سرخط خبرها

زندگی با بوی فاضلاب خاکستری

  • کد خبر: ۷۳۲۱
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
زندگی با بوی فاضلاب خاکستری
گزارشی از مشکلات رهاسازی پساب خانگی در منطقه ۳
فیضی - یکی از معضلات مهمی که امروز گریبان‌گیر شهر‌ها و به‌ویژه نقاط حاشیه‌ای آن شده، مسئله هدایت پساب خانگی به درون جوی آب خیابان‌ها و کوچه‌هاست. رهاشدن پساب‌های خانگی، مشکلی است که در بیشتر خیابان‌های محلات بهمن، خواجه‌ربیع، سیس‌آباد، طبرسی شمالی و... به چشم می‌خورد و بیشتر شهروندان از رهاسازی پساب به معابر ناراضی و نگران هستند.


محلات کم‌برخوردار لنگ اگو
به خیابان رسالت ۹۱ محله سیس‌آباد که وارد می‌شوی اولین چیزی که جلب توجه می‌کند پساب‌های رهاشده در این خیابان است که با هر بار عبور خودرو‌ها از خیابان، بوی نامطبوعی در هوا منتشر می‌شود.
یکی از شهروندان این محله در این رابطه گفت: رهاکردن فاضلاب خانگی در معابر علاوه‌بر نازیبایی، باعث آلودگی محیط زیست و شیوع انواع بیماری‌ها در شهر می‌شود. خانی اظهار داشت: رهاسازی پساب خانگی معضل اصلی ماست. جمع‌شدن آن‌ها در چاله‌ها و جوی‌های انتقال آب باعث رشد و تکثیر حیوانات موذی و حشرات می‌شود. متأسفانه به دلیل نبود طرح اگو بعضی شهروندان بدون توجه به مسائل بهداشتی و آگاهی‌داشتن از خطرات شیوع بیماری‌ها به رهاکردن فاضلاب‌های خانگی اقدام می‌کنند از مسئولان خواستار رسیدگی جدی در این زمینه هستیم.

هزینه زیاد نصب انشعاب فاضلاب شهری
حسینی یکی دیگر از شهروندان محله طبرسی شمالی با اشاره به رهاسازی فاضلاب خانگی در معابر می‌گوید: طرح اگو در بخشی از این محله اجرا شده است. شرکت آبفا هزینه زیادی برای نصب انشعاب فاضلاب شهری از شهروندان مطالبه می‌کنند که واقعاً بسیاری از مردم توان پرداخت آن را ندارند و به‌ناچار طبق روال گذشته فاضلاب خود را به بیرون از منازل هدایت می‌کنند.

رهاسازی فاضلاب خانگی، آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند
در همین حال حجت فرقانی شهردار منطقه ۳ با اشاره به رهاسازی پساب خانگی گفت: رهاسازی پساب‌ها افزون بر اینکه آلودگی‌های جدی زیست‌محیطی و گرفتگی کانال‌های آب هنگام بارندگی و فراهم‌کردن شرایط برای رشد جانوران موذی، چون موش، سوسک و... را به همراه دارد، سبب بروز بیماری برای اهالی محدوده مربوط نیز می‌شود و چهره شهر و محله را هم مخدوش می‌کند. از همه مهم‌تر اینکه، چون آب مشهد بیشتر از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، در بلندمدت و بانفوذ پساب‌ها به این منابع، آن‌ها را هم آلوده می‌کند. وی افزود: شهرداری منطقه ۳ بر پایه ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و بر اساس اختیاری که اداره بهداشت به این مجموعه داده است، برای کسانی که فاضلابشان را بی‌رویه بـه خیابان رها می‌کنند، اخطاریه صادر می‌کند، حتی در برخی مواقع این افراد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، اما حقیقت این است که با توجه به اجرانشدن طرح اگو در این محلات و همچنین بی‌بهره‌بودن ساختمان‌ها از استحکام مناسب، امکان حفر چاه در بیشتر منازل وجود ندارد.

تخریب آسفالت با فاضلاب
فرقانی با اشـاره به آسیب‌هایی که رهاسازی پساب به زیرساخت‌های شهری می‌زند، بیان کرد: شهرداری در این محلات برای جمع‌آوری آب باران، مجبور است جوی قاشقی تعبیه کند که متأسفانه برخی شهروندان، پساب منازل خود را در این جوی‌ها می‌ریزند و، چون بیشتر این پساب‌ها حاوی مواد شیمیایی است، آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها را تخریب می‌کند. بعضی شهروندان نیز آسفالت را می‌شکافند تا لوله‌گذاری کنند و درنتیجه آسفالتی که قرار است چهار، پنج سال عمر مفید کند، در عرض یک یا دو سال کاملاً از بین می‌رود. شهردار منطقه در پایان گفت: بسیاری از معابری که در سال‌های اخیر در بعضی محلات از جمله خواجه ربیع، بهمن، دروی و بلال آسفالت شده‌اند هم‌اکنون و باگذشت کمتر از ۵ سال در شرایط نامناسبی قرار گرفته‌اند به‌طوری‌که نیاز به آسفالت مجدد این نقاط محسوس است. با این روند به نظر می‌رسد علاوه‌بر معضلات زیست‌محیطی و بهداشتی، خسارت‌های سنگینی به سرمایه‌های شهری از طریق رعایت‌نکردن شهروندان این محلات در پیشگیری از رهاسازی فاضلاب خانگی وارد خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->