به گزارش شهرآرانیوز؛ فکرش را بکنید یک روز وقتی از یک کوچه فرعی وارد یک معبر اصلی میشوید، با صحنهای روبه رو میشوید که انتظارش را نداشتهاید! هیچ وسیله نقلیهای را نمیبینید که در ایستگاه اتوبوس پارک کرده باشد، حتی یک خودرو نمیبینید که دوبله توقف کرده باشد، همه بین خطوط میرانند و اگر تغییر مسیر داشته باشند با رعایت حق تقدم عبور و با رعایت احتیاط کامل تغییر مسیر میدهند. موتورسوارها از لابه لای وسایل نقلیه با حرکات نمایشی عبور نمیکنند و عابران پیاده برای عبور از عرض خیابان حتما از روی پل هوایی یا اولین زیرگذر تردد میکنند.
به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره فرهنگ و ترافیک پلیس راهور استان خیلی دور از انتظار نیست که چنین وضعیتی اتفاق بیفتد و همه کاربران ترافیکی طبق استانداردها پشت فرمان بنشینند. این دیدگاه اشتباه است که کاربر ترافیکی فقط و فقط به راننده اتلاق شود. مشروح گفتوگو با او را درباره استانداردهای رانندگی باهم میخوانیم.
البته ناگفته نماند بخشی از مطلب پیش رو درباره نقش زیرساختها بر استانداردهای ترافیکی است. موضوعی که باعث شد سراغی از دکتر رضا نوروزی، مدیر عامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بگیریم. او نیز به نکاتی اشاره کرد که بی ارتباط با سوژه امروز نیست.
در تعریف ترافیک چهار مشخصه وجود دارد که عبارت است از انسان، راه، وسیله نقلیه و شرایط اقلیمی. با توجه به این چهار شاخصه در کنار رعایت قوانین و مقررات آیین نامهای به جرئت میتوان گفت که کاربران ترافیکی برابر استانداردها وظایف خود را به درستی انجام میدهند. رعایت انضباط ترافیکی، کاهش ترافیک و تصادفها را به دنبال دارد.
انسانها به عنوان کاربران اصلی ترافیک با تصمیم گیریهای درست در قالب و چارچوب قوانین باید رانندگی کنند. رفتارهای ترافیکی برگرفته از کتاب آیین نامه هر فرد تأثیر به سزایی در بهبود وضعیت ترافیکی دارد.
نمونه: رعایت سرعت مجاز، رانندگی بین خطوط، رعایت حق تقدم و...
به گفته کارشناسان حوزه ترافیک «راه» باید بخشنده باشد و خطای کاربران ترافیکی را پوشش دهد و برای لحظاتی که ممکن است یک کاربر در شرایط ویژه و خطرناک در زمان رانندگی قرار بگیرد همراه او باشد.
نمونه: رفع موانع فیزیکی در طول مسیر مثل تیر چراغ برقها یا توجه به خطوط کف خیابان، پهنای مناسب جاده، شانه خاکی مناسب، طراحی و اجرای پیچ و قوسهای اصولی، تجهیزات ایمنی مثل گاردریل ها، حفاظها و.
طراحی وسایل نقلیه برابر استانداردهای جهانی باعث میشود ارتباط خوبی بین کاربر ترافیکی و وسیله نقلیه اش برقرار شود.
نمونه: توجه به امکانات مناسب، چون ترمز، فرمان، سیستم تهویه و... خودروها یا طراحی موتورسیکلتهایی که در طول مدت روشن بودن در حالت تعادل قرار دارند و نیازی به توجه ویژه راکب موتور سیکلت سوار ندارند.
درست است که شرایط اقلیمی خارج از اختیارات انسانی است، اما ظرافت در پیش بینی وضعیت موجود مثل بارش نزولات آسمانی تا حد زیادی از خطرات رانندگی میکاهد.
نمونه: توجه به تمهیدات لازم جهت یک سفر بی خطر مثل همراه داشتن زنجیر چرخ در مسیرهای لغزنده که بارش برف را داریم، سلامت تیغههای برف پاک کن برای مسیرهای بارانی و برفی و...
رانندگی به روش «تدافعی» یا همان پیش بینی خطر قبل از وقوع آن بهترین راه برای رسیدن به استانداردهای رانندگی روز دنیاست. اگر با این فرمان پیش برویم شاهد موارد زیر هستیم:
از آنجا که ترافیک یک مسئله کاملا اجتماعی است و نباید نگاه فردی به آن داشت وقتی به سمت و سوی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برویم در واقع به حقوق شهروندی احترام گذاشتهایم. رعایت قوانین به نوعی رعایت حقوق عامه است. اگر با این فرمان پیش برویم به هیچ عنوان برای دیگران مشکلی ایجاد نمیشود. به عنوان نمونه وقتی حواسمان به تخلفات ساکن مثل پارک دوبله یا سرعت غیرمجاز باشد علاوه بر ایمنی خود حقوق کاربر دیگری را نیز رعایت کردهایم.
جدا از رعایت قوانین و مقررات که همه آنهایی که گواهی نامه دارند بند به بند آن را در کتاب آیین نامه خواندهاند یا توجه به زیرساختهای مهندسی شهری که در جهت بهبود وضعیت ترافیکی نقش به سزایی دارند، از وجود وسایل نقلیه موتوری که متأسفانه بدون نظارت بر استاندارد بودن روزبه روز به تعدادشان افزوده میشود، نمیتوان چشم پوشی کرد.
خودروها باید با شرایط محیطی و اقلیمی تطابق داشته باشند. بهترین نوع خودرو به لحاظ استانداردهای روز دنیا باید دارای بهترین کیفیت در حوزههای زیستمحیطی باشد. توجه به سیستم تعلیق خودرو (آلایندگیهای زیست محیطی)، بدنه و شاسی (جهت ایمنی محفظه اتاق)، امکانات به روز (مجهز به سیستم آلارم خواب، دید در شب، سیستمهای تهویه، راه دارهای جانبی، جلو و عقب) از مهمترین دلایل انتخاب یک خودرو استاندارد است.