دومین جشنواره سرود فجر بسیج خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت  رونمایی از ۸ بازی قرآنی در مشهد (۳ مرداد ۱۴۰۳) گریم غافلگیرکننده «سارا بهرامی» در یک نمایش + عکس برگزیدگان دومین کنگره استانی زنان تاثیرگذار معرفی شدند (۳ مرداد ۱۴۰۳) نقش با ترکیبی از رنگ، خط و شعر | گزارشی از نمایشگاه «الواح» در نگارخانه رادین ثبت امید و زندگی در دل جنگ و آوارگی گزارشگران تهی دست! از فرمانروایان ایرانی آناتولی چه می‌دانیم؟ برگزاری کنگره «بانوان تأثیرگذار» گامی در راستای معرفی بانوی مسلمان ایرانی است استاندار خراسان‌رضوی: برای تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی به خانواده تراز نیاز داریم «داستان یک شوالیه» هیث لجر روی صحنه تئاتر می‌رود اختتامیه دومین کنگره استانی «بانوان تأثیرگذار» در مشهد برگزار شد (۳ مرداد ۱۴۰۳) | فعالیت ۸ هزار زن تأثیرگذار در خراسان‌رضوی عکس‌های دیده‌نشده از سعید راد مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر «سعید راد» با حضور هنرمندان (۳ مرداد ۱۴۰۳) + عکس و فیلم
سرخط خبرها

دریای بی‌کران و بضاعت ما

  • کد خبر: ۶۷۵۱۲
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
دریای بی‌کران و بضاعت ما
مجید ادیبی - روزنامه‌نگار

چندسالی است که ۲۵ اردیبهشت در تقویم رسمی ایران به نام فردوسی بزرگ سند خورده است. روزی برای پاسداشت شاعری که حیات زبان فارسی مدیون او و اثر گران‌قدرش، «شاهنامه» است. هرسال از ظرفیت‌های سترگ شاهنامه سخن‌ها به زبان رانده می‌شود و سالیان سال است که پژوهش‌های گران‌سنگ فراوانی درباره منزلت این حکیم سخن‌سرا و شاهنامه‌اش به انجام رسیده است، یا در قامت کتاب‌های وزین به چاپ می‌رسد و بر وزن بازار کتاب می‌افزاید، یا در قالب مقاله‌های پژوهشی همچون آب چشمه‌ای علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه ادبیات فارسی و فرهنگ و هنر ایران را سیراب می‌کند؛ هرچند که همه این آثار فقط اشاره‌ای و نشانه‌ای است از کار سترگی که جناب فردوسی توسی در یک اثر فاخر ادبی حماسی در بیش از هزار سال پیش به سرانجام رسانده است.


اکنون هزاران جلد کتاب و هزاران پژوهش علمی و ادبی و هنری وجود دارد تا فقط گوشه‌ای از این گوهر ادبی فردوسی بزرگ را به تصویر بکشد. چه بسا پژوهش‌های فراوانی که هنوز به ثمر ننشسته است و این همه اتفاق و حیات و تقلا برای حرف‌زدن و گفتن از یک اثر، نشان از آن دارد که ظرفیتی به وسعت دریایی بی‎کران از سوی حکیم سخن‌سرای توس برای ما و آیندگان به امانت گذاشته شده است تا هرکس به وسع خویش از آن بهره‌ای ببرد.


با این همه، ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. چرایی آن هم بر کسی پوشیده نیست. این همه تلاش برای حرف‌زدن و نوشتن و گفتن از فردوسی بزرگ و اثرش، آن‌چنان که بایسته است، دربرگیری عام نداشته و این موضوع بدان معنی است که با وجود همه این تلاش‌ها، هنوز بزرگ‌ترین منابع تصویری ما محدود می‌شود به چند اثر انگشت‌شمار که فقط برگه‌هایی از اثر جاودانه فردوسی را به روایت تصویر درآورده‌اند (مانند شاهنامه بایسنقری و تهماسبی). درباره فردوسی اثر مهمی در حوزه سینما نداریم و مهم‌ترین آن که فقط بخشی کوچک از شاهکار جناب فردوسی است و برداشتی آزاد از داستان ضحاک، در قالب انیمیشن فاخر «آخرین داستان» روایت شد.

 

اما این سؤال را پیگیرانه از خودمان و هنرمندان و متولیان فرهنگ و هنر این مرز و بوم بپرسیم که سهم شاهنامه سترگ فردوسی در آثار تجسمی و سینمایی و انواع قالب‌ها و مدیوم‌های تصویر، همین است؟ آثاری که شمارش آن‎ها چندان هم زحمتی ندارد.
نگاه کنیم به ظرفیت‌های روایی و داستانی و تصویری شاهنامه و از خودمان بپرسیم آیا به قدر بضاعت خودمان هم توانسته‌ایم کاری درخور برای شناساندن بزرگ‌ترین اثر ادبی ایران به مردم انجام دهیم؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->