معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد
سرخط خبرها

کمیسیون «ورزش‌وجوانان» در شورای شهر مشهد تشکیل می‌شود

  • کد خبر: ۸۳۶۳۶
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کمیسیون «ورزش‌وجوانان» در شورای شهر مشهد تشکیل می‌شود
با رأی موافق اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، طرح دوفوریتی تشکیل کمیسیون ویژه ورزش‌وجوانان به تصویب رسید.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ با رأی موافق اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، طرح دوفوریتی تشکیل کمیسیون ویژه ورزش‌وجوانان به تصویب رسید تا پس از تشکیل کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر (شورای چهارم) و ۲ کمیسیون ویژه توسعه‌وبهسازی توس و کمیسیون ویژه ایثارگران (شورای پنجم)، در ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد نیز چهارمین کمیسیون ویژه (ورزش‌وجوانان) با هدف سامان‌دهی و مدیریت امور مرتبط با ورزش‌وجوانان در مدیریت‌شهری و نظام‌مندکردن همه فعالیت‌ها و حمایت‌ها در این حوزه تشکیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در جریان بررسی طرح دوفوریتی تشکیل کمیسیون ویژه ورزش‌وجوانان، با بیان اینکه ورود شهرداری و مدیریت‌شهری به موضوع ورزش در دوره گذشته نظام‌مند نبوده است، گفت: از دغدغه‌های مردم مشهد، جدا از مسائل اقتصادی، موضوع توجه مدیریت‌شهری به ورزش است که می‌تواند نشاط را در جامعه تزریق کند.

حوزه ورزش به‌دلیل گستردگی جوامع هدف، همه مردم را شامل می‌شود و مقوله‌ای چندبُعدی است که بر دیگر بخش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اثرگذار است.

سیدحسین علوی‌مقدم ادامه داد: نظام اسلامی همواره به ورزش‌وجوانان به‌عنوان ۲ مقوله مهم توجه کرده است، اما به‌دلیل نبود نگاه متوازن به این مسائل، آنچه امروز می‌بینیم، نوعی ازهم‌گسیختگی جدی در ۲ موضوع ورزش و جوانان است.

سازمان‌دهی فعالیت‌های مدیریت‌شهری در حوزه ورزش

نایب‌رئیس کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد با اشاره به اهمیت تشکیل این کمیسیون برای استفاده از ظرفیت جوانان، افزود: شورای ششم در راستای تحقق گام دوم انقلاب و توجه به مشکلات این ۲ حوزه که بخش مهمی از جامعه را در برمی‌گیرد و نیز در چارچوب وظایف خود و مطالبات مردمی، نخستین‌بار به تشکیل این کمیسیون اقدام کرده است تا بتواند مشکلات جوانان‌وورزش را در حد توانش حل کند. وی یادآوری کرد:

با تشکیل این کمیسیون، همه اقدامات و فعالیت‌های مرتبط با ورزش در مدیریت‌شهری نظام‌مند خواهد شد. وی تصریح کرد: شهروندان شهر و به‌ویژه پهنه‌های حاشیه شهر استعداد‌های زیادی دارند، اما تا امروز به این استعداد‌ها به‌طور علمی و تخصصی توجه نشده است. با این حال، مشهدی‌ها همواره افتخارات زیادی را برای مشهد‌الرضا (ع) به ارمغان آورده‌اند.

حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز در مخالفت با دوفوریت این طرح، خواستار بازگشت طرح به کمیسیون‌های مربوط برای انجام کار کارشناسی شد و بیان کرد: از ۱۱ وظیفه‌ای که برای این کمیسیون پیش‌بینی شده است، ۹ وظیفه مربوط به ورزش و فقط ۲ وظیفه متعلق به جوانان است و مسائل مربوط به اشتغال، فرهنگ، اوقات فراغت و دیگر مسائل بنیادی مربوط به این قشر در آن گنجانده نشده است. این طرح به‌اندازه‌ای مهم است که باید کار کارشناسی بیشتری روی آن انجام شود و فراگیری بیشتری پیدا کند.

با وجود این و با رأی اعضای شورا، دوفوریت این طرح و کلیات آن با اکثریت آرا به تصویب رسید.

مهدی ناصحی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز با تأکید بر اینکه وظایف شورای شهر یک سطح بالاتر از شهرداری است، اما چنین چیزی در جزئیات و اهداف این لایحه دیده نمی‌شود، پیشنهاد کرد تا در همه بند‌های مربوط به اهداف تشکیل این کمیسیون، «حمایت و برنامه‌ریزی» اضافه شود. این پیشنهاد با تأیید همه اعضا به تصویب رسید.

مجید طهوریان‌عسکری، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس نیز با اشاره به لزوم حمایت شورا و این کمیسیون تازه‌تأسیس از دیگر باشگاه‌های ورزشی شهر، بیان کرد: وقتی درباره ظرفیت فضا‌های ورزشی صحبت می‌کنیم، باشگاه‌ها و مراکز ورزشی با رویکردی به‌جز ورزش شهروندی داریم که می‌تواند حمایت کمیسیون و شهرداری مشهد را در پی داشته باشد.

توسعه ظرفیت فضا‌های ورزشی شهروندی که به‌عنوان یکی از اهداف تشکیل این کمیسیون است، به این معنی است که اگر فضای ورزشی مثل ورزشگاه در خارج از ورزش شهروندی داشته باشیم، دست مجری برای حمایت بسته خواهد شد و باید لفظ «شهروندی» حذف شود. چون محدودکننده است.

این پیشنهاد هم با ۹ رأی موافق اعضا به تصویب رسید.

غلامحسین صاحبی، عضو کمیسیون خدمات‌شهری شورا، نیز با اعلام مخالفت درباره ورود و هزینه مدیریت‌شهری برای ورزش قهرمانی، گفت: همه توان مدیریت‌شهری در دوره قبل معطوف به حمایت نقدی و مالی از تیم‌های ورزش قهرمانی مشهد بود. در کمیسیون ورزش‌وجوانان هدف باید تقویت زیرساخت ورزشی در محلات به‌منظور کادرسازی برای تقویت قهرمان مشهدی و ملی باشد. به همین دلیل بهتر است که حمایت از جوانان و نوجوانان ورزشکار به‌منظور تقویت ورزش قهرمانی ملی و استانی به اهداف تشکیل کمیسیون اضافه شود.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر نیز با بیان اینکه شهرداری اگر درآمد داشته باشد، می‌تواند در حوزه ورزش قهرمانی هزینه کند، افزود: علت تشکیل این کمیسیون حمایت از ورزش قهرمانی است و شهرداری اگر توان مالی داشته باشد، باید از حوزه قهرمانی حمایت کند. تشکیل تیم پایه و پایه‌ریزی وظیفه اداره‌کل ورزش‌وجوانان است. این کمیسیون اگر تشکیل شود، حمایت‌ها دارای چارچوب خواهد شد و اگر بخواهد از تیمی حمایت شود، باید در بودجه سالانه شهرداری پیش‌بینی شود و خارج از بودجه کاری انجام نخواهد شد.

اما در پایان پیشنهاد صاحبی برای حذف حمایت و تسهیل ورزش قهرمانی رأی مثبت اعضای شورا را به دست نیاورد.

معاینه فنی تاکسی‌ها رایگان و وانت‌ها نیم بها شد

اصلاح ۲ بند از مصوبه کاهش آلودگی هوای مشهد که بهمن پارسال به تصویب رسیده بود، سومین دستورکار شورا بود. با نظر ۲ کمیسیون خدمات‌شهری و حمل‌ونقل و ترافیک، بند ۶-۵ این مصوبه حذف شد. در ادامه حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات‌شهری شورا، با اشاره به اصلاحیه کمیسیون خدمات‌شهری بر بند ۶-۴ این مصوبه، گفت: نظر این کمیسیون اصلاح این بند به این صورت است که شهرداری مشهد مکلف است زمینه انجام معاینه‌فنی نیمه‌بها را برای ناوگان سبک (وانت‌بارها) دارای پروانه فعالیت و اشتغال از سازمان حمل‌ونقل و بار درون‌شهری شهرداری و تاکسی‌های پلاک‌زرد دارای پروانه فعالیت و اشتغال از سازمان تاکسی‌رانی به‌صورت رایگان در مراکز معاینه‌فنی منتخب فراهم کند.

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر نیز با بیان اینکه نظریه این کمیسیون برای این بند جامعیت بیشتری نسبت به نظر کمیسیون خدمات‌شهری دارد، ادامه داد: طبق نظر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، شهرداری مشهد باید زمینه انجام معاینه‌فنی رایگان برای تاکسی‌های رسمی مشهد و معاینه‌فنی نیمه‌بها برای ناوگان سبک (وانت‌بارها) دارای پروانه اشتغال از سازمان حمل‌ونقل و بار درون‌شهری شهرداری وفق تعداد دفعات قیدشده در ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک در مراکز معاینه‌فنی منتخب را فراهم کند.

حسین حسامی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و منابع انسانی شورا نیز با اشاره به اثرات مالی پیش‌بینی‌نشدنی این اصلاحیه، گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی شورا، اگر طرحی به کاهش درآمد‌های شهرداری یا افزایش آن می‌انجامد، روش جبران کاهش درآمد باید معلوم باشد. این موضوعی که به‌عنوان لایحه آمده است، اثرات مالی دارد و باید در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شود که نشده است.

خلیل‌ا... کاظمی، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، بیان کرد: اثرات مالی این طرح در بودجه سنواتی پیش‌بینی شده است. در مصوبه بهمن ۱۳۹۹ این کار انجام شده و ما فقط یکی از بند‌های آن را اصلاح کردیم که با این کار بار مالی شهرداری کم می‌شود.

اگر قرار به اجرای مصوبه قبلی بود و بند ۶-۵ حذف نمی‌شد، شهرداری برای تنظیم‌موتور رایگان این خودرو‌ها چیزی نزدیک به ۶ میلیارد تومان باید هزینه می‌کرد که این کار در لایحه جدید حذف شده است. در ادامه نظر کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک برای اصلاح بند ۶-۴ مصوبه کاهش آلودگی هوای مشهد با ۱۱ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه این نشست، مجید دبیریان، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد، به اعضای شورا درباره تعیین‌تکلیف قرارداد‌های دستیار و مشاورانی که با شورا همکاری دارند، تذکر داد.

 

به درخواست شهردار مشهد و با تصویب شورای اسلامی شهر انجام شد

تنفیذ قائم مقامی شهردار در امور ذی حسابی به معاون مالی

با درخواست شهردار مشهد و با تصویب شورای اسلامی شهر، قائم مقامی شهردار در امور ذی حسابی به معاون مالی وپشتیبانی تنفیذ شد.

سیدعبدا... ارجائی در جلسه علنی دیروز شورا و در دفاع از لایحه دوفوریتی در این زمینه، گفت: گردش مالی شهرداری حجم بالایی دارد و امور ذی حسابی آن امر زمان بری است و با وجه به این موضوع، شهردار به تنهایی زمان این کار را ندارد.
وی اضافه کرد: بر همین اساس طبق سال‌های گذشته درخواست تنفیذ قائم مقامی این امر را به معاون مالی داریم که بر اساس قانون باید با رأی شورا محقق شود.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه امیدوارم آقای مؤمنی، معاون مالی وپشتیبانی، با این حق بتوانند وظایفشان را راحت‌تر انجام دهند، ادامه داد: البته این مسئله از شهردار در امور ذی حسابی سلب مسئولیت نخواهد کرد و وظیفه نظارتی انجام خواهد شد.

پس از بحث و بررسی و با رأی موافق اعضای شورای اسلامی شهر، لاحیه دوفوریتی به تصویب رسید و قائم مقامی شهردار در امور ذی حسابی به معاون مالی وپشتیبانی تنفیذ شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->