به گزارش شهرآرانیوز، شهردار جدید تهران در روزی که رسما سکانداری پایتخت را برعهده گرفت، در صحن شورای شهر با اشاره به لزوم برطرف کردن آلودگیهای صوتی و بصری، ناهمواریها و شرایطی که حرکت در شهر را مختل و مشکل میکند، تأکید کرد در تهران نیازمند نهضت پارکینگسازی هستیم.
کمتر از ۳ماه پس از شروع بهکار مدیریت جدید شهری، موضوع پارکینگهای عمومی و آخرین وضعیت ساخت پارکینگهای جدید را از طریق معاونت حملونقل شهرداری تهران جویا شدیم. به هرحال اگر تامین جای پارک کافی جدی گرفته نشود، دور از ذهن نخواهد بود که چند صباح دیگر در بسیاری از معابر شاهد دوبله پارک کردن که بماند، سوبله پارک کردن باشیم.
همین الان اگر گذرتان به خیابانهای میرعماد، نلسون ماندلا (آفریقا)، ستارخان، بلوار فردوس، حافظ، انقلاب، جمهوری، ایران، پیروزی و کلاهدوز (دولت) بیفتد، کمبود جای پارک را به وضوح خواهید دید. کار به جایی رسیده که در محلههای خلوت غرب با خیابانهای عریض هم، جای پارک کیمیا شده است.
طبق طرح جامع پارکینگ در سال ۹۰، تهران با حدود ۵۵۰هزار کمبود پارک روبهرو است. این آمار در سال ۹۷ حدود ۹۰۰هزار کمبود جای پارک اعلام شد. اکنون نیز برآوردها و مطالعات اولیه سازمان ترافیک شهرداری از کمبود حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار جای پارک حکایت میکند که البته این برآوردها در حال تکمیل شدن است.
در این بین، اینکه شهروندان با وسایل حملونقل عمومی تردد کنند تا با مشکل پارکینگ روبهرو نشوند، در جای خود درست است، اما اگر واقعبینانه به قضیه نگاه کنیم، نمیتوانیم تردد روزانه بیش از ۸میلیون خودرو در تهران (خودروهای مربوط بهخود پایتخت به اضافه خودروهایی که روزانه از شهرهای اطراف وارد تهران میشوند) را کتمان کنیم. خودروهایی که به جای پارک هم نیاز دارند. به همین دلیل مدیریت شهری دوره جدید تامین پارکینگها را جدی گرفته تا دستکم وضع معابر از چیزی که هست، وخیمتر نشود.
در همین رابطه روزنامه همشهری گفتوگویی با وحید سرلک، معاون فنی و مهندسی سازمان حملونقل شهرداری تهران انجام داده است که بخشهای مهم آن در ادامه آمده است:
احداث ۱۵ پارکینگ تا اوایل سال ۱۴۰۱
آنچه مشخص است اینکه در شهر تهران کسری پارکینگ داریم. با توجه به این موضوع نخستین گام در بحث توسعه و ساخت پارکینگهای عمومی، شناسایی مناطق و محلههایی بود که در آنها کمبود و مشکلات جدی در زمینه پارکینگهای عمومی داریم.
گام بعدی شناسایی زمینهایی است که به لحاظ ابعاد و موقعیت برای احداث پارکینگ مناسب هستند. تاکنون ۱۵زمین متعلق به شهرداری برای ساخت پارکینگ مشخص شده است که ازجمله آنها میتوانم به زمینی در منطقه ۲۰اشاره کنم که ازجمله مناطقی است که بحث کمبود پارکینگ در آنها جدی است. همچنین در نقاطی که لازم باشد با توجه به اقتضائات به جای پارکینگ سطحی، پارکینگهای زیرسطحی و مکانیزه احداث خواهد شد که ازجمله میتوانم به ساخت پارکینگ زیرسطحی در خیابان مدنی منطقه ۸اشاره کنم.
در نقاطی که فضای کافی و مناسب وجود دارد، اولویت با احداث پارکینگهای بزرگ است، اما در نقاطی که محدودیت فضا داریم، سراغ پارکینگهای مکانیزه میرویم.
در حال انجام کارهای لازم برای شروع احداث پارکینگ در ۱۵نقطه شناساییشده هستیم و تا پایان سال ۱۴۰۰تعدادی از این پارکینگها احداث شده و آماده بهرهبرداری میشود. مابقی نیز اوایل سال ۱۴۰۱احداث خواهد شد.
البته کار به همین ۱۵نقطهای که تاکنون شناسایی شده ختم نمیشود و شناسایی زمینها و احداث پارکینگهای عمومی بیشتر همچنان ادامه خواهد داشت.
پارک حاشیهای در مسیر هوشمندسازی
برای مدیریت پارک حاشیهای طرح کنترل هوشمند بهصورت پایلوت در مناطق ۲، ۶و ۷اجرا شده و بهزودی در دیگر مناطق هم اجرا خواهد شد. در این طرح، توقف وسایل نقلیه در حاشیه خیابان توسط خودروهایی که مجهز به دوربین کنترل هوشمند هستند، رصد و ثبت میشود. بر این اساس توقف وسایل نقلیه تا نیمساعت رایگان خواهد بود و تا ۲الی ۳ساعت اول هم رانندگان مبلغ بسیار کمی پرداخت میکنند.
هدف از اجرای این طرح، مدیریت پارک حاشیهای است تا وسایل نقلیهای که قصد توقفهای طولانی بیش از ۲تا ۳ساعت را دارند به پارکینگهای عمومی بروند و حاشیه خیابان را برای استفاده شهروندانی که میخواهند توقف کوتاهی برای انجام کارهای اداری و تجاری داشته باشند، خالی بگذارند.
پارک حاشیه فضای عمومی، متعلق به تمام شهروندان است و کسی نباید این حق را به بهانه اینکه چنین فضایی مقابل خانه یا مغازهاش قرار دارد یا میخواهد در آنجا کاری انجام دهد از مردم سلب کند. برای این موضوع هم برنامه داریم و با همکاری و مشارکت پلیس راهور جلوی چنین رفتارهایی نیز گرفته میشود.
منبع: همشهری