ویژه برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در آستانه اربعین حسینی ۱۴۰۴ الهام چرخنده: هنر ما در سینما پرداختن به قهرمانان دفاع مقدس است برنامه‌ریزی برای همکاری فعالیت‌های قرآنی ایران و عراق ادامه خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه تا پایان مرداد ۱۴۰۴ + فیلم سرکنسول ترکیه: حضور در حرم امام رضا(ع) تجربه‌ای بی‌نظیر برایم بود نگاهی به مفهوم ظهور و آخرالزمان در قرآن استقرار ۶ موکب برای اسکان زائران دهه پایانی صفر در مجاورت حرم مطهر امام رضا(ع) ماجرای هدیه ناشناسی که در حرم امام رضا (ع) در دست استاد فرشچیان گذاشته شد تمامی اقلام اساسی برای زائران دهه پایانی صفر در سطح خراسان رضوی تامین شده است اربعین؛ تمرین زیستن در عصر ظهور رویداد اربعینی ویژه ایرانیان خارج از کشور آیت الله خاتمی: توسعه حرم مطهر امام رضا(ع) نماد بارز توانمندی مدیریت دینی است ویژه برنامه‌های اربعین حسینی در حرم امام رضا (ع) اعلام شد اربعین؛ مدرسه عشق و پیمان ماندگار خانه امید ما در مسیر حِلّه بود قرارمان زیر عمود ۲۸۵، موکب امام رضا (ع) درباره ملا باسم کربلایی که قطعه تزرونی او این روزها همپای زائران حسین(ع) است پیاده نظام یا سواره نظام؟
سرخط خبرها

نگاهی به مفهوم ظهور و آخرالزمان در قرآن

  • کد خبر: ۳۵۱۵۱۵
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۲
نگاهی به مفهوم ظهور و آخرالزمان در قرآن
در قرآن نام امام زمان(عج) به‌صراحت نیامده، اما آیاتی به ائمه و هدایت الهی اشاره دارد که در روایات به ایشان تفسیر شده است.

محمدجواد علیپور | شهرآرانیوز، در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد که مفسران و اندیشمندان اسلامی با استناد به روایات و احادیث، آن‌ها را مرتبط با این مفاهیم دانسته‌اند. در این مجال به برخی از این آیات و تفاسیر آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ظهور منجی در قرآن

به موضوع ظهور مصلح جهانی در آیاتی مانند آیه۵۵ سوره نور اشاره است: «وَعَدَا...الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا»: خدا به کسانی از شما که ایمان آورده‌اند و کار‌های شایسته انجام داده‌اند، وعده داده است که حتما آنان را در زمین جانشین کند، همان‌گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند، جانشین کرد و [وعده داد]دینشان را که برایشان پسندیده است، استوار سازد و بیمشان را به امنیت تبدیل کند تا تنها مرا بپرستند و چیزی را شریک من نگیرند». این آیه به حکومت صالحان در پایان تاریخ اشاره دارد که در روایات شیعه و سنی به ظهور امام مهدی(عج) تفسیر شده است.

همچنین در سوره قصص آیه۵ می‌خوانیم: «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»: و می‌خواهیم بر مستضعفان زمین، منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم». این آیه نیز به پیروزی نهایی حق‌طلبان و مستضعفان در آخرالزمان اشاره می‌کند که در روایات به ظهور حضرت مهدی(عج) تفسیر شده است.

امام زمان (عج) در قرآن

در قرآن نام امام زمان(عج) به‌صراحت نیامده، اما آیاتی به ائمه و هدایت الهی اشاره دارد که در روایات به ایشان تفسیر شده است. از جمله در سوره توبه آیه۳۳ و سوره صف آیه۹ آمده است: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»: اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه دین‌ها پیروز گرداند؛ هرچند مشرکان کراهت داشته باشند». این آیه به پیروزی نهایی دین اسلام اشاره می‌کند که در روایات با دوران ظهور امام زمان(عج)، مرتبط دانسته شده است.

همچنین در سوره بقره، آیه۳ می‌خوانیم: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ: کسانی که به غیب ایمان می‌آورند». برخی مفسران، ایمان به غیب را شامل اعتقاد به وجود امام‌غایب(عج) دانسته‌اند. با توجه به تفسیر‌های روایی و استناد به احادیث معتبر، آیات متعددی به این مفاهیم اشاره دارند. وعده الهی درباره حکومت صالحان، پیروزی نهایی حق بر باطل و تحقق عدالت جهانی، همگی از نشانه‌هایی هستند که در روایات به ظهور امام مهدی(عج) و وقایع آخرالزمان مرتبط شده‌اند، بنابراین قرآن به‌صورت کلی به این موضوعات پرداخته است و تفسیر دقیق‌تر آن با کمک روایات معصومین(ع) تکمیل می‌شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->