شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

ردزنی متمهان پولشویی میلیاردی در خارج از کشور | در جست‌و‌جوی شاه‌ماهی

  • کد خبر: ۳۴۵۹۶
  • ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
ردزنی متمهان پولشویی میلیاردی در خارج از کشور | در جست‌و‌جوی شاه‌ماهی
رسیدگی به پرونده پول‌شویی ده‌ها میلیارد تومانی، پلیس فتای خراسان‌رضوی را به متهمان خارج‌نشین رساند.
محمد جواد ابوعطا/شهرآرانیوز؛ مرد چهل‌وسه ساله خود را نماینده یکی از خیریه‌های معروف مشهد معرفی کرده بود. او حدود ۲ ماه قبل به یکی از محلات منطقه پنج‌تن مشهد مراجعه و با پیدا کردن چند نفر، مدعی شده بود که از سوی خیریه‌شان درصدد اشتغال‌زایی برای محرومان و افراد مستعد در مناطق کم‌برخوردار مشهد هستند.
 
او که مدعی بود نماینده قانونی خیریه است کارت شناسایی به همراه کلی وسیله دیگر به همراه داشت که وابستگی‌اش به مؤسسه خیریه معروف را اثبات می‌کرد. او در توضیح جزئیات طرح اشتغال‌زایی با اشاره به اینکه این طرح در فضای مجازی و بستر سایبری دنبال می‌شود، کلی اطلاعات تخصصی ارائه کرد که هیچ یک از مخاطبانش از آن‌ها سر درنیاوردند. مرد میان‌سال در ادامه گفت که نقش افراد در این طرح به صورت غیرحضوری است و آن‌ها با واگذاری کارت‌های بانکی‌شان و البته پر کردن یک فرم وکالت‌نامه، به خیریه اجازه می‌دهند تا به جایشان کار کند.

تنها ان‌قلتی که به ذهن این افراد رسید، موضوع درآمد‌های حاصل از این کار اینترنتی بود. این فرد در توضیح مدعی شد که هر فرد کارت بیشتری در اختیار آن‌ها بگذارد، سود بیشتری می‌برد. او وقتی از دستمزد ۷۰۰ تا یک میلیون تومانی در هر هفته گفت، مخاطبانش اسیر وسوسه شدند و با مراجعه به آشنایانشان در همان محدوده تنها در چند دقیقه، ۲۵ نفر برای شرکت در این طرح اشتغال‌زایی اعلام آمادگی کردند.

با هدایت مرد به ظاهر خیّر، این افراد با مراجعه به بانک‌های مختلف هر کدام حدود ۲۰ حساب باز کردند و کارت‌های بانکی را در اختیار این فرد قرار دادند. به توصیه مرد چهل‌وسه ساله هیچ‌کدام از آن‌ها پیامک‌های بانکی خود را فعال نکردند و رمز دوم هم تهیه نکردند.


آغاز برداشت در طرح اشتغال‌زایی

یکی از افرادی که در واقع نقش واسطه میان معرفی‌شدگان و نماینده خیریه را داشت، دختری نوزده ساله از اهالی محله پنج‌تن بود که ۲۵ نفر دیگر را به این نماینده خیریه معرفی کرده بود.
با گذشت حدود ۲ هفته فصل برداشت این طرح مهیا شد و هر کدام از افرادی که کارت‌هایشان را در اختیار موسسه قرار داده بودند، مبالغ مختلفی را دریافت کردند و همه راضی از این طرح خوداشتغالی، درصدد بودند تا افراد بیشتری را به این فرد معرفی کنند.


پاییز زودهنگام طرح

همه‌چیز به خوبی پیش می‌رفت که یک روز نماینده خیریه در تماس با دختر جوان اعلام کرد که حساب‌هایش به دلایلی نامعلوم مسدود شده و امکان استفاده از این کارت‌ها دیگر وجود ندارد، بنابراین نمی‌تواند پرداختی به او داشته باشد.
دختر جوان با مراجعه به بانک متوجه شد که جلوی فعالیت‌های بانکی‌اش با دستور قضایی گرفته شده، او با مراجعه به دادسرای ناحیه هفت مشهد، برای پیگیری شکایتش به پلیس فتای خراسان‌رضوی معرفی شد.
دختر جوان با عصبانیت از اقدامی که به نظرش اشتباهی رخ داده بود، به پلیس فتا مراجعه کرد و با پرخاش به کارشناسان پلیس، درخواست پاسخی مناسب از سوی پلیس را داشت.

ورود به زمستانی استخوان‌سوز

کارشناسان که از چندی قبل با دستور سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی، پیگیر این پرونده شده بودند، به دختر جوان اعلام کردند که حساب‌های او به اتهام پول‌شویی مسدود شده است.
ولی دختر نوزده ساله مدعی شد که احتمالا اشتباهی صورت گرفته و او اصلا هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است این درحالی بود که تنها در یکی از حساب‌هایش مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وجه نقد وجود داشت. وقتی مأموران به او گفتند که تنها در یک روز ۷۵۰ تراکنش مالی از طریق حساب او انجام گرفته، از شنیدن این رقم شوکه شد.
او وقتی نتیجه هفته‌ها کار کارشناسی را دید و متوجه شد که تنها در یک روز بیش از ۵ میلیارد تراکنش مالی با عنوان پول‌شویی از طریق حساب‌هایش انجام شده، فهمید که نه تنها نباید شاکی باشد بلکه خودش یکی از متهمان این پرونده محسوب می‌شود و از سوی متهمان اصلی بازی خورده است.


معرفی نماینده خیریه

دختر جوان در پاسخ به سؤالات کارشناسان تمام ماجرا را تعریف کرد. از مراجعه نماینده خیریه معروف تا معرفی ۲۵ نفر به این فرد که مدعی شده بود می‌خواهد طرح مجازی اشتغال‌زایی راه بیندازد.
با اطلاعات او کارشناسان پلیس فتا توانستند ۲۵ قربانی دیگر این پرونده را نیز شناسایی کنند. ادامه بررسی‌ها حاکی از آن بود که متهمان اصلی با راه‌اندازی سایت‌های قماربازی و شرط‌بندی، برای ردگم‌کنی از حساب‌های این شهروندان بی‌اطلاع سوءاستفاده می‌کرده‌اند و تاکنون ده‌ها میلیارد تومان از طریق این حساب‌ها پول‌شویی شده است.
دختر نوزده ساله با ارائه اطلاعاتی که از متهم پرونده داشت، این فرد را به مأموران معرفی کرد، اطلاعاتی که منجر به اجرای طرحی ضربتی برای دستگیری متهم شد.


در جست‌و‌جوی شاه‌ماهی

با سرنخ‌های ارائه شده از سوی دختر جوان، مأموران موفق به شناسایی متهم اصلی پرونده که مردی چهل‌وسه ساله بود شدند. این فرد در مخفیگاهش در مشهد شناسایی و دستگیر شد.
او که خود را بی‌خبر از غوغای جهان نشان می‌داد، ابتدا برای ردگم‌کنی ادعا کرد که هیچ کاری نکرده است. اما کشف کارت‌های بانکی افراد مختلف و به‌خصوص دختر جوان از مخفیگاهش، نقشه‌هایش را به هم زد.
او در بازجویی‌های تخصصی اعلام کرد که نقشی در کلاهبرداری‌ها ندارد و تنها واسطه بوده است. مرد چهل‌وسه ساله در اعترافاتش گفت: «یک روز بی‌هدف در فضای مجازی چرخ می‌زدم که با مردی ایرانی ساکن خارج از کشور آشنا شدم. بعد از کمی صحبت وقتی فهمید که وضع مالی خوبی ندارم، پیشنهاد وسوسه‌برانگیزی داد.
 
او گفت که مدیر چندین سایت قمار بازی و شرط‌بندی است و همیشه مشکل نقد کردن وجوهی که قانونی به دست می‌آورند را دارند. این مرد خارجی مدعی شد که تمام اقداماتشان قانونی است و تنها برای فرار از مالیات نمی‌توانند تمام تراکنش‌ها را با حساب‌های خودشان انجام دهند. او از من خواست تا با فراهم کردن کارت‌های بانکی مختلف، هفته‌ای ۴ میلیون تومان دریافت کنم، البته این را هم گفت که حساب‌ها مربوط به اطرافیان خودم نباشد تا با مشکلات مالیاتی روبه‌رو نشوند. با خودم گفتم که بخت یک بار در خانه آدم را می‌زند، برای همین با طراحی نقشه اشتغال‌زایی از سوی خیریه به منطقه پنج‌تن رفتم و با اعلام آمادگی ۲۵ نفر حدود ۵۰۰ کارت بانکی به دست آوردم و با واگذاری کارت‌ها به مرد خارجی، به صورت هفتگی مبالغ زیادی دریافت می‌کردم.»

با اطلاعات جدید این فرد و بررسی‌های کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی، رد پای یک شاه‌ماهی در این پرونده پیدا شد. فردی که با مهاجرت به خارج از کشور قصد دور زدن قانون را داشت، غافل از اینکه پلیس بین‌الملل هم‌اینک در جست‌و‌جوی او و مطمئنا به همراه دیگر همدستانش با ردزنی‌های صورت گرفته، به‌زودی دستگیر و به کشور مسترد خواهند شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->