوند تا بتوانیم استان را به یک شرایط متعادل نزدیک کنیم.
شوشتری بیان میکند: در شرایط فعلی موضوعی که مورد گلایه شهروندان است روی دوره اول متوسطه کمی مصداق دارد چرا که جمعیت زیادی از دوره ابتدایی وارد دوره اول متوسطه میشوند.
وی اظهار میکند: ذکر این نکته مهم است که در برخی محلات این درخواست خود خانواده هاست که دوره دوم ابتدایی با دوره اول متوسطه بچهها در دو شیفت مخالف در یک مدرسه باشند. گاهی هم بر اساس تراکم جمعیت دانش آموز آن منطقه یا محله تصمیماتی این چنین گرفته میشود.
شوشتری یادآور میشود: همه این موارد به درخواست خود اولیاست. هدف از توجه به این درخواستها هم عمدتا روی این محور استوار است که به تعداد ترک تحصیلیها یا بازماندگان از تحصیل اضافه نشود.
وی در پاسخ به این پرسش ما که این نوع تقسیم بندی میان پایهای شاید برای دانش آموزان دوره اول ابتدایی که کوچکتر هستند مشکل سازتر باشد میگوید: با این شیب دانش آموز که به سمت متوسطه در جریان است قطعا باید فضاهایی از ابتدایی تبدیل به متوسطه اول بشود. همه این موارد باید در تصمیم گیریهای استان لحاظ شود. همان طور که اشاره شد جمعیتی که در چند سال گذشته در ابتدایی بوده و ما برای این جمعیت در سالهای گذشته با کمبود نیرو و کمبود فضا روبه رو بودیم اکنون به سمت متوسطه رفته است.
شوشتری ادامه میدهد: این مسئله درباره منطقه تبادکان متفاوت است. ما در این منطقه علاوه بر اینکه از شهرهای دیگر جمعیت مهاجر داریم، جمعیت مهاجر از سایر محلات شهر برای اسکان را هم داریم. این منطقه زیست بوم خودش را دارد که کاملا متفاوت است. جمعیت دانش آموزی آن هم به نسبت زیاد است.