مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

بسیج همگانی شهری علیه کرونا در مشهد

  • کد خبر: ۴۳۲۹۲
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
بسیج همگانی شهری  علیه کرونا در مشهد
با فراگیر شدن کرونا و موج خسارت‌هایی که به بار آورد، شهرداری مشهد اقدامات فراوانی را در دستور کار قرار داد، اگرچه این ویروس ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی بود ولی اقدامات حمایتی و پیشگیری از گسترش بیماری باید آغاز می‌شد.
به گزارش شهرآرانیوز، با فراگیر شدن کرونا و موج خسارت‌هایی که به بار آورد، شهرداری مشهد اقدامات فراوانی را در دستور کار قرار داد، اگرچه این ویروس ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی بود ولی اقدامات حمایتی و پیشگیری از گسترش بیماری باید آغاز می‌شد. در گفت‌وگویی با رضا خواجه‌نایینی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد از او درباره مشروح این اقدامات پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

۱۶.۵ میلیارد تومان برای بسته‌های معیشتی


این مدیر شهری با اشاره به تهیه و توزیع بیش از ۶۲ هزار بسته معیشتی بین ساکنین مناطق کم‌برخوردار و اقشار آسیب‌پذیر گفت: این بسته‌ها به ارزش تقریبی ۱۶.۵ میلیارد تومان تهیه شده است که تعداد ۲۹۶۳۷ بین سازمان‌ها و مناطق شهرداری، ۸۰۰۰ آموزش و پرورش، تعداد ۵۸۳۹ در انجمن‌ها، مساجد، خیریه‌ها، تعداد ۱۱۳۳۶ در شورا‌های اجتماعی محلات، تعداد ۳۳۸۴ در دفاتر تسهیلگری و الباقی به تعداد ۴۳۰۴ عدد در سایر دستگاه‌ها توزیع شده است.
 
خواجه نایینی با اشاره به اینکه کرونا معیشت اقشار ضعیف جامعه را دچار مشکل کرد، اضافه کرد: اهدای ۳۰ میلیارد تومان کارت خرید یک میلیون تومانی به ۳۰ هزار نفر از کارگران خدمات شهری، عمرانی، فضای سبز و پاکبانان از جمله اقداماتی بود که برای حمایت از عزیزان ما شکل گرفت. معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد اضافه کرد: اعطای کمک ۵ میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور حمایت از کادر درمان و توسعه تجهیزات و خدمات پزشکی در دستور کار قرار گرفت. همچنین کمک ۲.۵ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی مشهد برای راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه تشخیص مولکولی اعطا شد.
 
او درباره اقدامات حمایتی شهرداری مشهد از کسب‌وکار‌ها تصریح کرد: بخشودگی عوارض شغلی، کسب و پیشه و تجاری موقت در ۳ ماهه اول سال ۹۹، بخشودگی ۵۰ درصد اجاره‌بهای ماهانه و مالکانه واحد‌های تجاری در تملک شهرداری در ۳ ماهه اول سال ۹۹ برای حمایت از صاحبان مشاغل اجرایی شد. خواجه نایینی اضافه کرد: بخشودگی اجاره دوره تعطیلی کلیه فضا‌های فرهنگی، تفریحی، ورزشی، پیاده‌رو‌ها و محوطه‌های عمومی، بازار‌های سیار و سایر مواردی که طبق مصوبات ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا تعطیل باشند، توسط شهرداری مشهد اجرایی شد. معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد تصریح کرد: اعطای مهلت پرداخت بدهی مرتبط با خدمات صدور مجوز فعالیت‌های مرتبط با مدیریت شهری تا تیرماه ۹۹ و بخشودگی ۵۰ درصد بهای یاد شده در ۳ ماهه ابتدای سال ۹۹ اجرایی شد.
 
خواجه نایینی اضافه کرد: شهرداری مشهد با وجود مشکلات مالی، اعطای مهلت ۳ ماهه به تمام بدهی‌ها و چک‌های شهروندان مشهدی را در این مدت در دستور کار قرار داد. او با اشاره به فشار‌های اقتصادی که به حوزه حمل و نقل عمومی در این مدت وارد شده، اضافه کرد: بخشودگی آبونمان تمامی تاکسی‌های تحت نظارت شهرداری از ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان خرداد ماه یکی از اقدامات حمایتی شهرداری مشهد برای فعالان حوزه حمل و نقل بود.

تهیه  و  توزیع ۲ میلیون ماسک


معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد تصریح کرد: شهرداری مشهد در حوزه تامین و توزیع امکانات و تجهیزات بهداشتی نیز توانست اقدامات قابل‌توجهی انجام دهد. تامین اعتبار ۱۸ میلیارد تومانی برای تهیه تجهیزات بهداشتی و پزشکی گام بزرگی بود، چراکه توانستیم بیش از ۲ میلیون ماسک بهداشتی ویژه کارکنان، مراجعان و فعالان در محیط‌های پرخطر (ماسک نمدی برای کارگران حوزه خدمات شهری و فضای سبز، ماسک ۳ لایه برای کارکنان اداری و مراجعان، ماسک فیلتردار N۹۵ برای کارکنان محیط‌های حساس و پرخطر شامل سازمان فردوس‌ها، مدیریت پسماند و...) را تامین و توزیع کنیم.
 
خواجه نایینی خاطرنشان کرد: تامین محلول ضدعفونی‌کننده دست جهت کارکنان و مراجعان به ساختمان‌های شهرداری، مایع ضدعفونی‌کننده سطوح جهت گندزدایی اماکن عمومی و معابر شهری (آب ژاول، پرکلرید، مایع واتر اید)، تامین تجهیزات مورد نیاز مه پاشی و گندزدایی محیط‌های عمومی (سم‌پاش شارژی، کارواش دستی، سم‌پاش تلمبه‌ای، سم‌پاش فرغونی)، تامین تجهیزات مورد نیاز جهت غربالگری ورودی ساختمان‌ها و اجرای عملیات ضدعفونی محیط (گان سرهمی، شیلد محافظ، گان یکبار مصرف، تب‌سنج الکترونیکی، پالس اکسیمتر) برای حفظ سلامت کارکنان و مراجعان در مقابل ویروس کرونا صورت گرفته است.
 
او اضافه کرد: راه‌اندازی خط تولید و بسته‌بندی ماسک بهداشتی ویژه کارکنان شهرداری و اهدا به سایر دستگاه‌های اجرایی و مراکز درمانی با ظرفیت تولید روزانه 
۱۰ هزار عدد ماسک N۹۵ (فیلتردار)، خرید و استقرار یک دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل در عرصه میدان شهدا جهت استفاده در مواقع اضطراری، تامین ۳۰ هزار قرص ویتامین D۳ برای کارگران خدمات شهری و فضای سبز ازجمله سایر اقدامات متقابل بوده است.
 

اتخاذ تدابیر بهداشتی در مراکز حساس


خواجه نایینی اقدامات مراکز حساس (ازجمله آرامستان، پایانه مسافربری، فروشگاه‌ها و بازارها) را یکی دیگر از محور‌های فعالیت دانست و اضافه کرد: اقدامات لازم درخصوص ایزوله و تدفین متوفیان بیماری کرونا براساس پروتکل‌های ابلاغی در آرامستان‌های مشهد با جدیت دنبال شد. در این راستا تجهیز و جداسازی ۳ دستگاه خودروی حمل متوفی ویژه موارد مشکوک و آلوده به ویروس کرونا، تعیین سردخانه مجزا و جداسازی متوفیات ناشی از ابتلا به بیماری کرونا، ضدعفونی کردن سالن‌ها و سایر محل‌های آلوده احتمالی 
در دستور کار قرار گرفت. کنترل حرارت بدن مسافرین ورودی به پایانه‌ها و هدایت موارد مشکوک به واحد‌های مستقر هلال‌احمر و مرکز بهداشت، هماهنگی جهت استقرار دائم ۲ دستگاه آمبولانس در پایانه مسافری امام رضا (ع) به منظور انتقال بیماران احتمالی، تعیین یک مسیر ورود و خروج در پایانه‌ها به منظور کنترل تردد بیماران احتمالی و مسدود کردن سایر ورودی‌ها ازجمله مواردی بود که به جدیت دنبال شد.
 
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد اضافه کرد: نصب مواد ضدعفونی در ورودی فروشگاه‌های «شهرما» و تشویق مراجعان به استفاده از آن و سنجش دمای بدن مراجعان به این مراکز و همچنین تقویت سامانه خرید تلفنی ۵۱۵۹ و تعریف پیک رایگان جهت کاهش مراجعه به فروشگاه‌های «شهرما» توانست در کاهش ضریب خطر ابتلا  به کرونا  تاثیرگذار باشد.

بسیج  فضا‌های  شهری  علیه کرونا


او درباره اقدامات آموزشی و اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق شهرداری مشهد برای مقابله با کرونا پیگیری شده است، افزود: اختصاص تبلیغات محیطی در سطح شهر شامل بیلبورد، استرابورد و... به اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم در بیش از ۲۷۰ سازه انجام شد. بیش از ۲۰۰ آیتم تولید و انتشار آیتم‌های رسانه‌ای شامل گزارش خبری، گفتگو، مقاله، کلیپ، اینفوگرافی، پادکست، گزارش تصویری و... از طریق شبکه‌های اجتماعی و پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد صورت پذیرفت. تولید و توزیع پوستر، بروشور و سایر اقلام آموزشی و اطلاع‌رسانی درخصوص علائم، نحوه مراقبت و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سطح شهر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عوامل خدمات شهری در تیراژ ۳۵ هزار نسخه انجام شد.
 
او تاکید کرد: انتشار ۱۱۰ هزار اعلان‌های آموزشی در واگن‌ها، ایستگاه‌ها و نمایشگر‌های تبلیغاتی خطوط قطار شهری، اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های اتوبوسرانی، تاکسی‌ها و ایستگاه‌های خطی تاکسیرانی (شامل استند، تیزر، پوستر و بروشور) توسط شهرداری مشهد انجام شده است. خواجه نایینی اضافه کرد: چاپ و نصب بیش از ۱۰ هزار عدد آویز‌های هشدار‌دهنده و آموزشی در معابر و مناطق مختلف شهری به منظور اطلاع‌رسانی پیام‌های هشدارآمیز و آموزشی پیرامون کرونا تهیه و تدوین شده است.

آموزش برای بیش از ۱۰ هزار نفر 


معاون مالی و پشتیبانی شهرداری آموزش بیش از ۱۰ هزار نفراز پرسنل اجرایی خدمات شهری، فضای سبز، خدمات، نقلیه و... به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را یکی دیگر از اقدامات انجام شده مطرح و تصریح کرد: شهرداری مشهد برای تکمیل کردن وظایف خود در مقابله با کرونا بیش از ۵۰ مورد هماهنگی برای حضور مدیران شهری در رسانه ملی، گفتگو با مطبوعات و انعکاس فعالیت‌های صورت گرفته در مطبوعات را ترتیب داده است. او درباره اقداماتی که ویژه کارکنان و مراجعان به شهرداری مشهد صورت گرفته است، گفت: تشکیل تیم‌های پزشکی سیار برای معاینه و تست موارد مشکوک ابتلا به بیماری کرونا، تامین دستگاه‌های تب‌سنج برای ورودی تمامی ساختمان‌های شهرداری و الزام مراجعان به انجام تست تب‌سنجی و الزام مراجعان به ساختمان‌های شهرداری نسبت به استفاده از محلول ضدعفونی دست و ماسک بهداشتی در مبادی ورودی در دستور کار شهرداری مشهد و سازمان‌های تابعه قرار گرفت و خوشبختانه با جدیت دنبال شد.
 
منبع: اعتماد آنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->