قیمت طلا امروز در مشهد چقدر است؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۴) صنایع انرژی‌بر چقدر به تکلیف قانونی ساخت نیروگاه برق عمل کرده‌اند؟ پیش‌بینی بازار سهام در روز‌های آینده | جهش نرخ ارز نخواهیم داشت (۱۲ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت خودرو در بازار آزاد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) قیمت دینار عراق در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی چقدر است؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۴) قیمت پرفروش‌ترین موبایل‌های سامسونگ در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) + جدول قیمت شکر در ایام محرم چقدر است؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۴) پیش‌ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو از امروز (پنجشنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۴) آغاز شد + جدول و مشخصات خودرو‌ها آغاز عرضه ارز اربعین ۱۴۰۴، به‌زودی | ۲۰۰ هزار دینار به هر متقاضی خرید تعلق می‌گیرد دفترچه آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی اصلاح شد | آخرین مهلت ثبت نام چه روزی است؟ کاهش ناترازی برق به ۱۴ هزار مگاوات رسید (۱۲ تیر ۱۴۰۴) در دومین هفته تیرماه، چه بر سر بورس آمد؟ مبلغ و جزئیات خرید با کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های مختلف چقدر است؟ + فیلم صادرات خراسان رضوی در آستانه بحران است | کاهش ۱۲ درصدی صادرات کشور در سه‌ماهه نخست ۱۴۰۴ قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۲ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد سقف افزایش نهایی قیمت خودرو حدود ۱۵ درصد است نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۲ تیر ۱۴۰۴) | صعود دوباره طلا به کانال ۹۲ هزار تومان ضرورت نگرش جدید در حوزه سیاست‌های شهرسازی پس از جنگ ۱۲روزه پرواز‌ها از فرودگاه مشهد به ۲۱ مسیر خارجی برقرار شد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) جزئیات حمایت شبکه بانکی از بازار سرمایه و سهامداران اعلام شد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) کاهش قیمت نفت به ۶۰دلار با تداوم ثبات در منطقه تشکیل مرکز رسیدگی آنی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی | به‌زودی شهرک‌های صنعتی جدید در استان تأسیس می‌شوند شهرک‌های صنعتی ویژه صادرات در استان احداث می‌شوند | گره‌گشایی از مشکل شهرک‌های صنعتی، یک‌بار برای همیشه انحصار خودروسازان عامل اصلی رکود بازار خودرو است نرخ بلیت اتوبوس افزایش نیافته است | مردم گران‌فروشی‌ها را گزارش دهند قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) | انگور ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در تره‌بار شرکت مخابرات ایران علت افزایش ۵۰ درصدی آبونمان تلفن ثابت را اعلام کرد ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت لغو شد آخرین خبر از افزایش قیمت نان در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

پشت پرده بلیت‌های میلیونی قطار به مقصد مشهد

  • کد خبر: ۶۱۶۴۳
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
پشت پرده بلیت‌های میلیونی قطار به مقصد مشهد
بلیت میلیونی قطار برای سفر به مشهد از هر کدام از شهر‌های دور و نزدیک کشور ازجمله شهر‌های شمالی، جنوبی و غربی، بازار سیاه دیگری است که در آستانه سفر‌های نوروزی به راه افتاده، آن هم رسمی!
محدثه شوشتری | شهرآرانیوز، بلیت میلیونی قطار برای سفر به مشهد از هر کدام از شهر‌های دور و نزدیک کشور ازجمله شهر‌های شمالی، جنوبی و غربی، بازار سیاه دیگری است که در آستانه سفر‌های نوروزی به راه افتاده، آن هم رسمی!

درحالی‌که بلیت‌های روال عادی قطار‌ها به مقصد مشهد، مبلغی بین ۱۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان برای قطار‌ها و مسیر‌های مختلف متغیر است، ناگهان در رزرو بلیت‌های موجود، مسافران با بلیت‌های یک‌میلیون و ۳۰۰ هزارتومان، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حتی بلیت‌های گران‌تر مواجه می‌شوند. ریز ریز اطلاعات بلیت را مرور می‌کنند، هیچ تفاوتی با سایر بلیت‌های همان مسیر و همان قطار ندارد.
 
تنها تفاوتی که می‌توان پیدا کرد اینکه پایین هر بلیت با فونت کم‌رنگی اسم یک هتل آورده شده است، به این معنی که این بلیت شامل خدمات هتل هم می‌شود. درواقع مسافری که این بلیت را می‌خرد از یک تا سه شب اقامت بستگی به قیمت بلیت می‌تواند از خدمات هتل یادشده روی بلیت استفاده کند.
 
حال برای مسافری که قصد سفر به مشهد را دارد و در تاریخ موردنظرش قطار‌ها پر شده‌اند، چاره‌ای جز انتخاب همین بلیت‌های میلیونی نمی‌ماند. این درحالی است که برخی مسافران اصلا قصد استفاده از هتل درج شده روی بلیت را ندارند، یا ممکن است مسافر بومی باشند؛ به‌طور مثال فردی یا خانواده‌ای مشهدی از شهر دیگری به مقصد مشهد بلیت قطار بخرد یا در حالت دیگری، مسافر قصد میهمان‌شدن در منزل بستگانش را داشته باشد و اصلا به بلیت با هتل تحمیل‌شده بر روی آن با هزینه نجومی نیاز نداشته باشد.

در هر صورت شاید در نگاه اول این بلیت‌های میلیونی، بازار سیاه سفر‌های ریلی در آستانه نوروز باشند، اما نکته متعجب کننده این است که این موضوع به صورت رسمی صورت می‌گیرد. در این بحبوحه مسافران معترض نمی‌دانند صدای خود را چگونه به گوش دست اندرکاران برسانند.

آقای بهرامی شاغل در یکی از شرکت‌های شهرک صنعتی مشهد است که برادرش در ایام نوروز برای دیدار مادر و پدرش قصد سفر به مشهد را داشته است. او در تماس با دفتر روزنامه شهرآرا می‌گوید: برادرم یک کارگر ساده در بندرعباس است. یک سال است که به مشهد نیامده. حالا که قصد دیدار پدر و مادر پیرم را دارد، می‌گوید در تاریخ موردنظرش که امکان سفر به مشهد را دارد، بلیت معمولی قطار نیست و فقط بلیت‌های قطار با خدمات هتل برای رزرو مانده اند. مبلغ بلیت که در حالت عادی ۲۵۰ هزار تومان است، حالا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با درج نام هتلی روی این بلیت ارائه می‌شود.

آقای بهرامی با انتقاد از شرکت‌های ریلی می‌گوید: شرکت‌های ریلی می‌دانند که سفر در آستانه نوروز با خودرو‌های شخصی به دلیل محدودیت‌های تردد از همه شهر‌ها امکان پذیر نیست، به همین دلیل مردم فقط به بلیت‌های قطار رو می‌آورند؛ درنتیجه شرکت‌های ریلی از این افزایش تقاضا نهایت سود و بهره را می‌برند، اما به چه قیمت؛ به قیمت نارضایتی مسافران؟!


اجبار نانوشته برای خرید بلیت قطار با هتل پنج ستاره

خانم یعقوبی شهروند دیگری است که در تماس با شهرآرا اعلام می‌کند پسرش در شهر شیراز خدمت سربازی را می‌گذراند. یک روز مانده به نوروز ۱۴۰۰ به او یک هفته مرخصی داده اند. او می‌گوید: برای آمدن به مشهد بلیت قطار در تاریخ درخواستی مان نیست و تنها چند بلیت دیگر یافت می‌شود که آن‌ها مبالغ گران تری دارند، چون خدمات هتل پنج ستاره هم شامل این بلیت‌ها می‌شود.  او با گلایه از سامان دهی بلیت‌های نوروزی قطار، ادامه می‌دهد: پسر من سرباز است و با این هزینه‌های گران، چطور برای یک بلیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول بدهیم؟ از طرف دیگر پسر من، مسافر بومی است و اصلا نیاز به خدمات هتل ندارد.

این شهروند می‌گوید: اگر در این چند روز باقی مانده بلیت قطار دیگری پیدا نکنیم، مجبوریم همین بلیت نجومی قطار با هتل پنج ستاره را بخریم یا دنبال بلیت هواپیما به مقصد مشهد باشیم که آن هم گران است و برای یک روز باقی مانده به آخر سال، بسیاری از بلیت‌های هوایی نیز به فروش رفته اند.

تبلیغات بلیت‌های نجومی از سوی شرکت‌های ریلی

برای جست وجو درباره چگونگی ارائه بلیت‌های قطار با خدمات هتل، به درگاه اینترنتی چند شرکت معروف ریلی هم سر می‌زنیم. یکی از قطار‌هایی که از ابتدا خدمات کوپه‌های خودش را هم نوعی هتل پنج ستاره یاد می‌کرد، حال در صفحه خدمات بلیت قطارش تبلیغ کرده است: «با خرید یک قطار از ما، از یک شب اقامت رایگان در یکی از هتل‌های مجری طرح در مشهد بهره‌مند شوید.»

شرکت دیگری در تبلیغات بلیت‌های قطار خود برای سفر به مشهد، روی نوع خدمات هتل‌ها مانور داده است. «برای نمونه قید کرده است که برای بلیت‌های مقصد مشهد با قطار ما، اقامت هتل‌های دو و سه ستاره دارای صبحانه و ناهار و شام را خواهید داشت و در هتل‌های چهار و پنج ستاره فقط صبحانه رایگان است.»

بلیت‌های نجومی اجباری نیست، اختیاری است!

برای پیگیری ماجرای این بلیت‌های میلیونی با مسئولان راه آهن خراسان رضوی تماس می‌گیریم. جواد معراجی فر، مدیر روابط عمومی راه آهن مشهد، در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به شرایط کرونا و برای اینکه مسافر کمتر برای نیاز‌های خود در شهر تردد داشته باشد یا بلاتکلیف بماند، از مبدأ امکان خرید بلیت با هتل رزرو شده به مقصد مشهد فراهم شده است. به گفته او، این نوع بلیت‌ها د رواقع تنوعی در ارائه خدمات سفر‌های ریلی است که مسافران می‌توانند بسته به نیاز خود، از آن‌ها بهره‌مند شوند.

معراجی فر در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که در چند درصد از بلیت‌های نوروزی سفر به مشهد، خرید بلیت با هتل در نظر گرفته شده است، اعلام می‌کند: برای تعداد محدودی از بلیت‌های قطار به مقصد مشهد، خدمات هتل در نظر گرفته شده است. همچنین خرید این بلیت‌ها اختیاری است و اجباری نیست.

اظهارات مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان‌رضوی درباره اختیاری بودن خرید این بلیت‌ها در حالی مطرح می‌شود که مسافران در واقع ناچار به خرید این بلیت‌ها می‌شوند. اختیاری بودن در صورتی معنا می‌دهد که شرایط خرید بلیت‌ها به طور یکسان هم برای موارد عادی امکان پذیر بود و هم برای بلیت‌هایی که با هتل‌های لوکس و پنج ستاره آماده فروش شده اند. در این صورت مسافری که وسع مالی داشت و تمایل به این انتخاب این بلیت ها، با رضایت از این بسته خدماتی استفاده می‌کرد و اگر مسافری نیاز نداشت، امکان خرید بلیت‌های عادی برایش فراهم بود.

از مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان‌رضوی درباره جزئیات این بلیت‌ها و اینکه از طریق قرارداد با هتل‌های خاص چقدر سودآوری برای راه آهن به وجود آمده است، نیز می‌پرسیم. معراجی فر فقط به این جمله بسنده می‌کند: تصمیم به ارائه این بلیت‌ها با خدمات هتل در ستاد مرکزی راه آهن در پایتخت گرفته شده است و ما فقط مجری ابلاغیات ستاد مرکزی هستیم؛ لذا در باره این سؤال اطلاعاتی نداریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->