انتقاد یک نماینده مجلس از سفرهای عمره لوکس معلم اخلاق | یادی از آیت‌الله میرزا جوادآقا تهرانی، فقیه و اندیشمند رئیس بنیاد شهید: تأمین مالی پروژه‌های عمرانی دانشگاه‌های شاهد، اولویت اول ماست وعده خداوند به صالحان زمین خورشید پنهان جاودانه در سایه مشیت خدا | بررسی شبهه طول عمر امام زمان(عج) و پاسخ‌های شیعه اعمال و مناسبات ماه جمادی الاول آثار علامه میرزای نائینی رونمایی شد جانباز ۷۰ درصد «حسن بهرام‌فر» به یاران شهیدش پیوست طلاب بین‌المللی در مشهد، سفیران فرهنگ اسلامی در جهان هستند مشهد، میزبان شانزدهمین جشنواره استانی «تئاتر مسجد» | ۱۲ اثر به مرحله نهایی راه یافتند روند و اهداف انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس تشریح شد آیت الله سبحانی: علامه نائینی علم، عقل و ایمان را در خدمت دین قرارداد پیشنهاد مدیر حوزه علمیه بحرینی‌ها برای تدوین کتابی با موضوع سیره علما راه‌اندازی ۲۰۰ مدرسه حفظ قرآن تا پایان سال ۱۴۰۴ | تهیه ۳ عنوان کتاب با محوریت نماز برای دانش‌آموزان ظرفیت بالای مساجد در تربیت نیروهای متعهد هنری تجلیل از میرزای نائینی، تأکید بر پیوند حوزه‌های علمیه ایران و عراق است رقابت بانوان متسابق چهل و هشتمین دوره مسابقه‌های سراسری قرآن آغاز شد پویش «طرح قرآنی بی‌نهایت» راه اندازی شد «فقه رسانه» رسما وارد فضای آموزشی حوزه علمیه شد زندگی متعالی در پرتو نگاه امام‌رضا(ع) به برنامه‌ریزی و نظم
سرخط خبرها

راه‌اندازی ۲۰۰ مدرسه حفظ قرآن تا پایان سال ۱۴۰۴ | تهیه ۳ عنوان کتاب با محوریت نماز برای دانش‌آموزان

  • کد خبر: ۳۶۷۵۳۴
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۱
راه‌اندازی ۲۰۰ مدرسه حفظ قرآن تا پایان سال ۱۴۰۴ | تهیه ۳ عنوان کتاب با محوریت نماز برای دانش‌آموزان
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به راه‌اندازی مدارس رسمی حفظ قرآن گفت: موضوع بعدی، بحث مدارس رسمی حفظ است که تکلیف آموزش‌وپرورش در برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش شهرآرانیوز، میکائیل باقری صبح امروز پنج‌شنبه اول آبان ماه با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور برای اهتمام به مسئله آموزش‌وپرورش اظهار کرد: همچنین تشکر می‌کنم از وزیر آموزش‌وپرورش که حوزه پرورشی به‌ویژه نماز و قرآن را در اولویت قرار داده است ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز بار‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر درباره حوزه پرورشی، فرمودند که باید فعالیت‌های پرورشی جذاب‌سازی شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: جذاب‌سازی ارکان و پیشران‌هایی دارد که در این راستا معاونت پرورشی، مجموعه‌ای از محصولات و پیشران‌ها را شناسایی کرده است که یکی از آن پیشران‌ها با محوریت مهندسی پیام و تولید است که همکاران ما ماه‌هاست در این عرصه مشغول فعالیت هستند و به خروجی‌های خوب، ارزشمند و جذابی رسیدند که یکی از اهداف جلسه دیروز و امروز ما در گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی، تبیین و تشریح این بسته محتوایی است.

وی در تشریح بسته محتوایی پرورشی اظهار کرد: این بسته محتوایی مبتنی بر پیام‌های مقام معظم رهبری، به‌ویژه در ایام جنگ ۱۲ روزه و بر اساس استخراج خرده‌روایت‌ها و کلان‌روایت‌های این پیام‌هاست و به محصولی تبدیل شده که تحت عنوان یک «جعبه‌ابزار مربی» در اختیار مربیان پرورشی در حال توزیع است که در این مجموعه حدود ۵۰ عنوان فعالیت مدرسه‌ای تعریف شده است که اکنون در گام نخست برای ۱۲ مورد از آن، محصول تهیه شده است.

باقری در ادامه با بیان اینکه محصولات برای همه گروه‌های سنی در مدارس طراحی شده‌اند، گفت: این بسته‌ها بیشتر به‌صورت بازی‌واره، بازی‌های انفرادی یا گروهی هستند، زیرا امروز، بازی‌ها برای دانش‌آموزان جذابیت دارد. اکنون حدود ده هزار مربی پرورشی به‌صورت داوطلبانه، متقاضی دریافت و اجرای این محصول در مدرسه هستند. این گام اول کار ماست که مبتنی بر روایت جنگ ۱۲ روزه است. در مراحل بعدی که در حوزه‌های دیگر برداشته خواهد شد، با کنشگری معلمان و راهبری مربیان پرورشی و نقش‌آفرینی دانش‌آموزان، گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته خواهد شد.

تکلیف آموزش‌وپررش برای راه‌اندازی مدارس حفظ قرآن کریم

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: علاوه بر سند تحول بنیادین، اسناد فرادستی دیگری هم داریم، از جمله برنامه هفتم توسعه کشور و سیاست‌های وزیر آموزش‌وپرورش و رویکرد‌های تحولی معاونت پرورشی که همه در راستای اجرای صنعت تحول با ابزار جذاب پرورشی هستند. در حوزه قرآن، یکی از تکالیفی که در برنامه هفتم پیشرفت کشور بر عهده آموزش‌وپرورش گذاشته شده (البته بخشی از آن بر عهده همه دستگاه‌های فرهنگی کشور است)، در دو بخش راه‌اندازی مدارس رسمی حفظ و تربیت حفاظ قرآن است.

باقری اضافه کرد: معتقدیم اگر آموزش‌وپرورش در تربیت حفاظ موفق باشد، کشور موفق است. از طرفی با داشتن ۱۶ و نیم میلیون دانش‌آموز مستعد و علاقه‌مند و همچنین ظرفیت معلمان، از قبل آغاز سال تحصیلی جدید یک «کاربرگ حفظ جزء سی» چاپ و ارسال کردیم که به زعم ما اکنون در همه کلاس‌های درس دوره دبستان نصب است که حدود ۳۶۵ هزار کلاس درس دوره دبستان است.

وی ادامه داد: از آموزگاران درخواست کردیم که با همراهی اولیای گران‌قدر، دانش‌آموزان را به حفظ سوره‌های جزء سی تشویق کنند و با اعطای یک ستاره برای هر حفظ؛ که برای بچه‌ها جذاب است، آنها را در مسیر حفظ قرآن قرار دهند تا ان‌شاءالله بتوانند به حفظ جزء ۳۰ نائل شوند.

تلاش برای تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری سال‌هاست که فرمودند در کشور باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم. اگر این ۱۰ میلیون قرار است محقق شود، مهم‌ترین و مؤثرترین دستگاه، دستگاه تعلیم و تربیت است. ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که یک گام مثبت و مستحکم در این مسیر برداریم و فرایندی ایجاد کنیم که دانش‌آموزان بیشتری وارد این مسیر شوند. قطعا همه کسانی که وارد این مسیر می‌شوند به حفظ کل قرآن نائل نمی‌شوند، اما همین که مزه حفظ قرآن را بچشند و با آیات کریمه و وحیانی قرآن کریم زندگی کنند، ارزشمند است. سوره‌ها هم کوچک هستند و بنا به نظر کارشناسان، مدخل ورود به حفظ کل قرآن کریم محسوب می‌شوند.

باقری تاکید کرد: امیدواریم با اهتمام آموزگاران و به‌ویژه مدیران مراکز قرآن سراسر کشور، بتوانیم سفره‌ای پهن کنیم که تعداد زیادی از بچه‌ها بر سر آن بنشینند و از برکات این حفظ برخوردار شوند و هم اینکه برای تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن گام برداشته شود.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مدارس رسمی حفظ قرآن گفت: موضوع بعدی، بحث مدارس رسمی حفظ است که تکلیف آموزش‌وپرورش در برنامه هفتم توسعه است که تا پایان برنامه چهار ساله، هزار و ۲۰۰ مدرسه حفظ راه‌اندازی کنیم. در سال گذشته، به‌صورت آزمایشی این کار در ۲۲ مرکز انجام و نقاط ضعف و قوت احصا شد و آیین‌نامه مربوطه با توجه به ابلاغ دیرهنگام برنامه هفتم اصلاح شد. پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری به ۲۰۰ مدرسه برسیم و در سه سال آینده هر منطقه آموزش و پرورش حداقل یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه راه‌اندازی کند.

تهیه ۳ کتاب تحت عنوان «الفبای تربیت»

باقری همچنین درباره نماز به‌عنوان مهم‌ترین اولویت اداره کل قرآن و عترت گفت: ما یک کار پژوهشی درباره علل کاهل‌نمازی برخی از دانش‌آموزان و به‌ویژه عدم حضورشان در نماز جماعت مدارس انجام دادیم. مبتنی بر این پژوهش و تحلیل محتوایی، سه کتاب تحت عنوان «الفبای تربیت» انجام دادیم که مناسب مقاطع مختلف تحصیلی است. این کتاب‌ها شامل منابر سه‌دقیقه‌ای هستند که ائمه جماعت مدارس می‌توانند در بین دو نماز یا در فرصت‌های قبل و بعد از نماز با استفاده از آن محتوا، چالش‌ها و گره‌های ذهنی دانش‌آموزان نسبت به نماز را باز کنند و معرفت آنها نسبت به اسرار و فلسفه نماز را افزایش دهند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در پژوهش ما، بیشترین علت عدم استقبال برخی دانش‎آموزان از نماز جماعت مدارس، «تنبلی و سستی» بود. قطعا با ورود ائمه جماعت و فعالیت‌های موثر پرورشی و نیز تشویق دانش‌آموزان از سوی مسئولان پرورشی مدارس، می‌توان زمینه حضور بیشتر آنان را فراهم کرد. برای دانش‌آموزان دختر در آستانه سن تکلیف و پسران پایه هشتم، یک فرایند سه‌چهارساله از مراحل آموزش اذکار نماز، اعمال نماز، معرفی مراجع تقلید، انتخاب مرجع توسط خودشان و ایجاد مشوق‌هایی برای علاقه‌مندی بیشتر طراحی کرده‌ایم.

وی بیان کرد: یکی از انگیزه‌هایی که باعث حضور دانش‌آموزان در نماز می‌شود، حضور معلمان و تشویق اولیاست. از معلمان بزرگوار درخواست می‌کنم نماز خود را در کنار بچه‌ها بخوانند تا انگیزه‌ای برای حضور پررنگ‌تر دانش‌آموزان در نماز جماعت مدرسه باشد.

منبع: شبستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->