انتقال زائران اربعین از شلمچه با ناوگان ایرانی امکان پذیر شد هوای کشور گرم‌تر می‌شود (یکم مرداد ۱۴۰۳) افزایش ۱.۳ درجه‌ای میانگین دمای هوای ایران در تیرماه تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات و بانک‌های قم از دوم مرداد ۱۴۰۳ + جزئیات دستمزد عجیب سوادآموزی هر بیسواد در کشور خراسان‌رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی ماجرای نامه مخبر برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چه بود؟ | سه میلیون تومان برای متناسب‌سازی نیست! راه‌اندازی چهارمین مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سرخط خبرها

آینده‌ای که آلمانی‌ها برایمان تصور می‌کردند

  • کد خبر: ۷۰۹۴۰
  • ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲
آینده‌ای که آلمانی‌ها برایمان تصور می‌کردند
آلمانی‌ها در کتابی که در سال ۱۹۳۰ منتشر کردند، آینده‌ای را برایمان متصور شدند که تصاویر آن‌ها یا به حقیقتی در زندگی ما تبدیل شده است یا چندان دور از انتظار انسان‌های امروزی نیستند.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ شرکت آلمانی «اشته واگنر» که در اصل تولیدکننده کره‌های گیاهی بود، در نیمه اول قرن بیستم به رسم شرکت‌های تجاری مختلف در دوران پیش از جنگ جهانی اول، مجموعه‌ای از کارت‌های تجاری را منتشر می‌کرد.
 
در سال ۱۹۳۰ این شرکت مجموعه‌ای از کارت‌ها و برچسب‌های تولیدی خود را در یک کتاب به‌صورت منسجم به چاپ رساند. این کتاب شامل بخش‌های مختلفی است که بر اساس موضوع تصاویر دسته‌بندی شده‌اند. اما جذاب‌ترین بخش این کتاب، بخشی به نام «آینده فانتزی» است که متأسفانه از اسم طراح و نویسنده آن یادی نشده است.
 
بخش «آینده فانتزی» شامل تصاویری از فناوری‌های محتمل آینده بود که در آن زمان دست‌نیافتنی می‌نمود، اما بسیاری از آن ایده‌ها، کمتر از ۱۰۰ سال بعد محقق شدند. این تصاویر حالا باعنوان هنر‌های «رتروفوتوریسم» (به معنی هنر‌هایی که آینده را در دورانی پیش از وقوع آن به تصویر کشیده‌اند) شناخته می‌شوند.
 
بیایید به مشهورترین کارت‌های «اشته واگنر» نگاهی بیندازیم که حالا تصاویر آن‌ها یا به حقیقتی در زندگی ما تبدیل شده‌اند یا چندان دور از انتظار انسان‌های امروزی نیستند. توضیحات هر تصویر، ترجمه همان متنی است که در کتاب مشهور کارت‌های این شرکت همراه با تصاویر می‌بینیم:

«تلفن و تلویزیون بی‌سیم: هر شخص فرستنده و گیرنده شخصی خود را دارد و می‌تواند با استفاده از طول موج‌های خاص با دوستان و اقوام ارتباط برقرار کند. اما فناوری تلویزیون چنان پیشرفته شده است که افراد می‌توانند با دوستانشان هم‌زمان صحبت کنند و آن‌ها را ببینند. فرستنده و گیرنده دیگر به مکانی خاص محدود نیست و در جعبه‌ای به اندازه یک کیف دوربین حمل می‌شود.»
 
آینده‌ای که آلمانی‌ها برایمان تصور می‌کردند
«جزیره مصنوعی: از آنجا که هیچ جزیره‌ای در نزدیکی آمریکا وجود ندارد تا از آن به‌عنوان بندر استفاده شود، ایجاد یک مکان مصنوعی در اقیانوس برای این منظور ایده خوبی است. البته این جزیره مجهز به هتل، اسپا، رستوران و سالن سینما نیز خواهد بود تا اگر طوفان باعث تأخیر در حرکت کشتی‌ها شد، مسافران بتوانند از سفر خود لذت ببرند.»
 
آینده‌ای که آلمانی‌ها برایمان تصور می‌کردند
«مونوریل: برای افزایش سرعت حمل‌ونقل، یک ریل خطی وجود دارد. قطار‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مقاومت هوا را به کمترین حد برسانند. برای اطمینان از اینکه قطار از ریل خارج نشود، با سطوح تثبیت‌کننده پشتیبانی می‌شود.»
 
آینده‌ای که آلمانی‌ها برایمان تصور می‌کردند
«کشتی درحال فرود: کشتی هوایی در تصویر بالا در آستانه فرودآمدن در بالشتک غول‌پیکر خود است. این کشتی دارای یک ترانسفرماتور داخلی است که می‌تواند گرانش زمین را به نیروی دافعه تبدیل کند. اکنون می‌توان محموله‌های بسیار بزرگ را به‌راحتی جابه‌جا کرد.»
 
آینده‌ای که آلمانی‌ها برایمان تصور می‌کردند
«بزرگراه‌های جدید: اسب‌ها از بین رفته و برق جایگزین قدرت بخار شده است. دیگر عابران پیاده در معرض خطر نیستند. زیرا بزرگراه‌ها و پیاده‌رو‌ها از هم جدا شده‌اند. زنان و مردان از لباس‌های مشابهی مانند کت‌و‌شلوار استفاده می‌کنند.»
 
آینده‌ای که آلمانی‌ها برایمان تصور می‌کردند
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->