به گزارش شهرآرانیوز؛ معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از آغاز رویدادهای میدانی شامل بخشهای آموزشی، آگاهسازی و اجرای پویشهای خیابانی و مجازی در راستای ترویج حقوق عابران پیاده خبر داد.
آنطور که محمدمحسن مصحفی گفته است: دورههای آموزشی ویژه رانندگان حملونقل عمومی، رویدادهای خیابانی، پویشهای فضای مجازی، پویش نظارت مردمی، جشنواره پیشنهادات شهروندی و جشنواره ملی کاریکاتور از برنامههای کلانپروژه «خط عابر- خط زندگی» است.
او ادامه داد: در این راستا ۱۰ ایستگاه ترویجی در ۱۰ تقاطع پرتردد شهر مشهد کار خود را آغاز کردهاند. همچنین ۵۰ نفر از سفیران پویش «خط عابر- خط زندگی» از طریق گفتگو و تعامل با مردم، آنها را نسبت به اهمیت موضوع استفاده از خط عابر پیاده حساس میکنند. در این ایستگاههای ترویجی برخی آگاهیهای لازم در زمینه شیوههای کاهش احتمال برخورد خودرو با عابرپیاده از سوی سفیران برای مردم تشریح میشود.
به گفته مصحفی تعدادی از سفیران هم در گذرگاههای عابرپیاده پرتردد مستقر شده و با استفاده از پرچمهای ایست به کمک شهروندانی میروند که قصد عبور از خیابان را داشته و به دلیل بیتوجهی رانندگان به حق تقدم عابر پیاده نمیتوانند عبور ایمنی داشته باشند. همچنین با همکاری تعدادی از سازمانهای مردمنهاد در حوزه حملونقل پاک و انسانمحور، برگههای تذکری طراحی و چاپ شده است تا در اختیار رانندگان متخلفی قرار گیرد که سهوا به حریم پیاده و دوچرخه وارد شدهاند.
مصحفی این را هم گفته که فاز اول این برنامه از ۵ مهر آغاز شده و تا ۱۵ مهر ادامه دارد.
در همین راستا دیروز هم سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، دورههای آموزش مهارتهای کنترل استرس و چگونگی رعایت حق تقدم عابران پیاده را با حضور رانندگان حملونقل عمومی، درراستای نیل به اهداف «کمپین خط عابر_خط زندگی» و رعایت حقوق عابر پیاده و تغییر رفتار در تالار شهر برگزار کرد.
معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در این مراسم که با حضور سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، حسن حاجیپور، رئیس اداره مشاوره بهزیستی مشهد، و جمعی دیگر از مدیران برگزار شد، ضمن اشاره به لزوم برگزاری این قبیل کارگاهها با هدف فرهنگسازی رعایت حق تقدم عابر پیاده بین رانندگان بیان کرد: آموزش رفتارهای صحیح ترافیکی و رعایت نظم و انضباط، آشنایی با حقوق شهروندی، قوانین و مقررات حملونقل عمومی و مسائل تخصصی فنی، از مهمترین محورهای مورد آموزش برای رانندگان ناوگان حملونقل عمومی است.
مصحفی بیان کرد: ما در کلانپروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده، اولویتهای عبور عابر و سواره در معابر شهری و ذهنیتسازی درباره الگوهای رفتاری صحیح عابران و رانندگان را دنبال میکنیم.
تخلف از رانندگان ناوگان عمومی پذیرفته نیست
رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسانرضوی در این دوره آموزشی بیان کرد: تا تخلفی اتفاق نیفتد، حادثهای پیش نمیآید و وقوع تخلف از برخی افراد پذیرفتنی نیست و جامعه این نوع رفتارها را نمیپذیرد.
رحیمی تاکید کرد: عابران پیاده اولین قشر آسیبپذیر در تصادفات رانندگی هستند. از ابتدای سال تاکنون ۷۵عابر پیاده، جان خود را در سوانح رانندگی در مشهد از دست دادهاند. دلیل اصلی بروز این حادثهها این است که تصور ما از عابر پیاده صحیح نیست و گاهی رفتارهای شتابزده ما موجب میشود زندگی یک انسان از او گرفته شود.
رحیمی خاطرنشان کرد: بیشترین علت تصادفات رانندگی در مشهد، عدمتوجه به جلوست که بیش از ۶۰درصد این حوادث را به خود اختصاص میدهد. همچنین توجه به موبایل حین رانندگی چهار تا ششبرابر خطر بروز تصادف را افزایش میدهد. اینها درحالی است که سال گذشته هر نیم ساعت، یک عابر پیاده در شهر جان باخته است.
استرس اصلیترین علت بروز تصادفات است
رئیس اداره مشاوره بهزیستی مشهد و متخصص روانشناسی سلامت در ادامه این رویداد آموزشی بیان کرد: رانندگی با حواسپرتی از شایعترین علت تصادفات است. صحبتکردن، خواندن پیام کوتاه در تلفن همراه، غذا خوردن، آشامیدن و تنظیم سیستم همگی از این موارد هستند. رانندگی ایمن باید عاری از حواسپرتی باشد و درگیرشدن در هرگونه فعالیت غیررانندگی، خطر تصادف را افزایش میدهد.
حاجیپور اضافه کرد: آمارها نشان میدهد که وقوع تصادفات رانندگی با خصوصیات رفتاری و روانی رانندگان ارتباط مستقیم دارد. افسردگی و استرس، از عوامل پیدایش رفتارهای خطرناک حین رانندگی به حساب میآید. استرس و افسردگی منجر به شکلگیری رفتارهای خطرناک هنگام رانندگی میشود.
وی در پایان بیان کرد: افسردگی و استرس در جامعه ما به حد بحران رسیده است و اکثر مردم به درجاتی دچار استرس و افسردگی هستند. سختیهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و نبود آینده روشن و مشکلات بیکاری وناامیدی و تنشهای موجود در جامعه و نبود شادی و نشاط، سبب افزایش استرس و افسردگی و... شده است؛ بنابراین لازم است که رانندگان علل مشکلات خود را بشناسند و احساسات خود را مدیریت کنند.