آغاز فروش محصولات ایران‌خودرو از امروز (جمعه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۴) تخصیص ۵ همت برای تکمیل مطالعات پروژه‌های زیرساختی استان | پیش‌بینی جهش در سهم اعتبار خراسان رضوی از بودجه ۱۴۰۵ مشهد، کانون نام‌های تجاری کشور | «ویژند»، راه میان‌بر برای تقویت تولید و صادرات خراسان رضوی جزئیات پرونده‌های قاچاق کالا در خراسان رضوی | ثبت ۸۹۶ پرونده قاچاق کالا در سال ۱۴۰۳ روند دلار زدایی از اقتصاد کشور با مبادلات ارزی دوجانبه با کشور‌های همسایه قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) نمایشگاه‌داران خودرو قیمت خودرو‌های داخلی را اعلام کردند (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) تداوم تزریق ۲۹۰ همتی بانک مرکزی در بازار باز بررسی دردسر جدید مستأجران با نزدیک‌شدن به فصل جابه‌جایی افت قیمت طلا در مشهد | سکه ۲ میلیون تومان ریزش کرد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) شعار سال، سواد رسانه‌ای و راهکار‌های استراتژیک قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) | افت قیمت دلار در آستانه دومین جلسه مذاکرات قیمت طلای جهانی امروز (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) | سقوط دلار جهانی و پرواز طلا به مرز ۳۳۰۰ دلار منتظر عرضه انبوه نوبرانه‌ها از ۲۰ روز دیگر در مشهد باشید | کاهش قیمت ملون از هفته آینده اولویت‌های شعار سال ۱۴۰۴ در خراسان رضوی جنجال خانه‌های خالی در ایران | قانونی که اجرا نشد دستورالعمل وام ودیعه مسکن مستأجران ابلاغ شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) | ثبت‌نام فقط در سامانه «تم» حجم دلار خانگی چقدر است؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) نرخ اقلام میوه و صیفی‌جات در میادین تره‌بار مشهد چقدر است؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) + جدول تمرکز قدرت در پایتخت شکسته می‌شود | تفویض اختیارات محلی به استانداری خراسان رضوی، روی میز رئیس‌جمهور تا اطلاع ثانوی، کل تجارت ایران و افغانستان به واحد «ریال» خواهد بود عوارض ویژه صادرات زعفران «صفر» شد | ایجاد نمایندگی جدید صندوق ضمانت توسعه صادرات در خراسان رضوی پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴) افزایش گمرکات خراسان رضوی به ۷ پایانه | تعرفه صفر برای ۸۰ درصد از اقلام تجارتی استان با اوراسیا آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی برگزار شد | ۳۰ کشور جهان، مشتری اقلام صادراتی خراسان رضوی + فیلم تعرفه گمرکی واردات موبایل در سال ۱۴۰۴ اعلام شد+جزئیات پزشکیان: باید تفکر سیستمی و توانمندی کار تیمی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم علت عدم شماره‌گذاری محصولات ایران خودرو در سال ۱۴۰۴ چیست؟
سرخط خبرها

بازار کارا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • کد خبر: ۵۸۶۶۳
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
بازار کارا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
بازار کارا بازاری است که در آن اطلاعات یک سهم یا یک کالا با سرعت بالا منتشر می‌شود و با همان سرعت بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه‌گذاران پیش از سرمایه‌گذاری باید مجموعه‌ای از آموزش‌ها را فرا بگیرند. این روز‌ها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

 

بازارکارا، بازاری است که در آن اطلاعات یک سهم یا یک کالا با سرعت بالا منتشر می‌شود و با همان سرعت بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد؛ این اطلاعات سبب می‌شود که قیمت‌ها خود را تعدیل کنند. در بازار کارا تمامی اطلاعات در قیمت‌ها منعکس می‌شود و این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که همه آن‌ها اطلاعات مشابهی درباره قیمت‌ها در اختیار دارند.

 

بازار کارا، راهنمای سرمایه‌گذاران و بازتاب‌دهنده آن اطلاعاتی است که در بازار موجود است. می‌دانیم که برای تعیین ارزش سرمایه‌گذاری، بهترین شاخص قیمت سهام است. در بازار کارا سرمایه‌گذار هنگام تصمیم‌گیری برای خرید و فروش، تمامی اطلاعات لازم را در قیمت سهام می‌بیند.

 

برخی اقتصاددانان بازار کارا را چنین توصیف می‌کنند: «بازاری که در آن همواره قیمت‌ها همه اطلاعات در دسترس را به طور کامل منعکس می‌کنند.» اما عده‌ای دیگر از اقتصاددانان عقیده دارند که قیمت سهام همواره از رفتار سودجویانه سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گیرد و نه از اطلاعات موجود در بازار. این افراد علیه فرضیه کارا استدلال‌های زیادی را مطرح می‌کنند. یکی از این استدلال‌ها «اثر ژانویه» است. اثر ژانویه می‌گوید: همیشه در ماه اول هر سال سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود. این استدلال‌ها بیان‌گر این مطلب هستند که در بازار الگو‌های قابل پیش‌بینی برای تعیین قیمت سهام وجود دارد.

 

در واقع می‌توان گفت صرفا اطلاعات بازار‌های مالی، عامل تعیین‌کنند‌ه قیمت سهام نیستند، بلکه اطلاع از عوامل سیاسی و اجتماعی و همچنین نوع قضاوت و رفتار سرمایه‌گذاران نسبت به اطلاعات نیز، در قیمت سهام نیز تأثیرگذار است.

 

انواع بازار‌ها بر اساس میزان دسترسی به اطلاعات

بازاری با کارایی ضعیف (اطلاعات مربوط به گذشته): در این نوع بازار همه از روند قیمت سهام در گذشته اطلاع دارند و، چون داده‌های مشابهی در اختیار همه است؛ نمی‌توان از اطلاعات یا روند گذشته قیمت سهام برای انتخاب سهامی با بازدهی بالاتر در آینده استفاده کرد.

 

بازاری با کارایی نسبتا قوی (اطلاعات در دسترس عموم): شکل نیمه قوی فرضیه بازار کارا بیان می‌کند که قیمت سهام شرکتی، تمامی اطلاعات عمومی درباره چشم‌انداز آینده آن شرکت را منعکس می‌کند. اطلاعات عمومی شرکت شامل گزارش‌های سالانه و داده‌های مشاوره سرمایه‌گذاری است. در این نوع بازار داده‌های مربوط به گذشته و نه حتی اطلاعات عمومی قیمت سهم، هیچ مزیت و برتری در انتخاب بازار‌ها نه اطلاعات سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید و تنها به دلیل این که اطلاعات در دسترس بازار، فورا در قیمت جاری سهام منعکس می‌شود، می‌توان شاهد یک کارایی نسبتا قوی بود.

 

بازاری با کارایی قوی (تمام اطلاعات خصوصی و عمومی): بر اساس این فرضیه، اگر قیمت‌ها منعکس‌کننده تمامی اطلاعات عمومی و خصوصی و محرمانه سهام باشند، بازاری با کارایی قوی داریم. در بازاری با کارایی قوی هیچ‌کس نمی‌تواند به دلیل داشتن اطلاعات خاص و خرید و فروش بر اساس این اطلاعات، باعث تعدیل قیمت سهم شود، زیرا قیمت سهام شرکت به طور کامل تمامی اطلاعات خاص را منعکس می‌کند.

 

انواع کارایی در بازار‌های مالی چیست؟

‌می‌دانیم که هدف اصلی بورس اوراق بهادار جذب و هدایت نقدینگی‌های سرگردان در اقتصاد کشور است؛ نقدینگی‌هایی که به صورت پراکنده و بی‌هدف سرمایه‌گذاری می‌شوند، برای تحقق این هدف باید بازار‌های مالی کارا باشند. در ادامه انواع کارایی در بازار‌های مالی را بررسی می‌کنیم.

 

کارایی تخصیصی (تخصیص بهینه سرمایه‌ها): هرگاه منابع موجود به کارآمدترین و سودآورترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری اختصاص یابد، شاهد کارایی تخصیصی هستم. در این حالت، منابع و سرمایه‌ها به بهترین حالت و به شکل بهینه و مطلوب بهره‌برداری می‌شوند.

 

کارایی عملیاتی (افزایش سرعت نقدشوندگی): هرگاه سرعت معاملات و مبادلات در بازار بالا باشد با کارایی عملیاتی روبه‌رو هستیم. در این نوع کارایی انجام معاملات با پایین‌ترین سطح هزینه صورت می‌گیرد و همین ویژگی منجر به افزایش سرعت نقدشوندگی دارایی‌ها می‌شود.

 

کارایی اطلاعاتی (تعیین عادلانه قیمت اوراق بهادار): هرگاه اطلاعات کافی در بازار وجود داشته باشد و این اطلاعات به سرعت بر قیمت تأثیر گذارد، در واقع با بازاری کارا از لحاظ اطلاعاتی طرف هستیم و به تعبیری بازار کارایی اطلاعاتی دارد. در چنین حالتی بازار نسبت به اطلاعات جدید حساس است و متناسب با اطلاعات جدیدی که در دسترس مردم قرار می‌گیرد، قیمت‌ها تغییر می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->