سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی بدلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته بروز مالاریا در ۴ استان برای اولین بار | موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور کوتاه‌شدن قد و علائم قوزپشتی، نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال خدا کند انصاف از تبعید برگردد چه سنی برای تنها ماندن کودکان در خانه مناسب است؟ فضاهای درمانی تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی ۹ هزار مترمربع افزایش یافت ۲۷ هزار نفر در خراسان رضوی در صف دریافت وام فرزندآوری | فرماندار مشهد: صف انتظار را با پیگیری خواهیم شکست هفدهمین مدرسه «سه‌شنبه‌های امید» در تبادکان مشهد افتتاح شد امسال ۲۲‌میلیون نهال در خراسان رضوی غرس می‌شود
سرخط خبرها

درخواست برای افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران براساس نرخ واقعی تورم

  • کد خبر: ۱۰۱۴۱۹
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
درخواست برای افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران براساس نرخ واقعی تورم
دبیر اجرایی خانه کارگر با بیان اینکه موضوع تعیین دستمزد، همچنان از چالش‌های پیش روی جامعه کارگری و بازنشستگان است، بر اجرای درست و اصولی مواد ۴۱ قانون کار و ۹۶ تامین اجتماعی برای تعیین دستمزد بر اساس نرخ تورم تاکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، کریم صادق زاده تبریزی، دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دارا بودن قوانین جامعی از جمله قانون کار، کشور از ابزار‌های لازم برای ایجاد رفاه و تعیین دستمزد عادلانه برخوردار بوده است، گفت: متاسفانه به دلیل فقدان یک سیستم جامع سطح دستمزد‌های این قشر برای پاسخگویی هزینه‌های زندگی نبوده و هر سال وضعیت بدتر از سال قبل می‌شود چراکه وقتی دستمزد سالانه در طول این سال‌ها هر سال بدون در نظر گرفتن نرخ واقعی تورم تعیین می‌شود حتی اگر دستمزد امسال هم متناسب با تورم تعیین شود بازهم، چون عقب‌ماندگی از سال‌های قبل داریم قدرت خرید کارگران به معنای واقعی حتی در قیاس با سال‌های قبل هم تامین نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای سیاست‌های نادرست اقتصادی هر روز بر رکود و تورم افزوده است، گفت: برنامه‌های اقتصادی می‌بایست هر روز شرایط بهتری را به لحاظ رفاهی ایجاد کند، اما فقدان برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه و البته در دولت‌های مختلف سبب شده نه تنها از مشکلات کاسته نشود بلکه شرایط را سخت‌تر کند.

صادق زاده با بیان اینکه در حال حاضر به شرایط قانونی شورایعالی کارش تنها نهاد برای تعیین تکلیف دستمزد کارگران به شمار می‌آید از سیاست‌های این نهاد انتقاد کرد و گفت: شورای عالی کار در طول این سال‌ها تنها یک سیاست مشخص را به اجرا گذاشته و تنها صرف افزایش مزد کارگران مدنظر قرار داده و صد البته این افزایش را هم به دور از نرخ واقعی تورم به اجرا گذاشته است در حالی که در قانون کار ظرفیت‌های بسیار خوبی برای دفاع از مطالبات کارگران در بحث دستمزدی وجود دارد.

وی گفت: در قانون کار پیش‌بینی شده افزایش دستمزد متناسب به نرخ تورم سالانه اعمال شود، اما در طول این سال‌ها افزایش دستمزد تنها به یک مصوبه ابتدای سال بسنده می‌شود در حالی که تورم در طول سال همچنان افزایش می‌یابد.

صادق زاده با تأکید بر اینکه تعیین مزد باید بر مبنای هزینه‌های واقعی زندگی که متناسب با هزینه واقعی سبد معیشت خانوار و افزایش آن طبق تورم واقعی باشد، گفت: متاسفانه در این خصوص اجحاف مضاعفی نیز به کارگران می‌شود برای نمونه امسال که هزینه سبد معیشتی به حدود ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان رسیده حداقل حقوق کارگران یک فاصله چند میلیون تومانی با آن دارد. امسال حتی اگر حقوق کارگران را باز هم۱۰۰ درصد افزایش دهند هنوز یک فاصله حدود ۴ میلیون تومانی با سبد معیشتی امسال داریم.

وی گفت: این در حالی است که هنوز تورمی که کارشناسان برای کشور در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند هنوز درنظر گرفته نشده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ترکیب شورایعالی کار اظهار داشت: در این شورا نمایندگان کارگر در برابر کارفرمایان از یکسو و دولت قرار گرفته‌اند و کار بسیار سختی پیش رو دارند.

صادق زاده تبریزی به یکی دیگر از موانع پیش‌بینی شده سالجاری برای جلوگیری از تعیین دستمزد واقعی اشاره کرد و گفت: سبد هر خانوار که همه‌ساله ۳.۳ نفر در نظر گرفته می‌شد در سالجاری به ۳ نفر کاهش یافته که البته این رقم برای خانوار کارگری بیش از این است و بدین ترتیب با کاهش سهم خانوار سبد معیشتی و حقوق متاثر از آن خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تبریز در ادامه اجرای ۲۵ درصد مابقی همسان‌سازی برای همه سطوح بازنشستگی (سه گروه حداقل بگیر، میانه بگیر و حداکثر بگیر) را خواسته اصلی همه بازنشستگان تامین اجتماعی دانست که باید به آن توجه جدی شود.

وی با اشاره به اینکه با مشخص شدن حقوق دستمزد کارگران و افزایش آن، حقوق کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران نیز تعیین می‌شود، گفت: این موضوع بسیار مهمی است و باید توجه داشته باشیم که دولت بابت همسان‌سازی امسال ۲۵ درصد بدهکار است و بایستی در افزایش این موضوع مدنظر قرار گیرد.

منبع: ایلنا


اخبار ویژه بازنشسته‌ها در لینک زیر:

instagram.com/bazneshasteh.news

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->