کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

در «راستگویی» تو گل کاشتی

  • کد خبر: ۵۴۲۸۰
  • ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
در «راستگویی» تو گل کاشتی
علی عدالتی مجد
ز باغ «رضا» خوشه برداشتی
که در «راستگویی» تو گل کاشتی
حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسن راستگو در سال ۱۳۳۲ به دنیا آمد و از سال ۴۳ و در سن یازده سالگی در مساجد و مدارس سطح شهر مشهد به قصه‌گویی پرداخت.
این شیوه مورد توجه قرار گرفت و مورد استقبال عموم خانواده‌های متدین مشهدی واقع شد.

شادروان راستگو سال ۵۸ به صداوسیما رفت. تا سال ۸۲ کارشناس امور آموزشی و تربیتی کودکان و نوجوانان بود و برنامه‌های هفتگی بسیار زیبایی را برای نوجوانان اجرا می‌کرد سال ۵۹ مدیر تربیت مدرس دفتر تبلیغات قم شد. در سال ۶۷ تا سال ۶۹ در کمیته‌های انقلاب اسلامی مسئول واحد مبارزه با منکرات شد. سال ۷۵ تا ۸۲ در سازمان پژوهش در نگارش کتاب‌های درسی عضویت و همکاری داشت. سال ۸۲ عضو گروه بررسی کتاب کودک و نوجوان شد و تدریس در دانشگاه آزاد قم و دانشکده اصول دین نیز داشت. همسرش در سال ۹۵ از دنیا رفت که سه فرزند از او به یادگار مانده است. آقای راستگو در سال ۹۸ در برنامه خندوانه در صداوسیما دوباره مردم را خنداند.

در توصیف حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو این عالم آگاه باید گفت از استعداد و نبوغ فوق‌العاده برخوردار بود و مبتکر برنامه‌های تلویزیونی بازی با کلمات و ارتباط‌گیری منطقی و تربیتی با کودک و نوجوان بود. بیش از ۵۰ سال در خدمت تعلیم و تربیت نسلی مومن و صادق و پیشرو بود حتی روحانیون محاسن‌سفید در کلاس‌های تربیت مدرس کودک و نوجوان او می‌نشستند.

یکی از شیوه‌های او در قبل از انقلاب شرکت در مجالس شادی‌بخش بود و شادی می‌آفرید. در مجالس جشن تکلیف، جشن تولد، جشن پایان دوره تحصیلی از ابتکار عمل بالایی برخوردار بود و باعث جذب این نوجوانان به اسلام در زمان خود بود. در اوج این شیوه فعالیت در سال ۵۲ نوجوانان را در جشن تکلیف به خود جذب کرد که هنوز از او یاد می‌کنند و می‌گویند با همه مخصوصا بچه‌ها گرم می‌گرفت و گاهی در مجالس از شیوه‌های ورزشی هم استفاده می‌کرد و با همان قد و قیافه «بارفیکس» می‌زد. بچه‌ها را تشویق به ورزش می‌کرد. اهل اردو بود و بسیار روحیه شاد و شادآفرینی داشت.
در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در مدارس مرحوم عابدزاده مثل سجادیه کوچه حسین‌باشی و رضوی میدان شهدا با همکاری معلمان، ناظمان و مدیران به ویژه مرحوم استاد فرشتیان به قصه‌گویی می‌پرداخت و بسیار در این زمینه مورد استقبال مدارس سطح شهر مشهد قرار می‌گرفت.

استاد راستگو نویسنده، شاعر و کارشناس مطبوعاتی و رسانه‌ای کودک و نوجوان بود و آثاری از وی باقی مانده است. در شناساندن امام خمینی (ره) به جامعه در کنار جوانان هم‌فکر خود مانند شهید سردار حاج مهدی فرودی و با کمک پدرش که امام جماعت مسجد صدیقی‌ها «ترکها» و بعد منطقه آبکوه بود با مرحوم آیت‌ا... سید جواد خامنه‌ای در تماس و ارتباط بود و از این طریق با علمای مبارز آشناتر شد و ارتباط گرفت. در نمونه‌هایی که نقل شده است و به یاد ما هست دریافت وجوه شرعی برای امام خمینی (ره) که به پدر بزرگوارش می‌دادند و از طریق شیخ حسن راستگو به علمای ثلاث، حضرات آیات خامنه‌ای، طبسی و شهید هاشمی‌نژاد و مرحوم محامی می‌رساند و در این زمینه هم فعالیت به‌سزایی داشت.
علمای مشهد بعضی‌ها مشوق او بودند در آموزش قصه‌های قرآنی و اسلامی ازجمله آیت‌ا... سیدان و سید محمد شاهرودی.

او با ارتباط‌گیری با شهید مظلوم آیت‌ا... بهشتی و آیت‌ا... شیخ ابوالحسن شیرازی و آیت‌ا... عبایی خراسانی در مسیر مبارزه قرار گرفت و در این زمینه هم موفق بود تا جایی که اسم مستعار داشت و به نام «خراسانی» مشهور بود در همین راستا در سایه مبارزات با جمع جوانان هم‌دوره خودش مثل شهید مهدی فرودی و سایر دوستانش با گروه ستاره اسلام همکاری داشت و در ترسیم آرم این گروه که نماد اسلامی داشته باشدهم آقای راستگو نقش داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->