تعامل برای حل و فصل مسائل و مشکلات مشهدالرضا(ع) تسریع در بازگشایی مسیر‌ها و تسهیل تشرف زائران به حرم مطهر رضوی خیابان امام رضا(ع)؛ مدرن‌ترین خیابان مشهد در دهه ۳۰ + نقشه تنوع ملت‌ها؛ فرصتی برای بهبود سرمایه اجتماعی مشهد مشهدالرضا (ع) چهره‌ای بین‌المللی مشهدالرضا (ع) شهر جهانی جغرافیای ملیت‌ها در مشهد هویت، زیارت و جهان شهر مشهد مشهد چگونه جهان‌شهری است؟ گشت‌وگذاری در دیروز و امروز محله نخریسی مشهد نگاهی به راهکار‌های بهره‌گیری از دارایی‌های نامولد برای توسعه مشهد فرصت‌سازی از تهدید فاضلاب کشف‌رود مشهد ماجرای پیامک اشتباهی از سامانه «مسکن حمایتی» در مشهد تجلیل از ۵۰۰ همسر شهید استان خراسان رضوی در روز میلاد مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) بهره‌برداری از دوربرگردان آزادی‌ به جانباز مشهد در دهه فجر شاهد تغییر ریل اساسی در مدل بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۱ و اداره شهر هستیم پیشرفت و شکوفایی شهر در گرو طراوت و بالندگی وجود زن است تقدیم لایحه بودجه ۲۶هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ شهرداری به شورای شهر مشهد مشاهیر شهر کشف گور دسته‌جمعی در مشهد؛ سندیت دارد؟
خبر فوری
سرگردانی مردم در خیابان فرهاد مشهد! | انتقاد مردم از ترافیک سرسام آور
مدتی است تماس‌ها و پیامک‌های زیادی حاوی گلایه شهروندان درباره ترافیک و شلوغی سرسام آور فرهاد ۲۴ در خیابان دستغیب ۲۸ مشهد به دستمان می‌رسد.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ «چند ماه است که ترافیک در خیابان فرهاد ۲۴ امانمان را بریده است. در این کوچه هیچ چیز سرجای خودش نیست. رانندگان خودرو‌ها بی محابا پارک دوبله می‌کنند، دانش آموزان چندین مدرسه در این کوچه اصلا به موضوع ترافیک توجه ندارند، شهروندان هم بهترین مکان برای پارک خودرو را همین کوچه می‌دانند.»

مدتی است تماس‌ها و پیامک‌های زیادی حاوی گلایه شهروندان درباره ترافیک و شلوغی سرسام آور فرهاد ۲۴ در خیابان دستغیب ۲۸ به دستمان می‌رسد. برای همین شال وکلاه کردیم تا در بازدیدی میدانی از این محل، چندوچون ماجرا را از نزدیک بررسی کنیم.

وقتی از دستغیب ۲۸ وارد کوچه‌های فرهاد می‌شویم، با مجموعه‌ای از بی نظمی‌های ترافیکی و خودرویی روبه رو می‌شویم. با وجود یک بوستان چندضلعی محلی در ۲ طرف خیابان فرهاد، در همان بدو ورود به کوچه و در نخستین ساعات روز، خودرو‌ها در چپ و راست بوستان محلی پارک شده اند، تعدادی از رانندگان حتی موانع فلزی جلو پل‌ها را جابه جا و خودروشان را نصفه ونیمه روی پل عبوری پارک کرده اند.

بسیاری از خودرو‌ها هم از پارک دوبله ابایی ندارند و در ضلع شمالی یک محله به نسبت شلوغ، خودروشان را پارک کرده و رفته اند. درست جایی که راسته صافکاری و نقاشی و مشاغل خودرویی ایجادشده است، انواع وانت و خودرو‌های باری درحال تخلیه موادغذایی برای رستوران‌های اطراف هستند.

ترافیک شدید ساختمان‌های غیرمسکونی

از همه آشفتگی‌های ترافیکی عبور می‌کنیم و به نزدیکی فرهاد ۲۴ می‌رسیم. در مشاهدات میدانی ما علاوه بر وجود ۳ مجتمع بزرگ آموزشی و مدرسه، ۲ مجموعه پذیرایی و تالار، یک مؤسسه فرهنگی، یک ساختمان فرهنگی هنری و یک هتل دورتادور کوچه کم عرض فرهاد ۲۴ را گرفته است.

۳ مدرسه و ۳۰۰۰ دانش آموز

در فرهاد ۲۴، درست در سمت راست کوچه از ابتدا تا انتها ۳ مرکز بزرگ آموزشی شامل دبستان و دبیرستان و مؤسسه زبان خارجی قرار دارد. در سمت چپ کوچه نیز قسمت پشت یک هتل بزرگ، یک ساختمان فرهنگی وهنری، تالار و مجموعه پذیرایی، یک رستوران محلی، یک مؤسسه فرهنگی درحال ساخت و فقط یک ساختمان چندواحدی مسکونی وجود دارد.

فریمانی از کارکنان یکی از این مراکز پذیرایی است. این شهروند با گلایه از ترافیک سرسام آور کوچه می‌گوید: در ابتدای صبح و نیز زمان تعطیلی مدارس در این کوچه جای سوزن انداختن نیست.

او بیان می‌کند: این مجتمع‌های آموزشی سرجمع حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دانش آموز دارد. در ساعات اولیه صبح و ظهر هنگام تعطیلی مدارس خودرو‌های اولیای دانش آموزان حتی در لاین چهارم عبوری متوقف می‌شوند تا فرزندانشان را سوار کنند.
وی اظهار می‌کند: ترافیک خودرو‌ها در این کوچه تا اندازه‌ای است که بار ترافیک را به خارج از کوچه و حتی میدان اصلی محله منتقل می‌کند.

پارک مقابل پل و در پیاده رو

شرف حسینی یکی دیگر از شهروندانی است که در ساختمان هنر در این کوچه مشغول به کار است. این شهروند نیز با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها خودروشان را در مسیر تردد خودرو‌ها و پل عبوری ساختمان‌ها پارک می‌کنند، می‌افزاید: حتی در پیاده رو‌های ۲ طرف کوچه جایی که خودرو‌ها بتوانند وارد شوند نیز ماشین پارک می‌شود.

او تأکید می‌کند: انتهای این کوچه پیاده راهی بود که تا چند ماه پیش رانندگان خودرو‌ها بعد از سوارکردن فرزندشان از طریق آن پیاده راه به کوچه پشتی می‌رفتند و ترافیک کمی سبک‌تر بود، اما چندماه است که شهرداری این کوچه را صعب العبور کرده و مسیر بسته شده است. همین موضوع باعث می‌شود که رانندگان خودرو‌ها با این حجم زیاد ورودی ماشین، به کوچه وارد شوند و در انتهای کوچه دور بزنند.

وی می‌گوید: معضل دوم و سروصدای بعدی درست در این مرحله بروز می‌کند؛ زمانی که خودرویی به انتهای کوچه می‌رسد و قصد دورزدن دارد و فضایی برای دورزدن در اختیار ندارد.

در طرح تفصیلی کوچه بن بست است

انتهای کوچه، نقطه‌ای که به پشت کال خیام جنوبی منتهی می‌شود، مسیر پیاده راه مشمول عملیات عمرانی شده است. در ۲ طرف پیاده راه جدول کشی نصفه ونیمه‌ای وجود دارد که نشان دهنده ساخت باغچه فضای سبز است.

اتفاقا یکی از مسئولان فنی اجرای این طرح در محل حضور دارد و در پاسخ به خبرنگار ما درباره چرایی اجرای این پروژه می‌گوید: در طرح تفصیلی مشهد این کوچه‌ها همه بن بست تعریف شده اند. به همین دلیل در ادامه این مسیر از بالا به پایین قرار است در پیاده راه باغچه و فضای سبز تعریف شود. البته اکنون به دلیل معضل ترافیک و مسائل موجود در این کوچه، دستور توقف کار صادر شده است.

کاربری فضای سبز

شهردار منطقه یک مشهد درباره مشکل ترافیکی انتهای خیابان فرهاد ۲۴ می‌گوید: در طرح تفصیلی مصوب، انتهای این کوچه کاربری فضای سبز دارد. خیابان‌های حاشیه‌ای آنجا نیز همه بن بست تعریف شده، اما این را که در این خیابان مشکلات ترافیکی ایجاد شده است نیز قبول داریم.

کوروش باوندی در گفتگو با خبرنگار ما بیان می‌کند: در این راستا با سازمان ترافیک شهرداری مشهد نامه نگاری کردیم تا این سازمان برای سامان دهی ترافیک خیابان راهی پیدا کند.

ایجاد یک مسیر برای خروج خودرو‌ها

وی ادامه می‌دهد: نظر ضمنی سازمان ترافیک نیز این است که انتهای خیابان فرهاد ۲۴ در حد عبور یک خودرو بدون ایجاد فضا برای توقف خودرو‌ها بازگشایی شود.

شهردار منطقه یک مشهد می‌افزاید: عملیات اجرایی در انتهای این خیابان متوقف شده است تا موضوع تعیین تکلیف شود. آنچه در نشست کمیته نظارتی منطقه نیز تأکید شد، این بود که برای رفع مشکل شهروندان، خروجی وسایل نقلیه در انتهای کوچه تعریف شود.

تعیین تکلیف تا هفته آینده

باوندی با بیان اینکه درباره حل مشکل اهالی و شهروندان در رابطه با این مشکل نیز شهردار مشهد تأکید ویژه داشته است، ادامه می‌دهد: مکاتبه شهرداری منطقه با سازمان ترافیک انجام شده است. ظرف مدت یک هفته موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.

باوندی اظهار می‌کند: شهروندان بدانند در طرح تفصیلی این منطقه مدارس سه گانه موجود در این کوچه جانمایی شده اند. با این حال به نظر می‌رسد علاوه بر اهتمام شهرداری منطقه، آموزش وپرورش نیز باید به موضوع وارد شود.

شهردار منطقه یک با بیان اینکه آموزش وپرورش هم باید سرویس مدارس را در ابعاد گسترده تری به سمت حمل ونقل عمومی پیش ببرد، می‌گوید: تعطیلی ۳ مدرسه با هم و نیز خروجی همه وسایل نقلیه در یک زمان عمده‌ترین دلیل ایجاد ترافیک در این کوچه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
دوست دارید به چه محتوایی در سایت شهرآرانیوز بیشتر پرداخته شود؟
فرهنگی، هنری
اقتصادی
ورزشی
اجتماعی
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}