سرخط خبرها

رونمایی از کتاب «علم دینی» در مشهد

  • کد خبر: ۹۲۵۹۴
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
رونمایی از کتاب «علم دینی» در مشهد
 آیین رونمایی از کتاب «علم دینی» برگزار شد. کتاب «علم دینی» واکاوی آرا و اندیشه‌های فلسفی دکتر مهدی گلشنی و دکتر خسرو باقری اثر احسان خانه‌آباد است که انتشارات نسیم رضوان آن را منتشر کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز - آیین رونمایی از کتاب «علم دینی» برگزار شد. کتاب «علم دینی» واکاوی آرا و اندیشه‌های فلسفی دکتر مهدی گلشنی و دکتر خسرو باقری اثر احسان خانه‌آباد است که انتشارات نسیم رضوان آن را منتشر کرده است. به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در این مراسم گفت: یکی از تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری در بند اول توصیه‌های هفت‌گانه گام دوم انقلاب بحث علم و پژوهش است که این مسئله نشان‌دهنده اهمیت ویژه این مقوله در پیشرفت و آبادانی ۴۰‌ساله پیش روی جامعه است. به گفته او امروز نظام جمهوری اسلامی ایران باید درجهش علم و حرکت عالمانه پژوهش‌محور با استفاده از ظرفیت‌های نسل جوان خود پیشتاز و پیشگام باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یادآور شد: «علم دین» اولین‌بار از سوی آیت‌ا... جوادی آملی مطرح شد. ایشان معتقد است علم از دین جدا نیست، در واقع شکل امروزی علم به گونه‌ای است که صدر و ذیل آن زده شده است که اگر با مبدأ و معاد گره بخورد به صورت «علم دین» در می‌آید که برای رسیدن به این مهم باید توجه ویژه‌ای به تأکیدات مقام معظم رهبری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دین تأثیر به‌سزایی در تعلیم و تربیت نسل آینده‌ساز کشور دارد، گفت: امیدوارم خروجی تحقیقات «علم دین» در اختیار پژوهشگران و مسئولان تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد تا به واسطه ترویج آن بتوانیم زمینه ظهور حضرت مهدی (عج) را فراهم سازیم.

رونمایی از کتاب «علم دینی» در مشهددر ادامه احسان خانه‌آباد، نویسنده کتاب «علم دینی» درباره فسلفه نگارش این کتاب توضیح داد: در نظام تعلیم و تربیت، امروز از خروجی مناسبی برخوردار نیستیم، چون آنچنان که شایسته و بایسته است به مقوله دین توجه نشده‌است. در نظام تعلیم و تربیت باید به این مسئله توجه داشته باشیم که یکی از خواص مهم علم، نظامندی است، حال اگر جوانی بدون تغییر شکل علم به صورت دینی آموزش‌های لازم را ببیند نمی‌تواند آنچه که مدنظر و سرلوحه جهان‌بینی اسلامی است را دریافت و منتقل کند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم به یک تمدن اسلامی ناب در جامعه برسیم ابتدا باید از علم دین استفاده کنیم.

او تصریح کرد: علم دینی، متشکل از جهان‌بینی دینی و گزاره‌های اسلامی است، به عبارتی علم دینی به این معناست که گزاره‌های اجتماعی و برآمده از اجتهادات در صورتی‌که مغایرتی با دین نداشته باشند می‌توانند در این حوزه قرار بگیرند. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که اصل، در مغایرت نداشتن گزاره‌ها با مسائل دینی است و نیازی به تطابق کامل وجود ندارد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->