مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

مشوق‌های ویژه شهرداری مشهد برای متقاضیان باغ بام

  • کد خبر: ۱۰۱۶۰۴
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
مشوق‌های ویژه شهرداری مشهد برای متقاضیان باغ بام
در راستای تشویق شهروندان برای ساخت فضای سبز بر بام ساختمان‌های جدید، شهرداری بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مشوق‌هایی به شهروندان ارائه می‌کند.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ پیشرفت شهرنشینی و افزایش روزافزون ساختمان‌های بلندمرتبه علاوه بر خلق منظر‌های نازیبای شهری، باعث کاهش روزافزون فضای سبز در شهر شده است. در این وضعیت بهره مندی از باغ بام‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود؛ موضوعی که در بیشتر شهر‌های پیشرفته و پرجمعیت دنیا جایگزین مناسبی برای تأمین فضای سبز شهری شده است.

در این راستا از سال ۱۳۸۹ شهرداری مشهد برای بهبود کیفیت هوای شهر و کاهش آلودگی‌های ناشی از تردد خودرو‌ها و توسعه کیفیت چشم انداز‌های شهری، لزوم استفاده از فناوری باغ بام را به عنوان راهکاری ضروری در برنامه خود دنبال کرده است.

این طرح ابتدا در بافت مرکزی شهر در منطقه ثامن با توجه به محدودیت‌های موجود برای ساخت فضای سبز، ارزش افزوده زیاد زمین و میزان زیاد آلاینده‌ها اجرایی شد.

پس از آن برای فرهنگ سازی و تشویق شهروندان به ساخت باغ بام در ساختمان‌های در حال ساخت، سازمان پارک‌ها و فضای سبز با تدوین لوایح تشویقی به آماده سازی بستر و رفع موانع در شهرسازی مناطق، آموزش پیمانکاران مجری باغ بام و تشکیل سامانه ثبت درخواست مشوق اقدام کرد تا با پرداخت این مشوق‌ها به شهروندان، مقدمات اجرای این فضای شهری زیبا را در شهر فراهم کند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در توضیح مزایای اجرای طرح باغ بام در مشهد گفت: علاوه بر افزایش فضای سبز، به ویژه در محدوده‌های پرتراکم شهری، این طرح در بهبود آلایندگی هوا، کاهش حرارت محیط شهری، توسعه تعاملات فرهنگی و اجتماعی، جمع آوری آب باران و کاهش رواناب ها، بهبود کیفیت محیط زیست، توسعه کیفیت چشم انداز‌های شهری، کاهش هزینه‌های مصرف انرژی و استفاده بهینه از سطوح است.

مشوق‌های مدیریت شهری برای باغ بام‌ها

علی نجفی با بیان اینکه در راستای تشویق شهروندان برای ساخت فضای سبز بر بام ساختمان‌های جدید، شهرداری بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مشوق‌هایی به شهروندان ارائه می‌کند، افزود: اختصاص ۶۳۰ هزار تومان به ازای اجرای هر مترمربع فضای سبز در سال ۱۴۰۰، مجوز ساخت آلاچیق بیش از دوازده مترمربع و مشوق ایجاد گلخانه با سازه سبک حداکثر ۲۵ مترمربع بخشی از مشوق‌های شهرداری برای ایجاد باغ بام است.

وی اضافه کرد: مراحل درخواست، رسیدگی و ارائه این مشوق‌ها در بستر‌های هوشمند انجام می‌شود و برای اطمینان از نگهداری صحیح باغ بام و تخریب نشدن و خشکیدگی آن، بازدید ادواری و نظارت انجام می‌شود.

نجفی با بیان این نکته که اعطای تسهیلات تشویقی برای ایجاد بام باغ الزاماتی دارد که شهروندان باید به آن توجه کنند، اظهار کرد: باید علاوه بر ارسال نامه درخواست مشوق به سازمان پارک ها، دست کم یک سوم مساحت بام به ساخت بستر سبز و باغچه اختصاص یابد. همچنین بررسی تأیید مساحت از سوی کارشناسان پس از بازدید از ملک انجام می‌شود و پرداخت مشوق به شهروند پس از تعهدنامه نگهداری دست کم ۱۰ ساله از باغ بام صورت می‌پذیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: شهروندان در صورت تمایل برای آبیاری باغ بام می‌توانند از تسهیلات مرتبط با مصوبات شورای اسلامی شهر در زمینه مدیریت مصرف آب، جداسازی و بازچرخانی فاضلاب خاکستری در ساختمان‌ها بهره‌مند شوند.

وی درباره نحوه بهره مندی علاقه‌مندان به استفاده از این طرح، افزود: ساختمان‌های در حال ساخت پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان و ثبت درخواست پروانه برای بهره مندی از مشوق‌های ساخت باغ بام به قسمت خدمات الکترونیک سازمان پارک‌ها و فضای سبز مراجعه کنند. سپس با بررسی نام شرکت‌های دارای مجوز ساخت باغ بام، برای توافق با یکی از شرکت‌های اعلام شده اقدام کنند و پس از کاشت، تسهیلات تشویقی دریافت کنند.

نجفی با اشاره به اینکه ساختمان‌های موجود هم می‌توانند از تسهیلات برای ایجاد باغ بام استفاده کنند، تصریح کرد: مالکان این بنا‌ها پس از دریافت تأییدیه استحکام بنا از سازمان نظام مهندسی ساختمان با مراجعه به قسمت خدمات الکترونیک سازمان پارک‌ها و فضای سبز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساختمان‌ها برای اجرای باغ بام الزامی دارند، گفت: همه ساختمان‌های دارای عرصه بیش از پانصد مترمربع در منطقه ثامن، ساختمان‌های گروه (د) ساختمان‌های بیش از ۱۰ طبقه یا زیربنای بیشتر از ۵ هزار مترمربع و همچنین ساختمان‌های گروه (ج) شامل ساختمان‌های ۶ تا ۱۰ طبقه یا زیربنای ۵ هزار مترمربع برای صدور پروانه باید باغ بام را در طراحی ساختمان خود مدنظر قرار دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->