کارگردان «چهار انگشت»، با «ناپلئون در باغ زردآلو» به سینما می‌آید علی مصفا در فیلم جدیدش، زندگی خود را روایت می‌کند ۹ فیلم‌نامه پروانه ساخت گرفت+ جزئیات چرا در دوران طلایی فیلم‌های وحشتناک قرار گرفتیم؟ مستند «شگرد» در راه اسپانیا مردی که عشق به هنر را به ارث گذاشت | به یاد فتحعلی واشقانی فراهانی، نخستین آموزگار انجمن خوشنویسان انتشار فراخوان بیستمین جشنواره تئاتر مقاومت + جزئیات ویژه‌برنامه‌های رادیو به‌مناسبت دهه فاطمیه ۱۴۰۴ پخش برنامه اینترنتی «هزارتو» با اجرای محمد دلاوری تئاتر خراسان رضوی در مسیر رشد یا تکرار؟ ارزیابی داوران سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی «رضوان» از آثار صحنه‌ای و خیابانی «نوید پورفرج»، بازیگر نقش رحیم نجار سریال «بامداد خمار» را بیشتر بشناسید ماجرا وقفه مجدد در فیلمبرداری «آن چه در شب اتفاق میفتد» اسکورسیزی مجموعه پلیسی «شش‌چهار» روی آنتن تلویزیون نخستین شماره مجله «فیل» رونمایی می‌شود
سرخط خبرها

نه سینما و نه مشهد قدر «حسین پورحسین» را ندانست

  • کد خبر: ۵۰۳۷۴
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
نه سینما و نه مشهد قدر «حسین پورحسین» را ندانست
درگذشت حسین پورحسین، سینماگر، تهیه‌کننده و پژوهشگر سینما و روزنامه‌نگار، خاطرات او را در ذهن دوستان و همکاران قدیمی‌اش زنده کرده است. در بین این خاطرات اخلاق نیکو، تواضع و تلاش برای ترویج سینما بسیار پررنگ است.
 
امیری|به گزارش شهرآرانیوز، درگذشت حسین پورحسین، سینماگر، تهیه‌کننده و پژوهشگر سینما و روزنامه‌نگار، خاطرات او را در ذهن دوستان و همکاران قدیمی‌اش زنده کرده است. در بین این خاطرات اخلاق نیکو، تواضع و تلاش برای ترویج سینما بسیار پررنگ است.
 
 
 
نه سینما و نه مشهد قدر «حسین پورحسین» را ندانست
 
وحید ضرابی‌نسب، دبیر سرویس سینمای هفته‌نامه شهرآرا در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، که از ابتدای ورود حسین پورحسین به هفته‌نامه شهرآرا از همکاری او در این مجموعه استقبال کرد، معتقد است هیچ‌کس نه در سینما و نه در بین مشهدی‌ها قدر این مرد را ندانست و کاری برایش انجام نداد.
او در بیان اولین ‌روزهای آشنایی‌اش با این روزنامه‌نگار و پژوهشگر سینما می‌گوید: تصور کنید سال ۷۹ در هفته‌نامه شهرآرا بودیم که مردی به تحریریه آمد. وقتی نزدیک شد تعداد زیادی تکه‌کاغذهای بریده از جراید، آگهی‌ها، بلیت‌های سینما و هر آنچه از ۴۰ سال گذشته سینما می‌شود تصور کرد در میان کاغذهای او یافت می‌شد. از من پرسید آیا می‌توانیم مجموعه‌اش را در هفته‌نامه چاپ کنیم؟ من دیدیم این مرد و اطلاعات و اسنادش اصلا معمولی نیست. آن زمان نشستیم، صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم یک ستون ثابت راه‌اندازی کنیم؛ ستونی به‌نام «خاطرات سینمای مشهد» راه انداختیم که مرحوم پورحسین هر روز مطلبی درباره معرفی یکی از سینماها یا اتفاقی مهم درباره سینما را می‌نوشت. آن زمان هفته‌نامه شهرآرا رقیب خیلی جدی‌ای برای دیگر رسانه‌ها نبود، اما آن ستون خواننده‌های زیادی داشت.
ضرابی‌نسب ادامه می‌دهد: او مردی جاافتاده بود و من جوانی بیست‌ودوساله بودم که مدرن می‌اندیشیدم، بنابراین بحث‌های زیادی درباره سینماهای دهه چهل‌پنجاه با هم می‌کردیم. اختلاف نظر هم داشتیم، اما او بود که پدرانه به حرف‌هایم گوش می‌کرد و پدرانه نظرش را می‌گفت.
ضرابی‌نسب هرگز آن روزها را فراموش نمی‌کند که از روزنامه تا سینما هویزه و سینما قدس، همراه با پورحسین قدم‌زنان درباره فیلم‌های مسعود کیمیایی، سینماها و صف‌های طولانی در دهه‌های  چهل‌پنجاه صحبت می‌کردند: آن زمان تحلیل می‌کردیم که چطور صف‌های طولانی مردم در سینماها کنترل‌کردنی نبود و حالا چرا مردم از سینما استقبال نمی‌کنند یا کمتر استقبال می‌کنند.
ضرابی‌نسب ادامه می‌دهد: از ۱۵ سال پیش که به تهران آمدم او را ندیدم، اما همیشه تلفنی با هم صحبت می‌کردیم و اخلاق خوب و پدرانه او در خاطرم مانده است.
او در پایان صحبت‌هایش دوست دارد تأکید کند حسین حسین‌پور حقش را از سینما که نگرفت هیچ، در مشهد هم به او بهایی داده نشد: حسین‌پور تهیه‌کننده فیلم خانه خلوت بود، حدود ۱۰ سینما در کشور داشت و خیلی برای این سینما زحمت کشید، اما آن جایگاهی را که باید نداشت؛ شاید به این دلیل که سینما این روزها فقط سلبریتی می‌خواهد نه آدم‌های زحمت‌کش و اندیشمند. من همیشه افسوس می‌خورم، زیرا می‌دانم او می‌توانست جایگاه بهتری در سینما داشته باشد. از طرفی خود ما مشهدی‌ها هم قدرش را ندانستیم. کاش خودمان  یک مستند از او می‌ساختیم. حالا او رفته است و کاری برایش انجام نشده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->