رئیس اداره سلامت و محیط زیست شهرداری مشهد: هوای مشهد؛ ناسالم برای گروه‌های حساس است (۳ دی ۱۴۰۳) | برای مقابله با آلودگی هوا باید برنامه‌محور پیش برویم افزایش چشمگیر آلاینده‌ها در مشهد | هوای کلانشهر مشهد امروز هم آلوده است (۳ دی ۱۴۰۳) هشدار خودمراقبتی برای شهروندان کلانشهر مشهد صادر شد | مشهدی‌ها ماسک تنفسی بزنند (۳ دی ۱۴۰۳) «کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس
سرخط خبرها

مروری بر الزامات کاهش آلودگی هوا در مشهد

  • کد خبر: ۸۲۰۶۱
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
مروری بر الزامات کاهش آلودگی هوا در مشهد
هاشم دائمی - رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد

امروز زندگی در شهر‌های بزرگ با مشکل آلودگی هوا همراه است. این آلودگی‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر، فرازونشیب زیادی دارد، اما چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، تلاش برای بهبود سطح کیفی زندگی شهروندان از طریق اجرای راهکار‌های کاهش اثرات نامطلوب آلودگی هواست.

تاکنون برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهر‌ها راهکار‌های مختلفی مانند توسعه حمل ونقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از آن، ممنوعیت تدریجی تردد خودرو‌های سواری فرسوده، توسعه سرانه فضای سبز و تشویق شهروندان به مشارکت در این زمینه، سخت گیری بیشتر بر معاینه فنی خودرو‌ها و کنترل آلایندگی واحد‌های صنعتی اطراف شهر‌ها در نظر گرفته شده است.

اما این برنامه‌ها آن گونه که انتظار می‌رود، اجرایی نشده است، یا اینکه به دلیل مشکلات پیش بینی نشده، در عمل کارایی لازم را نداشته است. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه اقدام‌هایی باید صورت بگیرد تا راهکار‌های کاهش آلودگی هوا در شهر‌ها به خوبی اجرایی شود.

اجرای موفق برنامه‌های مقابله با آلودگی‌ها در ابتدا نیازمند شناخت همه ذی نفعان و اشخاصی است که تحت تأثیر این برنامه‌ها قرار می‌گیرند. شناخت ناکافی از این موضوع سبب می‌شود تا میزان همراهی افراد با این گونه طرح‌ها کاهش یابد و بخش شایان توجهی از وقت و هزینه اجرایی صرف مقابله با این موضوع شود.

به عنوان نمونه اگر قرار است در منطقه‌ای طرح ممنوعیت تردد وسایل حمل ونقل شخصی اجرا شود، باید با مطالعه مشخص شود که این کار بر کسب وکار‌های آن منطقه و همچنین سطح دسترسی اهالی به خدمات شهری چه تأثیری می‌گذارد.

یا به عنوان نمونه دیگر، جریمه واحد‌های آلاینده‌ای که نسبت سود آن‌ها از تداوم ایجاد آلایندگی بیشتر از جریمه درنظر گرفته شده است، نقش بازدارندگی اندکی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که باید قانون و گروه‌های هدف در موضوع مقابله با آلودگی هوا به درستی بررسی شود.

باید درباره مشارکت و درگیرسازی افراد در اجرای قانون‌های کاهش آلایندگی به صورت جدی تحقیق شود. در این روش، مدیریت شهری افراد و گروه‌های ذی نفع را در فرایند طراحی و پیاده سازی قانون مشارکت می‌دهد و از نظرات آن‌ها استفاده می‌کند. این موضوع مقاومت دربرابر تغییر را به شکل درخورتوجهی کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، هرچقدر که یک قانون درست تدوین شود، بازهم برخی افراد بسیار محتاطانه با آن برخورد می‌کنند و تا حد امکان بر همان روش قدیمی خود باقی می‌مانند. باید در اجرا و تصویب قانون‌های کاهش آلودگی هوا در شهر‌ها نوع واکنش شهروندان به آن‌ها و همچنین ابزار‌های تشویقی و تنبیهی برای گروه‌های هدف در نظر گرفته شود.

تحقق این مسئله سبب می‌شود تا همراهی شهروندان در اجرای قانون‌های زیست محیطی افزایش یابد. به عنوان نمونه برخی شهر‌ها ابزار‌هایی تشویقی برای شهروندانی که در توسعه فضای سبز شهری مشارکت می‌کنند در نظر گرفته اند و نیز جریمه‌هایی برای خودرو‌های آلاینده تعیین کرده اند.

درنهایت یکی از راهکار‌های مهم کاهش آلودگی هوا در کلان شهر‌ها ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای این مسئله است. به عنوان نمونه اگر خواهان استفاده شهروندان از وسایل حمل ونقل عمومی هستیم، باید بستر‌های این کار در خیابان‌های شهر فراهم شود و شهروندان به خوبی این مسئله را لمس کنند که استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی از نظر زمانی برای آن‌ها صرفه بیشتری دارد.

یا اگر می‌خواهیم میزان رصد دریافت گواهی فنی خودرو‌ها را در شهر تشدید کنیم، باید میزان دسترسی شهروندان به مراکز بررسی معاینه فنی را افزایش دهیم تا شهروندان به اجرای قانون ترغیب شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->