اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

درباره محمدصادق معتمدیان، استاندار جدید خراسان رضوی

  • کد خبر: ۴۷۲۱۶
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
درباره محمدصادق معتمدیان، استاندار جدید خراسان رضوی
محمدصادق معتمدیان استاندار پیشین خراسان‌جنوبی به عنوان استاندار خراسان‌رضوی برگزیده شد
مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ فقط ۲۱ روز پس از انتخاب علیرضا رزم‌حسینی، استاندار سابق خراسان‌رضوی به‌عنوان وزیر صمت، محمدصادق معتمدیان با رأی هیئت‌وزیران جایگزین او در خراسان‌رضوی شد. آخرین بار ۲۷ آبان سال ۹۷ بود که پس از پایان کار علیرضا رشیدیان در خراسان‌رضوی، ۴۵ روز طول کشید تا رزم‌حسینی کلیددار استان شود. چهل‌وسومین استاندار تاریخ خراسان، شانزدهمین استاندار پس از انقلاب یا هشتمین استاندار خراسان‌رضوی (با احتساب ۲ سرپرست) درست نیم‌قرن قبل در شهر کرمانشاه متولد شد.
 
وی که دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مدیریت است، از ۲۰ سال قبل مسئولیت‌های متعددی در دستگاه‌های اجرایی کشور داشته است. معتمدیان که ۶۹۰ روز پس از انتصاب به‌عنوان استاندار خراسان‌جنوبی، از دیروز با تأیید هیئت‌دولت سکاندار خراسان‌رضوی شده، تا پیش از این، کوله‌باری از تجربه‌ها و مسئولیت‌ها را در کارنامه کاری خود داشته است؛ مسئولیت‌هایی همچون عضویت در شورای توسعه پژوهشی پایدار شرق و غرب کشور، ریاست شورای سیاست‌گذاری مؤسسه‌های آموزشی‌پژوهشی در شمال‌غرب کشور و مدیرکلی اطلاعات استان‌های آذربایجان غربی و ایلام، بخشی از سوابق اجرایی مرد کرمانشاهی است.


بدرقه با چاشنی توصیه‌های رئیس‌جمهور

جلسه دیروز انتخاب معتمدیان نیز با چاشنی توصیه‌های رئیس‌جمهور به وی همراه بود؛ مواردی که روحانی در آن از استاندار جدید خراسان‌رضوی خواست تا به جایگاه ممتاز استان به‌لحاظ اقتصادی، فرهنگی، حوزوی، دانشگاهی، گردشگری و زیارتی توجه ویژه‌ای داشته باشد، توان تماس و ارتباط با همه جریان‌های سیاسی، مذهبی و قومی را داشته باشد، به جذب جوانان، بانوان و اقوام و مذاهب مختلف اهتمام ورزد، توجه و پیگیری ویژه‌ای به ایجاد خط‌آهن برقی و سریع‌السیر در مسیر تهران‌مشهد داشته باشد، ضمن اینکه از نگاه به لزوم برنامه‌ریزی برای حل مشکل آب مشهد، توسعه معادن استان و حل مشکلات حاشیه‌نشینی مشهد نیز غافل نشود.


کارنامه خراسان‌جنوبی

وی که در خراسان‌جنوبی مهم‌ترین راهبرد خود را مدیریت کلان مهاجرت معکوس اعلام کرده بود، حالا وارد استانی شده است که پس از تهران، مهم‌ترین استان کشور به‌شمار می‌رود. معتمدیان که با تلاش و پیگیری قابل‌توجه توانسته بود در اولین گام‌ها، اعتبارات خراسان‌جنوبی را افزایش دهد، در ادامه نیز افق‌های دیگری همچون تجهیز همه روستا‌های استان به فیبر نوری، نهضت گازرسانی و بهره‌مندی همه روستا‌های دارای بیش از ۲۰خانوار از گاز طبیعی، احداث ۱۰هزار واحد مسکونی روستایی در کمتر از یک سال، افزایش سهمیه مرزنشینان استان از عواید حاصل از فروش سوخت، احیای قنوات، پرداخت تسهیلات به کشاورزان، ایجاد بند‌های خاکی و توجه به دامداری و دامپروری، ایجاد ستاد محرومیت‌زدایی با حضور همه دستگاه‌ها را نیز با موفقیت عملیاتی کرد.


آوردگاه خراسان‌رضوی

وی در حالی مسئولیت استانداری خراسان‌رضوی را پذیرفته است که یکی از استراتژیک‌ترین استان‌های کشور با شبکه‌ای از مسائل و مشکلات روبه‌رو است. استان ما با مشکل مهم کم‌آبی مواجه و از مدت‌ها قبل درگیر اجرایی‌شدن فرایند انتقال آب دریای عمان به استان است. دومین کلان‌شهر کشور که ملجأ و پناه مسلمانان است، از حاشیه‌ای یک‌میلیون‌و ۳۰۰ هزارنفری رنج می‌برد؛ حاشیه‌ای که اگرچه طی سال‌های اخیر اقدامات درخور و شایسته‌ای برای کم‌کردن فاصله‌اش با متن این شهر انجام شده، اما شدت محرومیتش آن‌قدر زیاد است که باید پیگیری‌های ملی و جدی برای آن در دستور کار قرار گیرد. خراسان‌رضوی ظرفیت افزایش مبادلات تجاری با کشور‌های آسیای میانه را تا ۵ میلیارد دلار در سال دارد و افزایش مبادلات تجاری این استان با افغانستان تا ۲میلیارد دلار، با ترکمنستان تا ۲/۱ میلیارد دلار و با تاجیکستان تا یک‌میلیارد دلار قابل تحقق است، اما هنوز آن‌گونه که باید زیرساخت‌ها برای رسیدن به این افق مهیا نیست و شبکه ریلی و ترانزیتی استان هنوز نتوانسته است آن‌گونه‌که باید و شاید پاسخگوی نیاز یادشده باشد.
 
خراسان‌رضوی اگرچه از نظر شاخص‌های جمعیت و مساحت یکی از استان‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود، اما از نظر سرانه بودجه ملی آن‌گونه که باید و شاید نیاز و حق این استان پرداخت نشده است و انتظار می‌رود استاندار جدید، پیگیری‌هایی از جنس افزایش بودجه سالانه خراسان‌جنوبی را برای خراسان‌رضوی نیز در دستورکار قرار دهد. در حوزه صنعت، خراسان‌رضوی یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنایع غذایی و کشاورزی کشور است، اما در سال‌های اخیر از یک‌سو به‌دلیل رکود اقتصادی شایع در کشور و از سویی دیگر برخی تدبیر‌های نادرست، رضایت صنعتگران و کشاورزان استان تأمین نشده است. متأسفانه راه استاندار قبلی نیز برای ایجاد الگوی مثلث اقتصادی اگرچه راهی موفق بود، اما دغدغه حفظ و تقویت این مسیر، یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های صنعتگران استان است؛ مثلثی که بر اساس اظهارات اخیر رزم‌حسینی، در بستر توسعه اقتصادی‌فرهنگی و در قالب امضای تفاهم‌نامه با ۱۴۳معین اقتصادی با هدف توسعه روستا‌های استان به‌اجرا درآمده و منجر به سرمایه گذاری ۱۲۸هزارمیلیارد تومان در قالب بیش از ۲۰۰طرح شده است.
 
همچنین برای مشهد یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه، تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از شبکه قطارشهری و گسترش ناوگان اتوبوس و تاکسی است؛ شبکه‌ای که در سال‌های اخیر با وجود ایستادگی مدیریت‌شهری برای تأمین هزینه‌هایش، بدون رایزنی در پایتخت و حمایت‌های ملی، قطعا راه به جایی نخواهد برد. از سویی دیگر برای بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که بیش از ۲ دهه زمان برده است نیز نیازمند حمایت‌های ملی هستیم تا بتوان این پروژه را هرچه سریع‌تر به سرمنزل مقصود رساند. بی‌شک طولانی‌شدن روند بازسازی این بافت، نه در شأن و جایگاه حرم حضرت ثامن‌الحجج (ع) است و نه شایسته مردم میهمان‌نواز مشهد.
در مشهد و خراسان‌رضوی، شبکه مسائل و مشکلات فراوانی وجود دارد که ذکر همه آن‌ها از این مجال خارج و نیازمند توجه و همفکری استاندار خراسان‌رضوی با اندیشمندان و اصحاب رسانه است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->