بیرق عزای حسینی در شهر

  • کد خبر: ۴۳۴۵
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲
بیرق عزای حسینی در شهر
در ماه‌های محرم و صفر امسال، بیش از ۷۸ عنوان برنامه فرهنگی در فرهنگسرا‌ها و مناطق سیزده گانه شهر مشهد به اجرا درمی آید.

به گزارش شهرآرانیوز، همزمان با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در راستای هویت بخشی به سیمای بصری، بزرگداشت شعائر اسلامی و ترویج پیام‌های قیام عاشورا، طیف متنوعی از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را به اجرا در خواهد آورد..
این سازمان در راستای هویت بخشی به سیمای بصری، بزرگداشت شعائر اسلامی و ترویج پیام‌های قیام عاشورا، در ماه‌های محرم و صفر سال‌جاری بیش از ۷۸ عنوان برنامه فرهنگی را در فرهنگسرا‌ها و مناطق سیزده‌گانه با همکاری معاونت اجتماعی و مشارکت‌ها، معاونت فرهنگی و هنری، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت و معاونت گردشگری و زیارت به اجرا در خواهد آورد.
در مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد، اهم برنامه‌های امسال برگزاری برنامه‎های مشارکتی است که به همت معاونت اجتماعی و مشارکت‌ها با همکاری تشکل‌ها، سمن‌ها و هیأت‌های مذهبی در دستور کار قرار گرفته است.
فضاآرایی متناسب با ایام محرم شامل نصب پرده آویز ستونی به رنگ‌های سبز، قرمز و مشکی، اکران ۳۲۰۰ عدد پرده ستونی و نصب ۳۲۰۰ عدد پرده بیرقی در سطح مناطق به ویژه در منطقه ثامن، خیابان امام رضا (ع) و میدان آزادی (پارک ملت)، نصب ۲۰۰۰ عدد پرده بیرقی سردر مغازه‌ها و اکران سازه‌های شمسه در ۱۲ نقطه شهری توسط امور هنری معاونت فرهنگی هنری سازمان اجرا می‌شود.
حمل پرچم متبرک امام حسین به بام ایران، قله دماوند با مشارکت تیم کوهنوردی شهرداری مشهد در ماه محرم توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت در تاریخ ۹ شهریورماه از جمله برنامه‌های این معاونت است.
همچنین معاونت گردشگری و زیارت، نمایش آئینی و شبیه‌خوانی را در ۲ اجرا از تاریخ ۱۰ تا ۱۹ شهریورماه در بلوار خیام شمالی، مجموعه گردشگری سپاد در قالب نمایش با حضور هنرمندان برجسته کشور به اجرا در می‌آورد.

برنامه‌های فرهنگی در فرهنگسرای شهر
همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، فرهنگسرا‌های سطح شهر مشهد نیز با اجرای برنامه‌های فرهنگی و بهره‌گیری از مشارکت مردم، میزبان شهروندان و علاقمندان هستند.
براساس این گزارش در فرهنگسرای انتظار (واقع در خیابان مجد) برنامه‌های «یک نذری ساده»، فضاسازی پیرامونی فرهنگسرا، عصرانه‌های فرهنگی با موضوع محرم و همایش نوگلان حسینی ویژه مادران و کودکان با هدف ارتقاء فعالیت‌های هویت بخش اسلامی برگزار می‌شود.
فرهنگسرای بهشت، میزبان شاعران در برنامه «به وقت شعر» با موضوع خوانش اشعار عاشورایی است و کارگاه‌های کتیبه‌های عاشورایی را با هدف حفظ و اشاعه هنر‌های اسلامی برگزار می‌کند. شب شعر عاشورایی با عنوان «بی‌سَر سرودن»، و رویداد هویتی «نذری‌پزان» از جمله برنامه‌های این فرهنگسرا در ایام ماه محرم است. فرهنگسرای بهشت در بلوار شهید مدرس (محله جنت) واقع شده است.
مرکز فرهنگی بهرمان (خیابان شهید بابانظر ۵۴) که در یکی از مناطق کم‌برخوردار شهر واقع شده همزمان با دهه اول ماه محرم، برنامه‌های متعددی برای گروه‌های سنی مختلف برگزار می‌کند. همایش غنچه‌های حسینی (سربندگذاری برای کودکان به صورت نمادین) همایش شیرخوارگان حسینی با اجرای نوحه‌خوانی و برنامه‌های آیینی، همایش «سبک عزاداری» ویژه متولیان جلسات مذهبی و روضه‌های خانگی با حضور کارشناس مذهبی، مسابقه بهترین عکس از عزاداری‌ها، ایستگاه یک دقیقه مطالعه با توزیع بروشور احادیث و کتابچه‌های محرمی، قصه‌گویی خلاق با موضوع محرم، تئاتر عروسکی، همایش صبر زینبی با موضوع روانشناسی خانواده، پرده‌خوانی قیام امام حسین (ع) ویژه کودکان و نمایش فیلم‌های موضوعی مرتبط با ایام محرم از برنامه‌های این مرکز فرهنگی شهرداری است.
سلسله نشست‌های تدوین قلمرو امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری سوگواره ویژه روز شیرخوارگان حسینی، مراسم تعزیه‌خوانی و نمایشگاه مفهومی زیارت از جمله برنامه‌های منتخب ایام محرم در فرهنگسرای امربه معروف و نهی از منکر است. این فرهنگسرا در بلوار وحدت واقع شده است.
اما در فرهنگسرای غدیر که یکی از باسابقه‌ترین فرهنگسرا‌های شهرداری مشهد بوده و در تقاطع بلوار شهید رستمی و بلوار شهید شیرودی قرار دارد ۹ عنوان برنامه اجرا خواهد شد. ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی و تربیت نسل انقلابی، «نذری پزان» و آشنایی با فرهنگ و سنت‌های مرسوم در نذورات و عزاداری سیدالشهدا (ع)، ویژه برنامه «اهلی من العسل» سخنرانی و عزدارای ویژه نوجوانان، شب شعر حسینی، تعزیه‌خوانی، فضاسازی متناسب با ایام عزاداری، اکران فیلم‌های عاشورایی، نشست نخبگانی با موضوع حدود امربه معروف و نهی از منکر و مسابقه کتابخوانی عناوین این برنامه‌هاست.
مرکز فرهنگی رسالت (واقع در جاده سیمان، رسالت ۱۲۹) با طرح شیرخوارگان حسینی، سلسله همایش‌های تربیتی صبر زینبی، اجرای طرح عصرانه‌های فرهنگی ویژه ایام محرم و صفر، طرح چهارشنبه آخر صفر نذر شیرین، تئاتر آیینی ویژه محرم و صفر، فضاسازی محیطی، نمایشگاه، مسابقه کتابخوانی و مسابقه دلنوشته در این ایام پذیرای اقشار و گروه‌های سنی مختلف است.
برنامه شرح شیدایی با موضوع حماسه عاشورا و ترویج فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر با اجرای برنامه‌های آیینی و با حضور شهروندان مشهدی در فرهنگسرای نصرت (شهرک شهید رجایی، خیابان حر ۲/۲) اجرا می‌شود و فرهنگسرای ترافیک در بلوار دانشجو هم پذیرای گروه‌های معتبر تعزیه و اجرای این نمایش آیینی برای شهروندان است.
در فرهنگسرای شهر زیبا و ایمن (محله قاسم آباد، دکتر شریعتی ۴۵) در این روز‌های سوگواری شیعیان، سلسله جلسات آموزشی با عنوان «دل‌آرام» برگزار خواهد شد که به ارائه مباحث اخلاقی، روانشناسی و اجرای مسابقه کتابخوانی متناسب با فرهنگ عاشورایی می‌پردازد.
فرهنگسرای قرآن و عترت واقع در بوستان بهار (ابتدای بلوار خواجه ربیع) برنامه ویژه ایام محرم با موضوع کودک و محرم با هدف نهادینه‌کردن ارزش‌های تربیتی در این گروه سنی، شرح زیارت عاشورا ویژه بانوان با هدف ارتقاء مهارت‌های زندگی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، فضاآرایی، مسابقه نقاشی کودک و نوجوانان، زیارت عاشورا ویژه کارکنان سازمان اجتماعی و فرهنگی و منطقه ۳ و تئاتر محرم برای عموم شهروندان را در این ایام ارائه خواهد داد.
در فرهنگسرای حجاب که بیشتر از دیگر فرهنگسرا‌ها بر جلب جامعه بانوان تمرکز دارد، صبحانه نذری همراه با قرائت زیارت عاشورا، جلسات سخنرانی با محوریت ترویج آموزه‌های نهضت عاشورا ویژه بانوان و مراسم نوگلان حسینی به همراه تعزیه‌خوانی برگزار خواهد شد.
در منطقه ۱۲ شهری، فرهنگسرای الهیه مسابقه کتابخوانی، نمایش تئاتر عروسکی، پخش فیلم‌های محرمی، کارگاه‌های روانشناسی ویژه بزرگسالان و آشنایی با فرهنگ اقوام مختلف در عزاداری‌های دهه اول ماه محرم تدارک دیده شده است.
فرهنگسرای امت واقع در بلوار وحدت نیز نمایش آیینی تعزیه‌خوانی، پخت و توزیع حلوای نذری توسط بانوان محله و برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی را در برنامه‌های خود دارد.
در ایام دهه اول ماه محرم به همت فرهنگسرای پایداری هیئات مذهبی در منزل ایثارگران و در کنار خانواده معظم شهدا حضور خواهند یافت و همچنین در معراج شهدا (بلوار توس، میدان معراج) مراسم سوگواری برگزار خواهد شد.
در پایان شایان گفتن است که فرهنگسرای کودک و آینده ویژه برنامه مذهبی برای کودکان معلول ذهنی برگزار می‌کند؛ مراسم عزاداری و خیمه‌ای که با همکاری کودکان استثنایی (با نیاز‌های خاص) برپا می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->