وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار
سرخط خبرها

میوه بدون طعم گرانی

  • کد خبر: ۹۵۵۴
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲
میوه بدون طعم گرانی
روایتی از یک روز بارانی در بازار میوه و تره بار نوغان مشهد
سارا رنگیان - نم نم باران رنگ و لعاب میوه و سبزی‌ها را بهتر کرده است. خانمی جلو می‌آید. انار بجستان کیلویی چند؟ ۴۰۰۰ تومان. شکسته‌ها چند؟ ۳۵۰۰. آخر سر، با چک و چانه، هر کیلو برایش ۳۲۰۰ تمام می‌شود. البته این قیمت برای ۱۰ کیلو انار بجستان می‌صرفد. ساعت از ۱۵:۴۵ گذشته است، ولی داد و هوار فروشندگان بدون وقفه فضای میدان بار را پر کرده است. بازار چانه زدن هم داغ است و فروشنده‌ها به ضرب و زور تعریف از کیفیت میوه‌ها آسمان ریسمان می‌بافند تا تخفیف ندهند. وانتی‌های وسط میدان بیشتر سیب و نارنگی می‌فروشند، اما بازار خرید انار داغ‌تر است. هویج ۲۵۰۰ تومان و بادمجان شیرین بدون دانه ۲۰۰۰ تومان است. این طور که از شواهد و قراین پیداست، گران شدن بنزین تا امروز کاری به کار بازار میوه و تره بار نوغان مشهد نداشته است.
حیدر ساکن، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد، حداکثر تأثیر بر قیمت میوه در شهر را کیلویی ۵۰ تا ۶۰ تومان اعلام کرده است و تأکید دارد نباید به بهانه گرانی بنزین، قیمت میوه‌ها افزایش یابد. او تأکید می‌کند قیمت میوه بیشتر تحت تأثیر عرضه و تقاضاست و اگر میوه‌ای ارزان یا گران می‌شود، باید ریشه اش را در همین مسئله جست.
قیمت‌ها را با قبل از افزایش قیمت بنزین مقایسه مى کنیم، آن هم نه در سطح عرضه، بلکه با یک واسطه کمتر و در سطح عمده فروشى. منبعمان هم موثق است، آمارى که اتحادیه بارفروشان مشهد اعلام کرده است. بر اساس اطلاعات موجود، تقریبا در بیشتر اقلام میوه و صیفى جات قیمت‌ها تفاوت چندانی نکرده است. فقط قیمت گوجه این روز‌ها گران شده است که به گفته بارفروشان، این گرانی سنت هرساله پاییز است. نارنگی درجه یک که کمی زمین گیر بارندگی‌ها در شمال شده، از ۳۷۵۰ به ۴۰۰۰ تومان رسیده است. قیمت سیب زمینی و پیاز هم تغییر چندانی نکرده است. یکی از فروشنده‌ها می‌گوید نه قیمت‌ها فرقی کرده نه خرید مردم، اما کدو و لوبیاسبز از روز گذشته ۵۰۰ تومان گران‌تر شده است.
دور گردن و دهانش را با چفیه پوشانده است. شیر بلال به دست گرفته است و می‌گوید قیمت‌ها همان است که قبلا بود. مردم هم مثل یک ماه قبل، کمتر می‌خرند.
شلغم‌های داخل پلاستیک یک کیلویی می‌شود. با صدای گرفته، در پاسخ به سؤالمان درباره اوضاع و احوال قیمت میوه و سبزیجات بعد از افزایش قیمت بنزین، می‌گوید: همه چیز گران شده است؛ میوه و سبزیجات هم همین طور، اما گرانی مال امروز و دیروز نیست. اینجا قیمت‌ها بهتر از میوه فروشی‌های محلی است. انصافشان بیشتر است. آنجا صبح می‌روی یک قیمت، شب می‌روی یک قیمت دیگر است! بیشتر مردم یک یا ۲ پلاستیک با حجم کمی از میوه و سبزیجات در دست دارند، اما خرید‌های او بیش از بقیه است. به خاطر سنگینی پلاستیک‌ها عجله زیادی برای رسیدن به خودرو دارد. می‌گوید: گرانی همه جا هست، اما قیمت میدان بار بهتر است. یک دور که در بازار می‌زنی، در چشم به هم زدنی می‌بینی ۱۰۰ تومان خرج کردی! سیب‌های زرد ۳ کیلو ۱۰ هزار تومان، سیب زمینی کیلویی ۲۰۰۰ تومان و ۵ کیلو پیاز ۱۰ هزار تومان شده است. اصلا پول‌ها بی ارزش شده است. باز خدا را شکر ما دستمان به دهانمان می‌رسد. بعضی‌ها که همین را هم نمی‌توانند بخرند.
به گفته نایب رئیس میدان بار نوغان، افزایش قیمت‌ها فقط مربوط به میوه و سبزیجاتی است که از شهر‌های دیگر به مشهد می‌آیند. این هم طبیعی و هر سال به همین منوال است. مثالش هم گوجه فرنگی است که یک ماه پیش کیلویی ۱۰۰۰ تومان بود و هم اکنون که از شهر‌های جنوبی به مشهد می‌آید، ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. سعید غیور می‌گوید: تفاوت قیمت‌ها در میدان بار به کیفیت میوه و سبزیجات برمی گردد. برای مثال، هم انار ۴۰۰۰ تومانی داریم هم ۱۰۰۰۰ تومانی.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->