علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ پروژه تقاطع غیرهمسطح ابوطالب به عنوان یکی از پروژههای مهم شهری با اهداف رونق بخشی به یکی از محلههای حاشیه شهر و کاهش بار ترافیکی میدان سپاد و بزرگ راه شهید چراغچی اکنون بیش از نیمی از پیشرفت فیزیکی خود را پشت سر گذاشته است و ۸۵ روز دیگر این پروژه آماده بهره برداری خواهد شد و به این ترتیب یکی از گرههای دائمی ترافیکی شمال شهر، رینگ شمالی شهر، برای همیشه گشوده خواهد شد.
بهره برداری از پل ابوطالب از چندزاویه حائز اهمیت است و منافع محلی، منطقهای و حتی شهری برای مردم خواهد داشت. در بُعد محلی میتوان به این موضوع اشاره کرد که با ساخت این پل، بولوار ابوطالب شمالی که سالها قبل در بن بست گرفتار بود به بولوار ابوطالب جنوبی و در نهایت مرکز شهر متصل خواهد شد و این موضوع سبب رونق این محله خواهد شد. همچنین ایجاد مسیر دسترسی از انتهای ابوطالب شمالی به مرکز تجاری تفریحی سپاد و میدان بار رضوی، یکی دیگر از اثرات مثبت ایجاد این تقاطع برای ساکنان این محله خواهد بود. در بُعد منطقهای این پروژه نیز میتوان به کاهش بار ترافیکی میدان سپاد اشاره کرد و ساکنان بولوار خیام که از ترافیک این میدان رنج زیادی میبرند با بهره برداری از پل ابوطالب و ایجاد مسیر دومی برای رسیدن به مجموعه گردشگری سپاد، شاهد کاهش بار ترافیکی در حوالی منازل خود خواهند بود. یکی دیگر از ثمرات مثبت ساخت این پل برای تمام شهروندان است.
مجموعه گردشگری سپاد، واقع در خیام شمالی تنها یک مسیر دسترسی، آن هم از میدان سپاد، داشت. این مسیر در بسیاری از ساعات، به ویژه در ایام تعطیل و روزهایی که مردم برای گردش و خرید به این مجموعه سفر میکنند، ترافیک شدید دارد. حالا با راه اندازی مسیر دوم، شهروندان مشهدی و زائرانی که به مشهد میآیند میتوانند در کمترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت بیشتر در مسیر اول، خود را به مقصد برسانند و علاوه براین از حجم ترافیک بزرگ راه شهید چراغچی، که گاهی به دلیل ترافیک میدان سپاد ایجاد میشد، نیز کاسته خواهد شد.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: عملیات ساخت پروژه پل ابوطالب ۷ اردیبهشت امسال با حضور مسئولان شهری و استانی کلید خورد. براساس برنامه پیش بینی شده قرار است این پروژه در ۲۹۰ روز در تاریخ ۲۲ بهمن ماه امسال به بهره برداری برسد و تاکنون ۷۰ درصد از زمان اجرای پروژه گذشته است.
پیشرفت کار، نزدیک به ۵۵ درصد
امیرسیاوش حجازی با بیان اینکه براساس برنامه، ۸۶ روز دیگر این پروژه مهم شهری به پایان میرسد، تصریح کرد: اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۴.۸ درصد است.
وی با تأکید بر اینکه سازه این پل بتنی و با تیرهای پیش ساخته است، ادامه داد: طول این پل نیز با احتساب رمپها در مجموع ۴۵۰متر و عرض سواره رو در ۲ مسیر رفت وبرگشت ۲۳ متر است. حجازی با بیان اینکه پل ابوطالب دارای ۸ دهانه به عرض ۲۳ متر است، بیان کرد: عملیات تیرگذاری ۵ دهانه انجام شده است.
دهانههای چهارم و پنجم این پل روی بزرگ راه قرار داشت؛ ازاین رو طی ۲ عملیات ده ساعته و شش ساعته، در هردهانه ۹ تیر ۳۵۰ تنی نصب شد که این اقدام در نوع خود کم نظیر بود. مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد اضافه کرد: اجرای این پروژه جزو مطالبات چندین ساله مردم منطقه بوده است و با تأکیداتی که از سوی شهردار مشهد برای اجرای این پروژه وجود داشت، عملیات آغاز شد و در نهایت با اجرای کامل آن، بولوار ابوطالب شمالی به بولوار ابوطالب جنوبی متصل میشود. این امر سبب رشد اقتصادی منطقه، افزایش امنیت و کاهش با ترافیکی در این محور شهری خواهد شد.
آزادسازی ۲۰ پلاک در مسیر پل ابوطالب
همچنین شهردار منطقه ۲ شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ما درباره آخرین وضعیت تملک پلاکهای موجود در مسیر ابوطالب گفت: در این مسیر ۴۸ پلاک وجود دارد که برای تملک این پلاکها رقم اعتباری ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و تاکنون با توافقات صورت گرفته بین شهرداری و مالکان، تعداد ۲۰ پلاک به تملک شهرداری مشهد درآمده و عملیات آزادسازی در این پلاکها انجام شده است. حجت فرقانی با بیان اینکه برای سایر پلاکهایی که هنوز توافق حاصل نشده، دعوت نامه مصالحه برای واگذاری ملک در مسیر ارسال شده است، تصریح کرد: قیمت این املاک براساس نظریه کارشناسان دادگستری اعلام شده است و پرداختها نیز به صورت نقدی یا ارائه امتیازات انجام میشود.
او تأکید کرد: تلاش شهرداری بر این است که از طریق مبادی قانونی برای توافق با مالکان و تملک اراضی در مسیر، به نفع تمامی شهروندان استفاده کند و مسیر دسترسی ابوطالب شمالی به عنوان یکی از شریانهای اصلی شهر به سمت جاده کلات و همچنین ادامه بولوار ابوطالب شمالی را بازگشایی کند و در اختیار شهروندان قرار دهد تا ترافیک معابر اطراف کاهش یابد.