برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب آغاز به کار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران آرمین زارعی، خواننده جوان، بستری شد + علت بازیگر «بازی تاج و تخت» درگذشت + علت فوت عیادت وزیر ارشاد از «رضا رویگری» سریال «آکتور» از شبکه فرانسوی ـ آلمانی «آرته» سر در آورد! دورهمی هنرمندانه نسل جوان |  برپایی نمایشگاه نقاشی «پیرامون» در  گالری هنگام حضور در  جشنواره‌ها برای پیشرفت لازم است، ولی کافی نیست آواز پرنده‌های صبح (۲)
سرخط خبرها

رمان جدید جان اشتاین‌بک، شاید دید ما را درباره این نویسنده عوض کند

  • کد خبر: ۶۹۱۵۷
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
رمان جدید جان اشتاین‌بک، شاید دید ما را درباره این نویسنده عوض کند
یکی از طرفداران دانشگاهی اشتاین‌بک در تلاش است رمانی را که در آرشیو‌ها مخفی مانده بود، به چاپ برساند. این کتاب که حدود یک دهه قبل از خلق شاهکار‌هایی مانند «خوشه‌های خشم»، حماسه وی درباره رکود بزرگ و مبارزات کارگران مهاجر، نوشته شده است، «قتل در ماه کامل» نام دارد.

عاطفه همایونی | شهرآرانیوز - سال‌ها پیش از آنکه جان اشتاین‌بک تبدیل به نویسنده‌ای شود که ما امروز می‌شناسیم، دست‌کم سه رمان نوشته بود که هیچ‌گاه فرصت انتشار به نام این نویسنده مشهور آمریکایی را نیافتند. دو کتاب اول را -تاحدودی- دو نویسنده جوان که در تلاش بودند نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازند، ربودند و ناشران از چاپ رمان سوم که داستانی مرموز درباره یک گرگینه بود، نیز خودداری کردند.

 

اکنون یکی از طرفداران دانشگاهی اشتاین‌بک در تلاش است این رمان را که در آرشیو‌ها مخفی مانده بود، به چاپ برساند. این کتاب که حدود یک دهه قبل از خلق شاهکار‌هایی مانند «خوشه‌های خشم»، حماسه وی درباره رکود بزرگ و مبارزات کارگران مهاجر، نوشته شده است، «قتل در ماه کامل» نام دارد. نسخه نوشتاری ۲۳۳ صفحه‌ای رمان، پس از تلاش ناموفق اشتاین‌بک برای انتشار آن بیش از ۹۰ سال پیش، در «مرکز هریرنسوم» دانشگاه تگزاس در آستین بایگانی شده بود.


اشتاین‌بک که درنهایت در سال ۱۹۶۲ جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد، در ابتدای مسیر نویسندگی برای چاپ داستان‌هایش مشکلات فراوانی داشت. پدرش تاحدودی او را از نظر مالی حمایت می‌کرد، اما جان بازهم پیش از انتشار شاهکار‌های کلاسیکش مانند «موش‌ها و آدم‌ها» (۱۹۳۷) و «شرق بهشت» (۱۹۵۲)، مجبور بود با کارگری زندگی خود را بچرخاند و بنابراین پولی برای انتشار کتاب‌هایی که به مذاق ناشران خوش نمی‌آمد، باقی نمی‌ماند.


خواندن داستانی درباره گرگینه‌ها، از نویسنده‌ای که از زجر انسان‌ها و اعتراض کارگران مزارع می‌نوشت، بسیار عجیب و البته هیجان‌انگیز است. داستان «قتل در ماه کامل» در یک شهر خیالی در سواحل کالیفرنیا روی می‌دهد. مردم شهر پس از وقوع یک مجموعه قتل وحشیانه در هنگام کامل بودن ماه، در ترس و وحشت مدام به‌سر می‌برند و گمان می‌کنند که یک هیولای ماوراءالطبیعه از مرداب‌های مجاور شهر بیرون آمده است.

 

شخصیت‌های این رمان، شباهت کمی به شخصیت‌های شناخته‌شده اشتاین‌بک دارند؛ یک گزارشگر، یک مرد مرموز که رئیس یک باشگاه اسلحه است و یک کارآگاه عجیب‌وغریب آماتور که تلاش می‌کند معمای قاتلان مرموز شهر را براساس داستان‌های کارآگاهی کلیشه‌ای حل‌وفصل کند. نسخه تحریری این کتاب دارای دو نقاشی از اشتاین‌بک است.

 

این نقاشی‌ها نقشه ساختمانی را نشان می‌دهند که قتل‌ها در آن اتفاق افتاده و جسد قربانیان نیز به تصویر کشیده شده است. در کتاب، این‌ها نقاشی‌هایی است که یکی از شخصیت‌ها برای حل معمای قتل‌ها می‌کشد. پروفسور گاوین جونز، متخصص ادبیات آمریکا در دانشگاه استنفورد، این رمان را «جهانی بسیار دور از داستان‌های واقع‌گرایانه اشتاین‌بک از رکود بزرگ» توصیف می‌کند و توضیح می‌دهد که احتمالا به همین دلیل، اشتاین‌بک نام مستعار «پیتر پیم» را به‌عنوان نویسنده این اثر انتخاب کرده است.

 

جونز می‌گوید: «اگرچه داستان "قتل در ماه کامل"، بسیار متفاوت از کار‌های دیگر اشتاین‌بک است، در این ژانر متفاوت نیز می‌توان علاقه او را به تغییر رفتار خشونت‌آمیز انسان پیدا کرد؛ علاقه‌اش به خشونت اوباش و چگونگی تغییر انسان‌ها به قاتلانی خشن و بی‌رحم.» او اضافه می‌کند: «بی‌تردید در این داستان، شما اشتاین‌بک واقع‌گرا را نمی‌بینید، اما اشتاین‌بک طبیعت‌گرا که علاقه‌ای وافر به طبیعت انسانی دارد، هنوز همان‌جاست.» جونز پیش‌بینی می‌کند که شاید نویسنده کتاب «قتل در ماه کامل» برای خوانندگان بسیار جذاب‌تر از اشتاین‌بک قرن پیش باشد.

 


منبع: گاردین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->