دیدار شهردار مشهد مقدس با کاتب بزرگ‌ترین قرآن هنری جهان افزایش ساعت سرویس‌دهی خط ۳ قطارشهری مشهد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش ۷۲ تنی زباله مشهد در روز پنجشنبه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ۲ هزار و ۲۳۲ تن زباله جمع‌آوری شد رفع گره ترافیکی چندساله ابتدای خیابان پنجتن مشهد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) مشهدالرضا (ع)، پیشگام در مسیر تحقق شعار سال ۱۴۰۴ رکورد بازدید از نمایشگاه گل و گیاه مشهد شکست | ثبت حدود ۷۰ هزار بازدیدکننده غرق‌شدن پسربچه ۴ساله در یک استخر ذخیره آب در حاشیه شهر مشهد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) تصویب طرح دوفوریتی حمایت از کارکنان شهرداری‌ها با پیگیری شورای عالی استان‌ها تبدیل ایست‌کار‌های شهرداری مشهد به الگوی ملی کیفیت هوای مشهد امروز در شرایط سالم قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) برای اولین بار، یک زن رئیس جدید MI۶ خواهد شد نصب سیستم‌های هوشمند ترافیکی با اعتباری بالغ بر ۹۸۱ میلیارد ریال در معابر شهری مشهد جزئیات جدید از پروژه هزار و ۷۷ واحدی مسکن در خراسان رضوی | سرپناهی برای محرومان ثبات‌نداشتن قیمت خرید گل‌محمدی از چالش‌های مهم تولید این محصول است عراقچی در دیدار با آل‌ثانی، بر همکاری منطقه‌ای برای حمایت از فلسطین تأکید کرد آغاز جلسه علنی مجلس | ادامه بررسی لایحه نظام جامع باشگاه‌داری در دستور (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) عراقچی: تصمیمات سوئد قابل توجیه نیست اعلام برنامه‌های پاسداشت رئیس‌جمهور سیزدهم و همراهانش در هفته شهدای جمهور تشرف یک میلیون و ۷۰۰ هزار زائر به مشهدالرضا(ع) در دهه کرامت ۱۴۰۴ | نیمی از گردشگران خارجی ایران، زائر مشهد هستند گفت‌وگو با پدر شهید سیدحسن نصرالله درباره روزهای کودکی، شهادت و لحظه وداع با او + فیلم
سرخط خبرها

اتوبوس سواری خارج از ایستگاه قانون

  • کد خبر: ۶۸۵۰
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۶
اتوبوس سواری خارج از ایستگاه قانون
درباره ضرورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و نکاتی که خیلی از شهروندان به آن‌ها توجه نمی‌کنند

ملیحه ابراهیمی یزدی- خیلی از کارشناسان ترافیک شهری بر این باورند که اگر ورود بی‌رویه خودروها به معابر به همین منوال پیش رود، قطعا در آینده نزدیک ترافیک کلان‌شهر مشهد قفل می‌شود. ماجرای دیگری که به آن اشاره دارند و معتقدند که مدت‌هاست از قالب مشکل خارج، و تبدیل به معضل شده است، از این قرار است که اگر بسترهای توسعه زیرساخت‌های شهری به‌روزرسانی نشود و تغییری در بافت خیابان‌ها ایجاد نشود و همچنان شاهد رشد قارچ‌گونه خودروها در معابر باشیم، قطعا تا چند سال آینده شهر تبدیل به پارکینگ می‌شود. بی‌تردید نمی‌توان در چنین موقعیتی نقش حمل‌ونقل عمومی را نادیده گرفت. تحقیقات بسیاری گواهی بر این ادعاست که وسایل نقلیه عمومی ازجمله اتوبوس، قطارشهری و تاکسی بار زیادی از ترافیک در اوج ساعات ترافیکی را کاهش می‌دهد، اما آنچه امروز باعث بروز مشکلات ترافیکی شده است، مصادیقی از معضلات فرهنگی در حوزه فرهنگ شهروندی است که متأسفانه شهر با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند. در این شماره به‌طور اختصاصی به بایدها و نبایدهای استفاده از اتوبوس‌های درون شهری می‌پردازیم.

 

درست است که شعار هوشمندسازی سر داده‌ایم اما هنوز هستند شهروندانی که از پرداخت بهای خدمات شانه خالی می‌کنند.

چه فرقی می‌کند داخل اتوبوس باشید یا روی مبل جلو تلویزیون خانه‌تان؟! چرا نظافت داخل اتوبوس را رعایت نمی‌کنید؟

دیگر گذشت آن زمان که کوچک‌ترها پایشان را جلو بزرگ‌ترها دراز نمی‌کردند؛ اما باور کنید خیلی خجالت‌آور است که از احترام به سالمندان در اتوبوس امتناع می‌کنید.

چرا فکر می‌کنید اموال عمومی ارثیه پدری‌تان است؟ خبر دارید که نصب پوستر تبلیغاتی روی سایبان‌های شیشه‌ای ممنوع است؟ لطفا بی‌قانونی نکنید.

خیلی عجیب است که هنوز هستند کسانی که آسیب‌رساندن به سازه‌های ایستگاه‌های شیشه‌ای اعم از؛ نیمکت، شیشه و سامانه روشنایی را یک تفریح می‌دانند. این سازه‌ها برای آسایش امثال شما شهروندان تعبیه شده است.

خجالت‌آور است که برخی شهروندان هنوز به فکر خسارت زدن به اموال اتوبوس هستند و همچنان به شعارنویسی روی صندلی‌ها، شکستن بخشی از صندلی، شکستن دستگیره و... اصرار می‌ورزند. انگار هر از گاهی وندالیسم خونشان پایین می‌آید.

قانون برای همه یکسان است. چرا اصرار می‌کنید که جزو استثنائات باشید؟ متأسفانه هنوز خیلی از شهروندان به علت برقرار نکردن ارتباط مناسب با اتوبوس‌ران، پیاده شدن از اتوبوس خارج از ایستگاه را درخواست می‌کنند، احترام به اتوبوس‌ران را رعایت نمی‌کنند و...!

چه اصراری است که خودروی‌ خود را حتما در نزدیک‌ترین فاصله ممکن تا محلی که کار دارید پارک کنید. جالب اینجاست که خیلی اوقات قیافه حق به جانب هم می‌گیرید که مجاز هستید در ایستگاه اتوبوس پارک کنید.

برای خودتان و پیش رفیقانتان یک پا شوماخرید، باشید؛ اما حق ندارید رانندگی خطرآفرین کنید. جای تأسف دارد که برخی از رانندگان وسایل نقلیه جلو اتوبوس‌ها مانور دست‌فرمان برگزار می‌کنند.

161 خط

تعداد خطوط

2/ 59 %

نسبت ناوگان خصوصی از کل

6/ 51 %

نسبت خطوط خصوصی از کل

85 درصد

مجموع ناوگان کولردار

تعداد ناوگان کولردار: 1479 دستگاه
تعداد ناوگان بدون کولر: 254 دستگاه

تعداد کل مسافر جابه‌جا شده
سال 97 322177363
6ماه اول سال1398 157086353

15 عدد

تعداد پایانه‌های درون‌شهری

مسافت سرویس دهی کل خطوط:
سازمانی: 1318 کیلومتر
بخش خصوصی: 1181 کیلومتر

11 دقیقه

میانگین زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه

1733

تعداد ناوگان سازمانی و خصوصی فعال در خطوط

708
تعداد اتوبوس‌های سازمانی
739

تعداد اتوبوس‌های خصوصی

286

تعداد مینی‌بوس‌های فعال در خطوط

وقتی تابلو بزرگ نصب شده است که ورود موتورسیکلت به مسیرهای ویژه و مسیر BRT ممنوع است، چرا فکر می‌کنید که برای شما دوست عزیز مفهوم تابلو استثنا قائل شده است؟

به گفته یکی از کارشناسان پلیس راهور، عبور عرضی از خیابان از جلو اتوبوس متوقف در داخل ایستگاه، باعث بروز تصادفات جرحی و گاهی فوتی در شهر می‌شود. لطفا عجله‌ای برای عبور نداشته باشید.

اتفاق است دیگر؛ ممکن است به‌طور ناگهانی یک عابر پیاده از وسط شمشادهای بولوار به داخل خیابان بپرد و راننده اتوبوس مجبور به ترمز شود. توصیه می‌کنیم به جای ناله و نفرین راننده، از دستگیره‌ها و میله‌ها برای حفظ تعادل استفاده کنید.

تاکنون با خودتان فکر کرده‌اید که چرا سال‌هاست تبلیغات متعددی صورت گرفته است که به حقوق یکدیگر احترام بگذارید؟ هنوز هستند افرادی که به ایستادن در صف اعتقادی ندارند. مصداق این افراد آن‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند مسافران اتوبوس پیاده شوند و بعد آن‌ها داخل شوند، یا از راه نرسیده خودشان را به نزدیک‌ترین محل در ورودی می‌رسانند.

داخل وسایل نقلیه عمومی، حالا فرقی نمی‌کند تاکسی باشد، اتوبوس یا مترو، رعایت حقوق دیگران واجب است. حفظ سکوت داخل اتوبوس و مراعات حال مسافران (صحبت نکردن با صدای بلند با تلفن همراه و...) را از یاد نبرید.

 

عمر ناوگان تاکنون
بخش سازمانی

7.48 سال

بخش خصوصی

7.73 سال

میانگین کل

7.63 سال

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->