دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی بدلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته بروز مالاریا در ۴ استان برای اولین بار | موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور کوتاه‌شدن قد و علائم قوزپشتی، نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال خدا کند انصاف از تبعید برگردد
سرخط خبرها

روی اعصاب مردم ساخت و ساز نکنید

  • کد خبر: ۳۶۰۲
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۳
روی اعصاب مردم ساخت و ساز نکنید
درباره زیر پا گذاشتن قوانین ساختمان‌سازی در شهر

ملیحه ابراهیمی‌یزدی‌| با رشد روز‌افزون جمعیت، طبیعی است که شهرها نیزگسترش پیدا می‌کند. این افزایش جمعیت تبعاتی به‌دنبال دارد که سر‌منشأ همه آن‌ها عوامل انسانی است.
نتیجه یک تحقیق گواهی بر این ادعاست که شهرها در سال‌2020 جمعیتی معادل 75‌درصد کل جهان را در شرایطی در خود جای خواهند داد که تقریبا 2‌درصد از فضای شهری را در‌اختیار دارند. این تراکم عجیب و بی‌سابقه جمعیت و نیاز عمومی به جذب منابع اساسی منجر به بهره‌برداری‌های غیر‌طبیعی از منابع کل جهان خواهد شد.
با یک نگاه اجمالی به شهر حتما دستگیرتان می‌شود که فضای امروز نسبت‌به گذشته دستخوش تغییراتی شده است. ما هم قبول داریم که‌ بزرگ‌شدن شهرها مستلزم نوسازی است، اما با این بخش ماجرا موافق نیستیم که در‌پی این نوسازی، حق و حقوق شهروندی زیر سؤال رود. درباره ساخت‌و‌سازهای غیر‌اصولی که به اصلاح «روی اعصاب» شهروندان است، بنا داریم نکاتی را گوشزد کنیم. امیدواریم شما مسئول پروژه به این نکات بیشتر دقت کنید.

 

کار با چاشنی اندیشه

مثلا قانون را رعایت کرده و از باکس‌های تجمیع نخاله‌های ساختمانی استفاده کرده‌اید، اما کمی تأمل کنید. به نظر شما این باکس غول‌پیکر جای درستی جانمایی شده است؟! بماند که جای پارک چندین ماشین همسایه را نیز اشغال کرده است؛ دردناک‌تر از آن، بی‌توجهی به تخلیه نخاله‌هاست. شما باعث شده‌اید خیلی از همسایگان که در مجاورت پروژه شما زندگی می‌کنند، زباله‌های خانگی‌شان را داخل باکس نخاله شما خارج از زمان جمع‌آوری بریزند.

 

گاهی به ساعتت نگاه کن

آهن‌ریزی دارید، قبول. بتن‌ریزی دارید، آن هم به دیده منت! باور کنید برای تخریب و گودبرداری لااقل باید نگاهی به ساعتی که روی دستتان بسته‌اید، بیندازید. انگار خیلی از مدیران پروژه‌های ساختمانی نذر کرده‌اند به‌محض شروع ساعات استراحت همسایگان، سر‌و‌صدا به راه بیندازند و نشان دهند که مثلا خیلی فعال و پویا هستند! مراعات افراد بیمار و آن‌هایی که کودک خردسال دارند را هم بکنید.

 

به کارتان سرعت ببخشید

اگر پول نداشتید، چرا «یا علی» گفتید و کلنگ پروژه را زدید؟ ملت چه گناهی کرده‌اند که به‌خاطر بی‌پولی یا ملاحظات مالی و اقتصادی شما و اینکه فکر کرده‌اید هفته بعد یا دو ماه بعد مصالح ارزان‌تر می‌شود، باید مزاحمت‌های ساخت‌و‌ساز شما را تحمل کنند؟ به‌خاطر رضای خدا و خلق خدا به کارتان سرعت ببخشید تا یک «خدا بیامرزی» برای پدر و مادرتان پشت سرتان باشد.

 

ماشین‌ها رعایت حال آدم ها را بکنند

عزیز دل! شما لازم نیست بنر 2‌متر در 3‌متر چاپ کنی که «از صبر و شکیبایی همسایگان سپاسگزاریم» که ملت هم مجبور شوند با خودکار و ماژیک به جان بنرتان بیفتند! به‌جای این کارها، ساعاتی را برای تردد خودروهای سنگین به سر پروژه‌تان انتخــاب کنیدکه کمتــرین خدشــه‌به اعصاب همسایگان وارد شود.
راستی از رانندگان ماشین‌های غول‌پیکر خواهش کنید جوری پارک کنند که حداقل یک خودرو بتواند از کنارشان رد شود. راه‌بندان‌های ناشی از بد پارک‌کردن‌ ماشین‌های سنگین، عواقب خطرناکی به‌دنبال دارد و گاه باعث نزاع و بحث و دعوا می‌شود.

 

کارگر آگاه استخدام کنید

برخی مدیران پروژه‌های ساختمانی بدون تحقیق و حساسیت یک کارگر ساختمانی را سر پروژه‌شان گذاشته و به هیچ چیز دیگر کار ندارند. بهتر است این دسته از مدیران قبل از آنکه کارگری را در پروژه خود مشغول به کار کنند، ابتدا در باره او تحقیق کرده و بعد درباره وظایفش و رعایت اصول ایمنی و احترام به شهروندان او را توجیه کنند. مورد داشته‌ایم که همسایگان از خطرات و آسیب‌هایی که برخی از کارگران یک پروژه ساختمانی به آن‌ها وارد‌کرده است، در‌امان نبوده‌اند؛ از مشکلات اخلاقی گرفته تا دزدی‌های کوچک و بزرگ از ماشین‌های پارک‌شده در خیابان یا منزلشان.

 

صرفا جهت اطلاع

طبق ماده‌40 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، متخلفان از نظر کیفری ازسوی مراجع قضایی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

 

در سال 97

30884 اخطار ساختمانی توقیف

30884 اخطار ساختمانی توقیف به مالکان ساختمان داده شده است

11639‌ پلمب واحد ساختمانی

تعداد 11639‌ واحد ساختمانی به‌علت تخلفات ساختمانی پلمب شده است ( البته برای یک ساختمان
ممکن است چندین‌بار دستور پلمب صادر شود)

 

مطابق مبحث‌12 مقررات ملی ساختمان، هرگونه اقدامی که باعث آلودگی صدا یا ایجاد مزاحمت برای ساکنان مجاور شود، عملی خلاف قانون است و مالکان یا سازندگان این‌گونه اماکن این حق را ندارند که محدودیت تردد را بهانه ایجاد مزاحمت کنند؛ به این‌دلیل سازندگان بهتر است مصالح مورد‌نیاز سنگین را به محل ساخت بنا حمل کرده و روزها با استفاده از تجهیزاتی همانند جرثقیل اقدام به تخلیه بار کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->