به گزارش شهرآرانیوز؛ قطعه سوم پروژه چهار قطعهای راهآهن خواف-هرات (به طول ۱۴۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان (که ارزش روز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود)، اواخر آذر ۱۳۹۹ در مراسمی ویدئو کنفرانسی توسط «حسن روحانی» و «اشرف غنی» روسای جمهوری دو کشور افتتاح شد.
روحانی آن روز را یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان دانست و اشرف غنی هم گفت افتتاح این پروژه تاریخی گامی مهم در زمینه احیا، توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور است.
اما اکنون نه تنها به دلیل تکمیل نشدن قطعه چهارم این طرح، پروژه ناتمام مانده است؛ که به گفته سرپرست مجری طرح، بخشهایی از این خط آهن که توسط «شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور» به عنوان پروژهای اهدایی و با هزینه ایران در افغانستان ساخته شده، به غارت رفته و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.
«حافظ ساداتنژاد»، سرپرست مجری طرح راهآهن خواف- هرات میگوید: دهم آذرماه امسال، از وضعیت خط آهن احداث شده خواف تا روزنک بازدیدی داشتیم که متاسفانه طبق مشاهدات ما، خط آسیب دیده و بخشی از آن به سرقت رفته است.»
وی ادامه داد: در واقع، از تجهیزات ۶۲ کیلومتر مسیر قطعه سوم راهآهن خواف- هرات که توسط ایران ساخته شده، حدود ۵-۶ کیلومتر از ریلها به سرقت رفته و ساختمان ایستگاه روزنک هم آسیب زیادی دیده تا حدی که میتوان گفت تخریب شده است. حتی کاسههای توالت هم برداشته یا شکسته شده بود. در مجموع، دستگاههای ناوبری و سیستم راهداری در حد ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده است و راه آهن افغانستان باید به هزینه خود این ترمیم را انجام دهد.