شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه آلودگی شدید هوای مشهد طی روزهای آینده هم ادامه دارد | هوای امروز شهر، ناسالم برای همه شهروندان (چهارشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۴) ضرورت توسعه فضا‌های شهری ویژه بانوان در مشهد مقدس
سرخط خبرها

عجله بهانه مشترک همه متخلفان رانندگی

  • کد خبر: ۹۵۶۲۳
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
عجله بهانه مشترک همه متخلفان رانندگی
روایتی از همراهی چند ساعته با پلیس راهور و اجرای طرح انضباط ترافیکی در مشهد.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ اواسط آذر ماه بود که براساس مصوبه کمیته انضباط ترافیکی مشهد، قرار شد طرح انضباط ترافیکی در مشهد به طور آزمایشی در محله امامت تا بولوار معلم انجام و به مرور در دیگر مناطق مشهد نیز اجرایی شود؛

طرحی که در آن خودرو‌هایی که در پیاده رو و مسیر دوچرخه‌ها توقف یا پارک می‌کنند، توسط پلیس جریمه می‌شوند. اکنون با گذشت نزدیک به یک ماه از اجرای این طرح، می‌خواهیم راوی رعایت این قانون توسط مردم و اعمال قانون پلیس با متخلفان برای شما باشیم.

قرارمان در ایستگاه پلیس میدان آزادی است تا همراه تیم پلیس راهور و گشت انضباط ترافیکی، مسیر‌های مختلف را بررسی کنیم. آن طور که از پلیس راهور می‌شنویم، معمولا پارک‌های غیرمجاز از حوالی ساعت ۱۱ ظهر شروع می‌شود و در همین ساعت مشخص راهی مقصد اول یعنی خیابان معلم می‌شویم.

این مسیر یکی از معبر‌های پرتردد و پر مشکل از نظر ترافیکی است که هر روز افسران راهنمایی و رانندگی با رانندگان متخلف برخورد می‌کنند، اما روز بعد، دوباره «همان آش و همان کاسه» است. از هر جای این خیابان که به ماشین‌های پارک شده نگاه کنی، نظمی در کار نیست. پارک‌های دوبل، مورب، پارک مقابل مسیر پیاده رو و روی گذرگاه عابرپیاده فراوان است، بهانه تمام این رانندگان نیز عجله و توقف چند دقیقه‌ای است.

چند سال یک پارکینگ طبقاتی در روبه روی پارک ملت و در خیابان معلم شروع به کار کرد، اما حالا مدت هاست که قابل استفاده نیست. رانندگان خودروهایشان را جلوی مسیر پیاده رو حتی جلوی همان پیچی که وارد کوچه می‌شویم، بدون توجه به عابران پیاده پارک کرده اند.

مردم نمی‌توانند به صورت عادی از میان دو خودرویی که مسیر پیاده رو را سد کرده اند، عبور کنند. یا مسیرشان را کج و یا به سختی از لابه لای خودرو‌ها عبور می‌کنند و حتی گاهی لباس هایشان خاکی می‌شود.

احتمال تصادف به دلیل پارک دوبل

پلیس در حال جریمه یکی از خودرو‌هایی است که در این خیابان دوبل پارک کرده است و چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد که راننده خودرو می‌آید. بهانه می‌آورد و می‌گوید: من پول هایم را گم کرده بودم؛ برای همین چند دقیقه پارک کردم تا پیاده رو را بررسی کنم و گرنه سعی می‌کنم پارک دوبل انجام ندهم، چون خودم چند بار نزدیک بوده است به خاطر خودرو‌هایی که پارک دوبل کرده اند تصادف کنم.

اما این بار ناچار شدم این طور پارک کنم، این خیابان شلوغ است و در حالت عادی هم جای پارک دیر پیدا می‌شود، چه برسد به حالا که ظهر است و زمان شلوغی.

جریمه آنلاین

دیگر صدور قبض به روش سنتی انجام نمی‌شود و پلیس با تلفن همراه، شماره پلاک‌ها را وارد و جریمه را ثبت می‌کند. همان لحظه نیز پیامک تخلف و جریمه برای صاحب خودرو فرستاده می‌شود. تعداد تخلفات زیاد و زمانی طولانی لازم است تا پلیس، تک به تک این خودرو‌ها را اعمال قانون کند، اما هر روز این اقدام انجام می‌شود.

در طی مسیر، پلیس از داخل خودرو با بلندگو به راننده‌هایی که پارک مورب یا دوبل داشته اند، تذکر می‌دهد که سریع‌تر حرکت کنند. اما بعضی از افراد حتی با وجود تذکر پلیس، با علامت دست نشان می‌دهند که فقط یک دقیقه اینجا کار دارند و زود می‌روند. غافل از اینکه پارک غیرمجاز در معابر حتی به قدر چند ثانیه نیز نظم ترافیکی آن معبر را به هم می‌زند.

عجله بهانه مشترک همه متخلفان

جای پارک برای محلی‌ها پیدا نمی‌شود

اوضاع در مقصد بعدی، یعنی بولوار امامت، تفاوت چندانی با مسیر قبلی ندارد. به هر طرف نگاه کنی، خودرویی به صورت غیرمجاز پارک شده است. باز هم راننده‌ها خودرو را هر جایی که خالی بوده است، پارک کرده اند، بدون اینکه به تابلو‌ها یا جایی که پارک کرده اند دقت کنند.

یک خودرو پراید به طور کامل در پیاده رو پارک کرده است و بعد از اینکه پلیس را در حال جریمه خودرو می‌بیند، اعتراض می‌کند. راننده پسر جوانی است که بهانه اش این است که خانه شان اینجاست. او می‌گوید: من جلوی در خانه مان پارک کرده ام. اینجا به قدری شلوغ می‌شود که دیگر جای پارک برای ما محلی‌ها نیز پیدا نمی‌شود.

پارک در ایستگاه اتوبوس

در خیابان هفت تیر و کوثر نه تنها فاصله پانزده متری قبل از ایستگاه‌های اتوبوس برای پارک خودرو‌های سواری رعایت نشده، بلکه خودرو‌ها درست در ایستگاه اتوبوس پارک کرده اند و اتوبوس‌ها و ون‌ها به ناچار برای اینکه فضایی میان خودرو پارک شده و اتوبوس باشد که مسافران بتوانند سوار شوند، تقریبا باید وسط خیابان نگه دارند و تا زمانی که اتوبوس بخواهد حرکت کند، چند دقیقه‌ای ترافیک درست می‌شود.

شاهرخی، یکی از مسافرانی که در ایستگاه منتظر اتوبوس است، می‌گوید: متأسفانه رانندگان حتی روی همین خطوط زردی که به عنوان نشانه ایستگاه اتوبوس کشیده شده است، پارک می‌کنند. ما هم که به عنوان مسافر در ایستگاه نشسته ایم، وقتی اتوبوس می‌آید، نمی‌توانیم به راحتی سوار شویم.

راننده خودرو پژو که در ایستگاه اتوبوس پارک کرده است، در هنگام جریمه خودرو توسط پلیس، انگار که مویش را آتش زده باشند، سریع به سراغ خودرو می‌آید، بسته دارویی را که در دستش مچاله شده است به پلیس نشان می‌دهد و می‌گوید: لطفا جریمه نکنید، من تنها دو دقیقه رفته بودم تا دارو‌های مادرم را بخرم. اگر می‌خواستم جای پارک درستی پیدا کنم، خیلی طول می‌کشید و من عجله داشتم.

ایستگاه‌های تاکسی نیز وضعیتی مشابه ایستگاه‌های اتوبوس دارد و جای پارک ایستگاه به جای خودرو‌های زردرنگ، خودرو‌های سواری را در دلِ خودش جا داده است. رانندگان تاکسی به ناچار خودروهایشان را دوبل پارک کرده اند و منتظر مسافرند. مشکل اینجاست که این ایستگاه در کنار یک مرکز خرید بزرگ و دارای پارکینگ است، اما باز هم بعضی افراد از آن استفاده نمی‌کنند. حسنی، یکی از رانندگان تاکسی، می‌گوید: کسانی که اینجا پارک می‌کنند، بیشتر کارکنان مرکز خرید هستند. متأسفانه تذکر هم که می‌دهیم، جواب سربالا می‌دهند و تنها به حرف مأمور پلیس گوش می‌دهند.

مسیر دوچرخه یا محل پارک؟

در مسیر بولوار وکیل آباد، تعداد زیادی از خودرو‌ها مسیر دوچرخه را سد و بعضی‌ها به طور کامل خودرو را در پیاده رو گذاشته و مسیر سبزرنگ دوچرخه را زیر خودروشان پنهان کرده اند. برخی دیگر خودرو را طوری پارک کرده اند که تنها بخشی از مسیر دوچرخه اشغال شود و شاید این طور وجدانشان آسوده است که مزاحمتی برای دوچرخه سواران ندارند. پلیس خودرو‌هایی را که در مسیر ویژه دوچرخه پارک هستند یکی یکی جریمه می‌کند و هیچ کدام از صاحبان خودرو‌ها حضور ندارند.

شاهرخی، یکی از دوچرخه سواران، می‌گوید: کمتر پیش می‌آید که در مسیر ویژه دوچرخه در حال حرکت باشم و خودرویی مانع ادامه مسیر در این خط ویژه نشود. اگر دوچرخه سواری به هر دلیلی حتی لحظه‌ای حواسش به جلو نباشد، ممکن است تعادلش به هم بریزد.

کمی آن طرف‌تر خودرو مدل بالایی به صورت مورب داخل پیاده رو پارک کرده و بخشی از فضای آن را اشغال کرده است. راننده، به گفته خودش، به فکر مسیر دوچرخه بوده است؛ به همین دلیل عقب‌تر پارک کرده است تا دوچرخه‌ها به راحتی عبور کنند. با این حال توجیهش برای پلیس منطقی نیست.

چند مغازه جلوتر، خودرو بعدی تا نیمی از پیاده رو، از جمله در مسیر دوچرخه، پیشروی کرده است، به این بهانه که در حال تخلیه بار برای مغازه بود. اما بازهم این پارک غیرمجاز است و مشمول جریمه می‌شود.

جریمه بازدارنده است، اما کافی نیست

به گفته سرهنگ حسنعلی امامی، طرح جریمه خودرو‌هایی که در مسیر پیاده رو یا دوچرخه پارک می‌کنند، از اواسط آذر ماه آغاز شده است و تا امروز مناطق یک، ۲، ۳، ۸ و ۱۰ شهر تحت پوشش این طرح قرار دارند.

رئیس پلیس راهور مشهد با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح در همه شهر، در حال رایزنی هستیم، می‌گوید: متأسفانه تعداد پارکینگ‌های مشهد با تعداد خودرو‌هایی که در شهر تردد می‌کنند، سنخیتی ندارد.

به طور نمونه بعضی پارکینگ‌ها مانند مجد خالی است و در امتداد بولوار هاشمیه یک پارکینگ هم نداریم. تقاطع آزادشهر، بولوار معلم، استقلال و خیلی از نقاط دیگر نیازمند پارکینگ است.

وی با بیان اینکه جریمه‌ها بازدارنده است، اما کافی نیست، اضافه می‌کند: شهرداری می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد و برای انتقال خودرو‌هایی که در پیاده رو توقف می‌کنند، از طریق سد معبر اقدام کند. رسانه‌ها نیز می‌توانند در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی به ما کمک کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->