افسردگی پس از زایمان برای پسر یا دختر؟

  • کد خبر: ۱۱۲۹۴
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
افسردگی پس از زایمان برای پسر یا دختر؟
بر اساس نتایج تحقیق جدید محققان دانشگاه کاردیف انگلستان، افسردگی و اضطراب مادران در دوران بارداری بر رفتار فرزند پسر، بیش از فرزند دختر تاثیر دارد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ از هر چهار زن باردار یک نفر افسرگی و اضطراب دوران بارداری را تجربه می‌کنند و این تجربه خطر مشکلات رفتاری و عاطفی فرزندان به خصوص پسران را افزایش می‌دهد.

این تحقیق بر روی مادران با نشانه‌های افسردگی تاکید داشته و سپس از این شاخص برای تشخیص مشکلات رفتاری کودک آنان در سن یک‌سالگی استفاده کرده است.

محققان تاخیر‌های زبان و شواهدی از مشکلات عاطفی در نوزادان پسر را مشاهده کردند.

نتیجه شگفت‌انگیز تحقیق این بود که مادر به مشکلات رفتاری پسر خود توجه نکرده و فقط در مورد مشکلات فرزند دختر تاکید داشتند.

پروفسور روزالیند جان، محقق ارشد این تحقیق گفت: "نتایج اصلی تحقیق این بود که مادرانی که افسردگی و علائم اضطرابی بالاتری در دوران بارداری داشتند، از پیوند ضعیف، پرخاشگری بالاتر و کمبود چربی در نوزادان دختر و نه پسر خبر دادند.

وی گفت: "در مقابل، ارزیابی عینی ما نشان داد که نوزادان پسر بیشتر تحت تاثیر اضطراب یا افسردگی دوران بارداری مادران قرار دارند، اما این مورد توسط مادران نادیده گرفته‌شده بود. "

پروفسور استفانی ون گوزن، محقق دیگر این تحقیق از دانشکده روانشناسی این دانشگاه گفت: "مادرانی که خودشان مشکلات عاطفی دارند، نمی‌دانند که پسرانشان نیز دچار مشکل هستند و در اوایل زندگی نیازمند حمایت هستند. "

روزالیند جان، رئیس بخش زیست پزشکی از دانشکده علوم زیست گفت: "ممکن است دختران در دوران نوزادی تحت تاثیر این مشکل مادران قرار نگیرند، اما ممکن است در آینده شاهد مشکلاتی باشند. "

اگرچه به نظر می‌رسد نوزادان دختر در اوایل زندگی مقاومت بیشتری نشان می‌دهند، اما افسردگی و اضطراب در مادر می‌تواند تاثیر منفی در روابط مادر و دختر داشته باشد و این باعث افزایش خطر مشکلات عاطفی دختران در زندگی شود.

در این تحقیق ۱۱۳ مادر پرسش‌نامه مربوط به تحقیق را تکمیل کردند و ۷۶ نفر از آنان در ارزیابی نوزادان شرکت کردند. این تحقیق بر روی مادران تحت عمل سزارین انجام‌شده است.

پروفسور جان در ادامه افزود: تحقیقات بیشتری برای تکرار این نتایج در گروه‌های دیگر مادران و پدران برای درک سوگیری جنسیتی نیاز است.

نتایج این تحقیق در نشریه Affective Disorders منتشر شده است.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->