آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

درباره صحن آزادی حرم مطهر امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۹۱۱۸۵
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
درباره صحن آزادی حرم مطهر امام رضا (ع)
این صحن در شرق حرم مطهر و در پایین پای مبارک حضرت، با ۴۳۳۵ متر مربع مساحت ساخته شد. در یک نگاه کلی، می‌توان صحن آزادی را بنای برجای مانده از دورۀ قاجاریه دانست؛ زیرا ساخت آن به دستور فتحعلی شاه و به مباشرت فرزندش علی نقی میرزا و با معماری حاج آقاجان، صاحب بازارچۀ معروف حاج آقاجان در مشهد، آغاز شد و در روزگار ناصرالدین شاه قاجار بنای آن به پایان رسید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ درواقع قسمت‌های مختلف صحن عتیق، بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ سال عمر دارند، اما صحن نو حدودا دویست ساله است. هرکس که در صحن نو قدم می‌گذارد، پیش از هرچیز متوجه ایوان طلایی می‌شود که در جانب غربی صحن و متصل به رواق دارالسعاده ساخته شده است. این ایوان که ۲۰/۱۰ متر ارتفاع دارد، در دوره ناصرالدین شاه طلاکاری شده و از این رو به «ایوان ناصری» معروف است. پس از ایوان طلا، ایوان جنوبی که ساعتی بر فراز آن قرار گرفته است، بیشتر به چشم می‌آید؛ ساعتی که در بالای ایوان نصب شده، هدیه مظفرالدین شاه است.

مشهدی‌های قدیمی از این ساعت خاطره‌ها دارند؛ زیرا در گذشته که شهر کوچک بود و کم هیاهو، صدای زنگ شبانگاهی آن، همه جا طنین می‌افکند و مردم را نه فقط متوجه گذران زمان که متوجه آستان امام هشتم (ع) می‌کرد.

ایوان جنوبی ۲۰ متر ارتفاع دارد. ایوان شرقی و شمالی صحن نو نیز به ترتیب با ۲۰/۱۰ و ۲۰ متر ارتفاع در زمان محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار تزیین یافته اند، ولی ایوان شمالی در دوره پهلوی، بار‌ها مرمت اساسی شده و کاشی کاری آن در سال ۱۳۴۸ خورشیدی عوض شده است.

صحن نو همچنین دارای ۵۶ حجره تحتانی و به همین تعداد، حجره فوقانی است که دورادور صحن را فراگرفته اند و به تشکیلات آستان قدس اختصاص دارند. در ایوان و حجره‌های دورادور صحن نو کتیبه‌های تاریخی بسیاری به چشم می‌آیند که در بردارنده سوره‌هایی از قرآن، احادیثی از معصومین، برخی ادعیه و نام بانیان، معماران یا تزیین کنندگان حجره هاست.

برخی کتیبه‌ها نیز اشعاری مشتمل بر مدح امام هشتم (ع)، نام بانیان حجره و اختصاص آن به آرامگاه خانوادگی را دربردارند. غرض اینکه در صحن نو کتیبه‌های تاریخی بسیار است و شاید اگر کسی بخواهد همه آن‌ها را بخواند، لازم باشد یک هفته‌ای را در این صحن اتراق کند.

گفتگو‌ با پیمان اسحاقی درباره مؤلفه‌های فرهنگ رضوی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->