به گزارش شهرآرانیوز؛ رضوان حکیمزاده در نشستی با خبرنگاران برنامههای معاونت آموزش ابتدایی از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ را تشریح کرد و افزود: برنامهها در سه محور ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی، توسعه عدالت آموزشی و گسترش فرصتهای متنوع یادگیری طراحی و اجرا شد. این برنامهها به استانها ابلاغ شد و در نهایت در نشستی در مازندران به تصویب نهایی رسید.
وی ادامه داد: برای ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی در حوزه توانمندسازی مدیران، طرح «مدرسه الگوی تراز سند تحول بنیادین» را در سه سطح کشوری، استانی و منطقهای اجرا کردیم که طی آن تاکنون ۷۰ هزار و ۳۲۹ مدیر آموزش دیدهاند.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: یکی از اولویتهای اصلی دولت چهاردهم و رئیسجمهور، ایجاد تحول در نظام آموزشی است که در دو محور دنبال میشود که محرومیتزدایی و توسعه فضاهای آموزشی و دوم اصلاح شیوههای آموزش از این سیاستها است. بر اساس اصلاح شیوههای آموزش، باید الگوهای کلاسهای مطلوب آموزشی را با مطالعه تطبیقی جهانی تدوین کنیم که شامل معلمان توانمند، فضای فیزیکی استاندارد و بهرهگیری از فناوری است.
حکیمزاده افزود: در راستای توانمندسازی معلمان، طرح «توانا» را اجرا کردیم که طی آن ۲۲۴ مدرس استانی و ۸۱۰۹ مدرس منطقهای تربیت شدند و در نهایت ۲۵۷ هزار و ۱۱۶ آموزگار ابتدایی تحت آموزش قرار گرفتند. همچنین جشنوارهای برای روشهای فعال یاددهی ـ یادگیری برگزار شد که با استقبال ۹۶ هزار معلم همراه بود که ۵۳۸۳۳ اثر که به مرحله منطقهای رسید و واجب شرایط بودند، ۳۷۸۰ اثر از مناطق به استانها ارسال و ۳۱۴ اثر نهایی کشوری شد و با داوری که انجام شد ۹۹ اثر بهعنوان برگزیده کشوری انتخاب شد که با حضور رئیسجمهور از آنها تقدیر به عمل آمد.
وی ادامه داد: در کنار این اقدامات، شبکه اجتماعات یادگیری در بستر فضای مجازی شکل گرفت که تاکنون ۳۳۴ هزار معلم نیازسنجی آموزشی خود را ثبت کرده و ۲۸۷ هزار نفر از مدیران، معلمان و معاونان آموزشی در بیش از ۲۳ هزار اجتماع یادگیری عضو شدهاند. این اجتماعات در قالب گروههای ۱۵ تا ۲۰ نفره به تبادل تجربه، تولید محتوا و اشتراکگذاری دستاوردها میپردازند.
حکیمزاده تصریح کرد: اجرای برنامههای ارتقای کیفیت آموزشی، کارنامه استانی عملکرد مناطق و نواحی سراسر کشور منتشر شد و شاخصهای اصلی نظام آموزشی با بهبود همراه بوده است.
معاون آموزش ابتدایی گفت: در دوره ابتدایی نرخ تکرار پایه ۱۴ صدم درصد بهبود یافته و تعداد هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش عشایری از۱۰۵به ۱۱۹ رسیده است. همچنین در راستای عدالت آموزشی، سال گذشته ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند.
وی با اشاره به طرح حامی و حمایت آموزشی و مستمر از یادگیرندگان ادامه داد: در قالب این طرح، در ۲۱۴۵ کلاس درس و ۲۸۳۵۲ کارگاه تابستانی در دو نوبت برگزار شد. نوبت اول ویژه دانشآموزانی بود که در دروس فارسی، ریاضی و علوم عملکردشان «نیازمند تلاش» یا «قابل قبول» بود. این دانشآموزان در محیطی مثبت و با حمایت ویژه مورد آموزش قرار گرفتند که نتیجه آن کاهش ۴۹ درصدی تعداد دانشآموزان "نیازمند تلاش" بود. در نوبت دوم نیز در پایگاهههای تابستانی طرح «حامی» برگزار شد.
حکیمزاده ادامه داد: در زمینه توسعه فرصتهای متنوع یادگیری سه برنامه مهم دنبال شد که شامل جستجوگران ایدههای برتر یا طرح جابربن حیان، برنامه داستاننویسی و روایتگری و برنامه شایستگیهای فناورانه و دیجیتال بود.
منبع: ایسنا